BREAKING NEWS
latest

ΕΠΙΒΙΩΣΗ

ΕΠΙΒΙΩΣΗ

Tο βάρβαρο «έθιμο» της κλειτοριδεκτομής ήρθε και στη χώρα μας... (Video)


Ηλικιωμένες «θεραπεύτριες», μαζί με άτυπους ιμάμηδες στον ρόλο του χασάπη, το κάνουν και στην Ελλάδα σε ανήλικα κορίτσια προσφύγων

Μέχρι πρότινος η ελληνική κοινωνία είχε έμμεση και ελάχιστη επαφή με τη βάρβαρη πρακτική της κλειτοριδεκτομής, τον ακρωτηριασμό δηλαδή των γυναικείων γεννητικών οργάνων: μόνο μέσω κάποιων ντοκιμαντέρ που έχουν παιχτεί στην τηλεόραση και του μπεστ σέλερ που μεταφέρθηκε στον κινηματογράφο «Λουλούδι της ερήμου».

Tο τελευταίο είναι η αυτοβιογραφία της Γουόρις Ντίρι, του μοντέλου που γεννήθηκε στη Σομαλία και στα πέντε της χρόνια υπέστη τη διαδικασία αυτή, καταφέρνοντας λίγα χρόνια αργότερα να διαφύγει και να αποκαλύψει την ιστορία της.

Προ καιρού, όμως, την Ελληνική Δικαιοσύνη απασχόλησε μία σχετική υπόθεση: μια Κενυάτισσα κατέθεσε αίτηση χορήγησης διεθνούς προστασίας για τον εαυτό της και τα τρία ανήλικα παιδιά της. Στην αίτηση υποστήριξε ότι ανήκει στη φυλή Kikuyu και ως εκ τούτου τα παιδιά της κινδυνεύουν από την πρακτική της κλειτοριδεκτομής στην οποία υποβάλλονται όλες οι γυναίκες ανεξαιρέτως. Η Ελλάδα ως ευρωπαϊκή χώρα που καταδικάζει τέτοιες πρακτικές τελικά χορήγησε άσυλο στη γυναίκα και στα παιδιά της για να τους προστατέψει από την απάνθρωπη αυτή πρακτική. Ποιος να φανταζόταν όμως ότι δύο χρόνια αργότερα το «λουλούδι της ερήμου» θα φύτρωνε και στην Ελλάδα και η βάρβαρη αυτή πρακτική θα εφαρμοζόταν και εδώ.

Σύμφωνα με καταγγελίες εργαζόμενου εδώ και χρόνια σε πασίγνωστη ΜΚΟ που ασχολείται με τους πρόσφυγες και τους μετανάστες, το «έθιμο» αυτό εξαπλώνεται και στη χώρα μας. Αρκετά μέλη μειονοτήτων που θεωρούν καθήκον τους να ακρωτηριάσουν τα ανήλικα κορίτσια τους, επικαλούμενα λόγους ηθικής και θρησκευτικής υπακοής, επιστρατεύουν εξειδικευμένους «κόφτες» να κάνουν τη βρώμικη δουλειά σε διάφορες περιοχές της Ελλάδας - με το αζημίωτο φυσικά. Στην Ελλάδα υπάρχουν χιλιάδες γυναίκες που έχουν υποστεί το βασανιστήριο αυτό. Καθώς οι γονείς τους δεν είναι σε θέση να επιστρέψουν στις χώρες από τις οποίες κατάγονται μόνο για τη διαδικασία αυτή, έχει οργανωθεί στους κόλπους των μουσουλμανικών κοινοτήτων, ιδιαίτερα στην Αθήνα και τα hot spots, μία μικρή βιομηχανία από «θεραπεύτριες» που φροντίζουν να «καθαρίζουν» σωματικά και ηθικά τα κορίτσια και τις νεαρές γυναίκες από οτιδήποτε συνδέεται με την υποτιθέμενη ντροπή που προκύπτει από τη σεξουαλικότητά τους. Εκτός από τις ηλικιωμένες γυναίκες που εκτελούν χρέη χασάπη, κάποιες φορές στη διαδικασία εμπλέκονται και άτυποι ιμάμηδες κάνοντας εκτομή, ραφή ή και μερική ή ολική αφαίρεση των εξωτερικών γυναικείων γεννητικών οργάνων.

Σύμφωνα με την ίδια πηγή, το μαρτύριο αυτό έχουν υποστεί «κορίτσια κάτω των 15 ετών που ήρθαν με τους γονείς τους στην Ελλάδα για ένα καλύτερο μέλλον». Πολλά από αυτά είναι κυριολεκτικά μωρά, με κάποιες περιπτώσεις να αφορούν μέχρι και βρέφη λίγων μηνών. Κι αυτά όμως δεν εξαιρούνται και ακρωτηριάζονται με ξυράφι ή ψαλίδι από αυτόκλητες μαίες, χωρίς κάποιο αναισθητικό και υπό άθλιες και εξαιρετικά επικίνδυνες συνθήκες. Ως αποτέλεσμα, οι εγγυήσεις υγιεινής προφύλαξης είναι μηδαμινές.

«Μου έκανε τρομερή εντύπωση ότι δεν πρόκειται μόνο για γυναίκες από χώρες της Αφρικής, στις οποίες είναι ευρέως διαδεδομένη η πρακτική αυτή», μας λέει η εργαζόμενη στη ΜΚΟ, που για ευνόητους λόγους επιθυμεί να διατηρήσει την ανωνυμία της. «Συγγνώμη, αλλά δεν μπορώ να το αποκαλέσω έθιμο. Παραείναι βάρβαρο για να το χαρακτηρίσω έτσι. Γίνεται σε κορίτσια που κατάγονται από το Πακιστάν, την Ινδονησία και άλλες χώρες. Μία έφηβη κοπέλα μού εξομολογήθηκε πριν από κάποιους μήνες ότι της το ανακοίνωσε η μητέρα της λίγο καιρό αφότου ήρθε στην Ελλάδα. Της είπε ότι ήταν υποχρέωσή της, καθώς είχε πια μεγαλώσει. Αρχικά της το είχε παρουσιάσει σαν κάτι πολύ καλό, σαν μια γιορτή. Μάλιστα την έντυσε ιδιαίτερα καλά για την περίσταση. Πήγαν σε ένα σπίτι στο κέντρο της Αθήνας, ένα μικρό παλιό διαμέρισμα. Εμοιαζε ακατοίκητο, χωρίς έπιπλα, είχε μόνο κάτι στρώματα και έναν καναπέ.

Μου περιέγραψε τον πόνο. Νόμιζε ότι θα πεθάνει. Την κράταγαν δύο γυναίκες και μία της είχε κλείσει το στόμα για να μην ακουστούν οι φωνές της. Μετά τον ακρωτηριασμό της έδεσαν πολύ σφιχτά τα πόδια γύρω-γύρω, με αποτέλεσμα να μην μπορεί να προχωρήσει κανονικά για αρκετές ημέρες. Μόνο μετά από αρκετά εικοσιτετράωρα μπόρεσε να πάει στην τουαλέτα. Της είπαν ότι είναι τυχερή καθώς δεν υπήρχε περίπτωση, αν κάτι δεν πήγαινε καλά, να ζητήσουν τη βοήθεια γιατρού».
Εκτός αυτών των περιστατικών υπάρχουν και άλλες καταγγελίες για γυναίκες από τη Σομαλία που εμφανίζονται σε οικογένειες μουσουλμάνων που ζουν στην Ελλάδα και αυτοπροτείνονται να κάνουν την κλειτοριδεκτομή στα κορίτσια τους. Αν και υπάρχει η πεποίθηση ότι ο ακρωτηριασμός των γεννητικών οργάνων υπαγορεύεται από το Ισλάμ, αυτό δεν ισχύει. Δεν είναι λίγοι οι μετανάστες που πιστεύουν ότι αυτή την πρακτική την έχει απαιτήσει ο ίδιος ο προφήτης Μωάμεθ, καθώς διάφοροι ιμάμηδες επιμένουν να την αποδίδουν σε μια ρήση του.
Η αλήθεια είναι ότι η ρίζα του βάρβαρου αυτού εθίμου χάνεται στα βάθη των αιώνων. Σύμφωνα με την επικρατέστερη θεωρία, η κλειτοριδεκτομή ήταν έθιμο αρχαίων φυλών και ανάγεται στον 6ο αιώνα π.Χ. Σε δεκάδες μουσουλμανικές χώρες, μάλιστα, ο ακρωτηριασμός των γυναικείων γεννητικών οργάνων είναι ίσως η σημαντικότερη παραδοσιακή πρακτική. Την ακολουθούν θρύλοι, σύμφωνα με τους οποίους όποιο κορίτσι δεν την εφαρμόσει η κλειτορίδα του θα αρχίσει να μεγαλώνει ανεξέλεγκτα και δεν θα μπορεί να κάνει παιδιά.

Αν οι γονείς αντισταθούν ή το ίδιο αντιδράσει σθεναρά, οι άνδρες της οικογένειας ή του ευρύτερου περιβάλλοντός της μπορεί να πετάξουν στην ίδια και την οικογένειά της οξύ ως τιμωρία. Υποτίθεται ότι αυξάνει την απόλαυση για τον άνδρα και τη μειώνει για τη γυναίκα και έτσι αποφεύγεται η σεξουαλική ελευθεριότητα από μέρους της. Επομένως, θα μπορέσει να αφοσιωθεί στην ανατροφή των παιδιών και τις δουλειές του σπιτιού! Επιπλέον, ο ακρωτηριασμός αποτελεί μέρος μιας ιεροτελεστίας που σηματοδοτεί τη μετάβαση των κοριτσιών στην ενηλικίωση. Πριν από το ξυράφι ένα κορίτσι θεωρείται άγουρο. Μετά είναι έτοιμη να παντρευτεί, μόνο όμως όποιον επιλέξει η οικογένειά της.

Τους τελευταίους αιώνες ωστόσο η πρακτική τείνει να ταυτιστεί με το ακραίο Ισλάμ. Κάθε χρόνο 3 εκατομμύρια μικρά κορίτσια από μουσουλμανικές οικογένειες υφίστανται το βάρβαρο έθιμο του σουνέτι, όπως αποκαλείται η κλειτοριδεκτομή. Μόνο το περασμένο καλοκαίρι ο επικεφαλής του Ισλαμικού Κράτους Αμπού Μπακρ Αλ Μπαγκντάντι έδωσε εντολή ώστε να υποστούν κλειτοριδεκτομή όλα τα κορίτσια και οι γυναίκες από 11 έως και 46 ετών στην ευρύτερη περιοχή της Μοσούλης. Σύμφωνα με την συντονίστρια ανθρωπιστικής δράσης του ΟΗΕ Ζακλίν Μπάντκοκ, η εντολή αφορούσε περί τα 4 εκατομμύρια γυναίκες.

Η Γουόρις Ντίρι, μοντέλο από τη Σομαλία, υπέστη τον απάνθρωπο ακρωτηριασμό σε ηλικία 5 ετών. Κατάφερε να διαφύγει λίγα χρόνια αργότερα από την πατρίδα της, έγινε διάσημο μοντέλο και κατέγραψε την ιστορία της στο βιβλίο με τίτλο «Λουλούδι της ερήμου»



Εγκλημα για την Ευρώπη



Αξίζει να υπενθυμίσουμε ότι σε όλη την Ευρώπη η κλειτοριδεκτομή θεωρείται έγκλημα, το οποίο μάλιστα διώκεται ποινικά. Παρ’ όλα αυτά, σύμφωνα με τις αρμόδιες υπηρεσίες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, φαίνεται ότι έχει εξαπλωθεί από τις μουσουλμανικές κοινότητες σε αρκετές δυτικές χώρες, όπως η Βρετανία, η Γαλλία, η Ιταλία και άλλες. Παρ’ όλα αυτά, ο ακριβής αριθμός των γυναικών που έχουν υποστεί αυτό τον ακρωτηριασμό στην Ευρώπη παραμένει άγνωστος. Μελέτη για λογαριασμό του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου εκτιμά ότι πλησιάζει τις 500.000, ενώ επιπλέον 180.000 γυναίκες και κορίτσια κινδυνεύουν να υποβληθούν σε αυτή την πρακτική κάθε χρόνο. «Απ’ ό,τι έχω αντιληφθεί από την επαφή μου με τις κοινότητες των μεταναστών εδώ στην Ελλάδα, η πρακτική αυτή λειτουργεί και ως τρόπος διατήρησης του δεσμού με τη χώρα καταγωγής τους και διατήρησης της πολιτιστικής τους κληρονομιάς. Παρότι οι μανάδες έχουν υποφέρει από αυτή την τόσο επώδυνη διαδικασία, επιμένουν ότι πρέπει να την υποστούν και οι κόρες τους».

Το μεγαλύτερο πρόβλημα είναι ότι στη συντριπτική πλειονότητά τους τα κορίτσια δεν καταγγέλλουν τον ακρωτηριασμό τους από φόβο για τις ίδιες και τις οικογένειές τους. Δεδομένου ότι δεν επισκέπτονται γυναικολόγο, δεν είναι σε θέση κανένας να εξακριβώσει πόσο εκτεταμένο είναι το απεχθές αυτό έθιμο και στην Ελλάδα. Στη σουηδική πόλη Norrkoping πραγματοποιήθηκε ένα πιλοτικό πρόγραμμα στα σχολεία και μέσω αυτού βρέθηκαν μόνο εκεί 60 περιπτώσεις σοβαρού ακρωτηριασμού οργάνων. Η σουηδική κυβέρνηση αναγκάστηκε να ενημερώσει τις οικογένειες ότι θα ασκούνται διώξεις εναντίων τους αν τα παιδιά τους βρεθούν ακρωτηριασμένα. 

Αντιθέτως, εδώ ακόμα αντιμετωπίζεται σαν κοινό μυστικό, το οποίο κανείς δεν θέλει να αποκαλύψει. «Η πρακτική παρομοιάζεται συχνά με την ανδρική περιτομή. Στην πραγματικότητα, όμως, το ακριβές αντίστοιχο για τους άνδρες είναι ο ευνουχισμός. Δεν είναι σπάνιο μικρά κορίτσια να πεθαίνουν επί τόπου τη στιγμή της κλειτοριδεκτομής από την ακατάσχετη αιμορραγία ή τον αφόρητο πόνο και το σοκ», αναφέρει η δημοσιογράφος του «Guardian» Αμπιγκεϊλ Χάγουερθ. Η Χάγουερθ ήταν από τις πρώτες που ανέδειξαν το πρόβλημα, τονίζοντας ότι έχει κάνει την εμφάνισή του και στην Ευρώπη. 

Δείτε βίντεο: Κλειτοριδεκτομές στην Αθήνα: Tο βάρβαρο «έθιμο» ήρθε και στη χώρα μας 



protothema.gr

Τα οφέλη για την υγεία που προέρχονται από το... ξύδι


Υπάρχει μια μεγάλη ποικιλία από οφέλη για την υγεία που προέρχονται από το ξύδι, καθώς παρέχει ανακούφιση για τα πάντα δηλαδή από τα ηλιακά εγκαύματα, μέχρι και προβλήματα του πεπτικού συστήματος.

Μπορείτε να χρησιμοποιήσετε ξύδι για το δέρμα σας, ή στα τρόφιμα, δίνοντας έτσι μια ποικιλία διαφορετικών τρόπων, προκειμένου να επωφεληθείτε από την υγεία που προσφέρει.

Δεν έχει σημασία με ποιο τρόπο παίρνετε το ξύδι σας. Τα οφέλη για την υγεία του είναι βέβαιο ότι θα βελτιώσουν την ποιότητα της ζωής σας.

Ανακουφίζει πεπτικά προβλήματα

Αν αντιμετωπίζετε προβλήματα με διάρροια, δυσκοιλιότητα ή εμετό, το ξύδι μπορεί να βοηθήσει. Οι αντιβιοτικές ιδιότητες του ξυδιού μπορούν να βοηθήσουν στη θεραπεία προβλημάτων του στομάχου που προέρχονται από κάποιο παράσιτο. Για να απολαύσετε αυτό το όφελος για την υγεία, απλά ανακατέψτε ένα κουταλάκι του γλυκού ξύδι μαζί με 1 ή 2 ποτήρια νερό. Εάν επιθυμείτε να καλυφθεί η γεύση περισσότερο μπορείτε να προσθέσετε χυμό μηλόξυδου.

Ανακουφίζει τους ερεθισμούς του δέρματος

Λόγω των υψηλών επιπέδων των οξέων που περιέχει, ένα από τα σημαντικότερα οφέλη του ξυδιού είναι η ικανότητά του να ανακουφίζει το δέρμα από τους ερεθισμούς. Αυτό περιλαμβάνει τον ερεθισμό του δέρματος που προκαλείται από εγκαύματα, δαγκώματα, παράσιτα και ακμή. Οι ειδικοί συστήνουν εμβάπτιση ενός κομματιού βαμβακιού σε ξύδι και την απαλή εφαρμογή του στο δέρμα. Το ξύδι μπορεί να προκαλέσει ερεθισμό στο ευαίσθητο δέρμα, οπότε μπορεί να θέλετε να το αραιώσετε με νερό πρώτα.


Aπαλλάσσει από το λόξυγκα

Αν και κανείς δεν είναι απόλυτα βέβαιος γιατί, το ξύδι μπορεί σχεδόν πάντα να σας απαλλάξει από τον λόξυγκα. Εάν έχετε έναν παρατεταμένο λόξυγκα, πιείτε 1 ή 2 κουταλάκια του γλυκού ξύδι. Μπορεί να λειτουργήσει και αραιωμένο με νερό, αλλά είναι πιο αποτελεσματικό αν το πιείτε απευθείας.
Δυναμώνει τα οστά

Πρόκειται για ένα από τα μεγαλύτερα οφέλη που μπορεί να προσφέρει το ξύδι για την υγεία των γυναικών. Εχει οξικό οξύ, που είναι πολύ σημαντικό και βοηθά το σώμα να απορροφήσει τις βιταμίνες και τα θρεπτικά συστατικά. Μπορεί κυρίως να βελτιώσει την απορρόφηση από το σώμα του ασβεστίου. Με μια κουταλιά της σούπας ή και λιγότερο ξύδι που το έχετε αναμείξει σε ένα ποτήρι νερό, πριν από το γεύμα, μπορείτε να βοηθήσετε το σώμα σας να απορροφήσει τα θρεπτικά συστατικά πιο εύκολα. Αν είστε σε κίνδυνο για οστεοπόρωση, αυτή η συμβουλή μπορεί να σάς βοηθήσει να διατηρήσετε την οστική πυκνότητα και αντοχή.

Διατηρεί σταθερά τα επίπεδα του σακχάρου στο αίμα

Αν είστε διαβητικός, το ξύδι είναι ένας τρόπος να βοηθήσετε τον οργανισμό σας να διατηρήσει σταθερό το επίπεδο του σακχάρου στο αίμα σας. Μπορεί να σας προφυλάξει από τα εναύσματα σακχάρου στο αίμα και να ελαχιστοποιήσει τις επικίνδυνες παρενέργειες που δημιουργεί η ύπαρξη υψηλού σακχάρου το αίμα. Με την κατανάλωση μιας κουταλιάς της σούπας ξυδιού πριν το γεύμα, ή προσθέτοντας το ξύδι στο γεύμα σας μπορείτε να κρατήσετε το σάκχαρό σας σε φυσιολογικά επίπεδα.

Ελαχιστοποιεί τους πονοκεφάλους

Οσοι είναι επιρρεπείς σε σοβαρές κεφαλαλγίες θεωρούν ότι αυτό είναι ένα από τα καλύτερα οφέλη για την υγεία από το ξύδι. Αναμειγνύοντας δύο κουταλάκια του γλυκού μηλόξυδο με ζεστό νερό και μέλι μπορείτε να απαλλαγείτε γρηγορότερα από τους πονοκεφάλους. Απλά βεβαιωθείτε ότι το νερό είναι αρκετά θερμό, ώστε να λιώσει το μέλι.

Καθαρίζει τη βουλωμένη μύτη

Εάν έχετε βουλωμένη μύτη και αυτό οφείλεται στο κρύο, το ξύδι μπορεί να βοηθήσει να καθαρίσει η μύτη σας και να αναπνέετε πιο εύκολα. Απλά ανακατέψτε 1 κουταλάκι του γλυκού ξύδι σε ένα ποτήρι νερό και πιείτε το αργά. Το ξύδι μπορεί να βοηθήσει τη μύτη και τα ιγμόρειά σας να στραγγίξουν πιο εύκολα, με αποτέλεσμα λιγότερο μπούκωμα.

Θεραπεύει τους πόνους των μυών

Την επόμενη φορά που νοιώθετε εξαντλημένοι μετά από μια σκληρή προπόνηση, στραφείτε στο ξύδι. Αποτελεί ένα από τα πιο σημαντικά όπλα για την υγεία των μαραθωνοδρόμων. Λόγω του υψηλού επιπέδου των αμινοξέων και των οξέων του καλίου, το ξύδι μπορεί να μειώσει τους μυϊκούς πόνους και την κόπωση. Χρειάζεται μόνο μια κουταλιά της σούπας ξύδι και ένα ποτήρι νερό για να απολαύσετε τα αποτελέσματα.

Ελαχιστοποιεί τις κράμπες

Οι άνθρωποι που είναι επιρρεπείς στις μυϊκές κράμπες, μπορεί να θεραπεύσουν εύκολα τον πόνο τους με ξύδι. Λειτουργεί ιδιαίτερα καλά για εκείνους που υποφέρουν από κράμπες στα πόδια. Απλά ανακατέψτε 2 κουταλιές της σούπας μηλόξυδο σε ένα ψηλό ποτήρι νερό και πιείτε το γρήγορα. Αυτό μπορεί να βοηθήσει στις κράμπες και να σας βοηθήσει να αφήσετε πίσω σας τον πόνο.

Κάνει τα δόντια πιο άσπρα

Τα κίτρινα δόντια δεν έχουν καθόλου καλή εμφάνιση γι’ αυτό θα πρέπει να προσθέσετε ξύδι στη ρουτίνα της στοματικής σας υγιεινής. Πριν βουρτσίσετε τα δόντια σας, απλά κάντε γαργάρες με μια μικρή ποσότητα ξυδιού. Μετά τις γαργάρες φτύστε το ξύδι και βουρτσίστε τα δόντια σας όπως συνήθως.

medinova.gr

Πώς να πείσετε τον συνομιλητή σας ότι έχετε δίκιο!


Όλοι έχουμε βρεθεί σε συναντήσεις όπου ο συνομιλητής μας αρνείται να δεχτεί τα επιχειρήματά μας, εμμένοντας στις απόψεις του. 

Υπάρχει ένας τρόπος όμως που σύμφωνα με τον φιλόσοφο του 17ου αιώνα Μπλαιζ Πασκάλ κάποιος μπορεί να κάνει τον συνομιλητή του να ακούσει τα λεγόμενά του και ίσως να ασπαστεί τις απόψεις του, ανεξάρτητα από το εάν είναι «σωστές» ή «λανθασμένες». Την συγκεκριμένη μέθοδο προτείνουν και οι σύγχρονοι ψυχολόγοι.

Αρχικά, το σημαντικότερο λάθος, σύμφωνα με τον φιλόσοφο, είναι να κρατήσει κανείς επιθετική στάση, λέγοντας στον άλλο ότι κάνει «λάθος». Κανείς δεν θέλει να ακούσει ότι έχει σφάλει και αμέσως θα κρατήσει αμυντική στάση, με αποτέλεσμα η συζήτηση να εξελιχθεί σε καβγά.

Ο καλύτερος τρόπος λοιπόν είναι να εξηγήσει κανείς στον συνομιλητή του ότι οι απόψεις του έχουν την δική τους αλήθεια, όμως υπάρχουν και άλλες οπτικές γωνίες από τις οποίες μπορεί να δει το συγκεκριμένο θέμα. Με αυτό τον τρόπο, ο άλλος δεν νιώθει ότι έσφαλε, αλλά ότι αγνοεί κάποιες πληροφορίες που θα ήταν αδύνατο να γνωρίζει. Με αυτό τον τρόπο γίνεται πιο δεκτικός στο να ακούσει τα λεγόμενα του συνομιλητή του και ίσως να ασπαστεί τις απόψεις του.

«Τώρα, κανείς δεν προσβάλλεται που δεν έχει δει τα πάντα. Όμως σε κανέναν δεν αρέσει να σφάλει και αυτό ίσως πηγάζει από το γεγονός ότι ο άνθρωπος φυσικά δεν μπορεί να δει τα πάντα και ότι από φυσικού του δεν μπορεί να σφάλει φυσικά από την οπτική που βλέπει τα πράγματα, καθώς οι αισθήσεις μας έχουν πάντοτε δίκιο», αναφέρει ο Πασκάλ στις «Ιδέες» του.

huffingtonpost

Πότε βάζουμε τελικό «ν»; Ένα χρήσιμο «λυσάρι» για 10 συχνές παρεξηγήσεις της ελληνικής γλώσσας.



Λέμε «τον Νίκο» ή «το Νίκο»; Είναι σωστό το «όσον αφορά σε»; Πότε το κόμμα είναι αχρείαστο και γιατί καμιά φορά τα «που» και «πως» απαιτούν τόνο; 

Συγκεντρώνουμε δέκα συνηθισμένες παρεξηγήσεις της ελληνικής γλώσσας που προκαλούν συχνά συντακτικά και γραμματικά λάθη, και βρίσκουμε ποια είναι η σωστή τους χρήση σε κάθε περίπτωση. 

*Πότε βάζουμε τελικό «ν»; 

Γιατί γράφουμε «τον κήπο» αλλά «το γαμπρό»; Όταν το «τον» ή το «την» είναι άρθρο (και όχι αντωνυμία – π.χ. τον μισώ – οπότε παίρνει πάντα τελικό «ν»), παίρνει «ν» εφόσον η λέξη που ακολουθεί ξεκινά από φωνήεν ή από τα εξής σύμφωνα: κ, π, τ, ξ, ψ και μπ, ντ, γκ, τσ, τζ. Στις υπόλοιπες περιπτώσεις δεν παίρνει «ν». Παρ’ όλα αυτά, γλωσσολόγοι, όπως ο καθηγητής Τσοπανάκης, προτείνουν το αρσενικό άρθρο «τον» να γράφεται πάντα με «ν» ώστε να ξεχωρίζει από το ουδέτερο «το». 

*Πότε βάζουμε κόμμα πριν από αναφορική πρόταση; 

Πώς αλλάζει το νόημα με ένα κόμμα πριν από αναφορική πρόταση; Πάρτε για παράδειγμα την πρόταση «Δεν έφαγαν τα φρούτα που ήταν σάπια». Έτσι, χωρίς κόμμα, εννοεί πως από όλα τα φρούτα που υπήρχαν, δεν έφαγαν αυτά τα οποία ήταν σάπια. Τώρα, αν γράψουμε «Δεν έφαγαν τα φρούτα, που ήταν σάπια», εννοούμε πως όλα τα φρούτα ήταν σάπια. Στην πρώτη περίπτωση, η αναφορική πρόταση προσδιορίζει άμεσα το υποκείμενο, ενώ στην δεύτερη όχι. 

*Πότε παίρνουν τόνο το «που» και το «πως»; 

Τα «που» και «πως» τονίζονται όταν είναι ερωτηματικά, ακόμη κι αν βρίσκονται σε πλάγια πρόταση – π.χ. «Πού πας;» ή «Πες μου πώς σε λένε». Επίσης, τονίζονται στις εκφράσεις «πού και πού», «αραιά και πού», «πώς και πώς». Όταν δεν τονίζονται, είναι αναφορικά, δηλαδή το «που» σημαίνει «ο οποίος» και το «πως» σημαίνει «ότι» (π.χ. «εκείνος που φταίει» ή «πες μου πως είναι αλήθεια»). 


*Παίρνουν τόνο οι αντωνυμίες «μου, σου, του»; 

Στους αδύνατους τύπους των αντωνυμιών όπως οι παραπάνω, προστίθεται τόνος όταν υπάρχει περίπτωση να μπερδευτούν ως εγκλιτικές. Δηλαδή θα γράψουμε «Η φίλη μου είπε» όταν εννοούμε «η δική μου φίλη είπε», ενώ θα γράψουμε «Η φίλη μού είπε» όταν εννοούμε «η φίλη είπε σε εμένα». 

*Πότε λέμε «τριάμισι» και πότε «τρεισήμισι»; 

Όλα εξαρτώνται από το όνομα που συνοδεύουν τα συγκεκριμένα αριθμητικά. Όταν είναι ουδέτερο, θα πούμε τριάμισι (π.χ. τριάμισι φρούτα και όχι τρεισήμισι φρούτα), ενώ στις άλλες περιπτώσεις θα πούμε τρεισήμισι (π.χ. τρεισήμισι σοκολάτες). 

*Πότε το «ότι» γράφεται «ό,τι»; 

Ένας εύκολος τρόπος να θυμάστε πότε πρόκειται για «ό,τι» είναι να μπορείτε νοητά να το αντικαταστήσετε με τη λέξη «οτιδήποτε» ή τη φράση "αυτό το οποίο". Σε διαφορετική περίπτωση, το ότι είναι ειδικό και σημαίνει «πως». Στην πρώτη περίπτωση λοιπόν λέμε «Πες μου ό,τι θέλεις» (δηλαδή οτιδήποτε θέλεις/αυτό το οποίο θέλεις) και στη δεύτερη περίπτωση «Πες μου ότι θέλεις» (δηλαδή πες μου πως θέλεις). 

*Πότε λέμε «επέλεξε» και πότε «επίλεξε»; 

Στην προστακτική, δεν χρησιμοποιούμε χρονική αύξηση (το «ε» πριν το ρήμα ή μετά την πρόθεση). Έτσι, για παράδειγμα, η λέξη «επέλεξε» είναι γ’ πρόσωπο του Αορίστου ενώ η λέξη «επίλεξε» είναι β’ πρόσωπο Προστακτικής. Άλλα παραδείγματα σωστής προστακτικής είναι τα "παράγγειλέ μου" (και όχι παρήγγειλε μου), "υπόκυψε" (και όχι υπέκυψε), "κατάπληξέ τους" (και όχι κατέπληξέ τους).

*Κατ’ αρχήν ή κατ’ αρχάς; 

Το «κατ’ αρχήν» σημαίνει «στα βασικά σημεία», όπως για παράδειγμα όταν μιλάμε για ένα νομοσχέδιο που ψηφίστηκε ως προς την ουσία του, τις βασικές αρχές του. Επίσης, σημαίνει «για λόγους αρχής». Αντίθετα, το «κατ’ αρχάς» είναι αυτό που θα πρέπει να χρησιμοποιούμε όταν εννοούμε «στην αρχή, αρχικά». 

*Λέμε «όλους όσους» ή «όλους όσοι»; 

Το σωστό είναι «χαιρετώ όλους όσοι ήρθαν» και όχι «χαιρετώ όλους όσους ήρθαν» γιατί το «όσοι» είναι υποκείμενο στο ρήμα που ακολουθεί. Ωστόσο, θα πούμε «όλους όσους» όταν αντί για υποκείμενο είναι αντικείμενο (π.χ. στην πρόταση «χαιρετώ όλους όσους ξέρω»). 

*Όσον αφορά κάτι ή σε κάτι; 

Είναι τελικά εμπρόθετη ή απρόθετη η σύνταξη του ρήματος «αφορώ»; Η αρχική σύνταξη του ρήματος, όταν αυτό σήμαινε «αποσκοπώ, αναφέρομαι σε κάτι» και με αυτή τη σημασία χρειάζεται πρόθεση (π.χ. «το θέμα αυτό αφορά στην εκπαιδευτική πολιτική»). Ωστόσο, πλέον είναι συχνότερη η χρήση του ρήματος «αφορώ» με την σημασία του «ενδιαφέρω», οπότε και δεν χρειάζεται πρόθεση («αυτό δεν σε αφορά» και όχι «αυτό δεν αφορά σε εσένα»). Γενικότερα, στον ανεπίσημο προφορικό λόγο έχει επικρατήσει η απρόθετη σύνταξη, αλλά ο καθηγητής γλωσσολογίας κ. Μπαμπινιώτης αναφέρει πως «είναι ορθότερη η σύνταξη «αφορώ σ» (πβ αποβλέπω, αποσκοπώ σε). 

in2life.gr

Οι υπερπλατφόρμες πετρελαίου και πως κατασκευάζονται (Video)



Μία παραγωγή του National Geographic με ελληνικούς υπότιτλους που θα σας συναρπάσει...

Δείτε τις υπερπλατφόρμες πετρελαίου που και πως αυτές κατασκευάζονται.



Πάσχα στην Ελλάδα 1947 - Σπάνιο βίντεο ντοκουμέντο


Στα βρετανικά αρχεία του Bristish Pathe βρίσκεται ενα σπάνιο βίντεο ντοκουμέντο για τον εορτασμό του Πασχα στην Ελλάδα, έτος 1947. 

Το βίντεο τραβήχτηκε κατα την διάρκεια του εμφυλίου πολέμου στην Ελλάδα και θα δείτε πλάνα απο στρατιώτες, στρατόπεδα, σουβλισμα αρνιών και τσούγκρισμα αυγών.
Αξιοσημείωτη ειναι η εμφάνιση  του υπουργού Δημόσιας Τάξης Ναπολέοντα Ζέρβα, αρχηγό του ΕΔΕΣ και του Εθνικού Κόμματος, πίσω απο τον κ. Ζέρβα μπορείτε να διακρίνετε τον Αλέξανδρο Παπάγο(φώτο). Στο βίντεο θα δείτε και τον υπουργό Στρατιωτικών Γεώργιο Στράτο.

Στο φιλμ θα δείτε εικόνες από τη Μεγάλη Παρασκευή, τον στολισμό και την περιφορά του Επιταφίου.



onalert.gr

Η συναρπαστική έρευνα του Πανεπιστημίου του Κέμπριτζ που συνδέει την Ποντιακή διάλεκτο, που κινδυνεύει να εκλείψει, με τα αρχαία Ελληνικά. (Video)


Μέχρι τους μεσαιωνικούς χρόνους, η περιοχή της Τραπεζούντας, στη Μαύρη Θάλασσα στην ακτή της Τουρκίας, βρισκόταν στο επίκεντρο του Ελληνόφωνου κόσμου. 

Η γη του θρυλικού βασιλείου των Αμαζόνων αποικίστηκε από τους Έλληνες τον 8ο και 7ο αιώνα π.Χ. και απαθανατίστηκε στην Ελληνική μυθολογία ως η περιοχή από την οποία ο Ιάσονας και το πλήρωμά του των 50 Αργοναυτών ξεκίνησαν το ταξίδι τους κατά μήκος της Μαύρης Θάλασσας αναζητώντας το Χρυσόμαλλο Δέρας.

Αξίζει να σημειωθεί ότι, παρά το πέρασμα χιλιετιών στην πολιτική και κοινωνικοπολιτική ιστορία της ευρύτερης περιοχής, σε αυτή την ορεινή και απομονωμένη βόρειο-ανατολική γωνιά της Μικράς Ασίας, οι άνθρωποι εξακολουθούν να μιλούν Ελληνικά. Η μοναδικότητα της διαλέκτου - γνωστή ως Ρωμέικα- αποτελεί ένα συναρπαστικό μονοπάτι για το γλωσσικό παρελθόν και παρόν, όπως ανακαλύπτει η Δρ Ιωάννα Σιταρίδου, λέκτορας της Ρομαντικής Φιλολογίας του Τμήματος Σύγχρονων και Μεσαιωνικών Γλωσσών και Διευθύντρια Σπουδών στη Γλωσσολογία στο Κολλέγιο Queens.

Στα πρόθυρα της εξαφάνισης

Τα Ρωμέικα αποδεικνύεται πως είναι ένα γλωσσικό χρυσωρυχείο για την έρευνα, εξ’ αιτίας του αναπάντεχου αριθμού των αρχαϊκών χαρακτηριστικών που μοιράζεται με την Κοινή Ελληνική γλώσσα των Ελληνιστικών και Ρωμαϊκών χρόνων, η οποία ομιλούνταν στο αποκορύφωμα της Ελληνικής επιρροής στη Μικρά Ασία, από τον 4ο αιώνα π.Χ. έως τον 4ο αιώνα μ.Χ.

Η Δρ Σιταρίδου εξηγεί πως "παρά το γεγονός ότι τα Ρωμέικα δύσκολα μπορεί να περιγραφούν ως κάτι άλλο παρά μια σύγχρονη Ελληνική διάλεκτος, διατηρούν έναν εντυπωσιακό αριθμό γραμματικών χαρακτηριστικών που προσθέτουν μια αίσθηση αρχαίων Ελληνικών στη δομή της διαλέκτου - χαρακτηριστικά που έχουν χαθεί εντελώς από άλλες ποικιλίες της σύγχρονης Ελληνικής γλώσσας".

Ως πιστοί Μουσουλμάνοι, όσοι μιλούσαν Ρωμέικα εξαιρεθήκαν της μεγάλης κλίμακας της ανταλλαγής των πληθυσμών μεταξύ της Ελλάδος και της Τουρκίας μετά τη συνθήκη της Λωζάνης το 1923. Χρησιμοποιώντας τη θρησκεία ως το καθοριστικό κριτήριο για την επανεγκατάσταση των χριστιανών στην Ελλάδα και των μουσουλμάνων στην Τουρκία, η συνθήκη είχε ως αποτέλεσμα την ανταλλαγή περίπου δύο εκατομμυρίων ανθρώπων μεταξύ των δύο χωρών. Για τον Πόντο, το αποτέλεσμα ήταν η φυγή των Ελληνόφωνων Χριστιανών, αφήνοντας πίσω στην Τουρκία μικρούς θύλακες Ελληνόφωνων μουσουλμάνων.

Αλλεπάλληλα κύματα μετανάστευσης από την Τραπεζούντα, σε συνδυασμό με την επιρροή της κυρίαρχης Τουρκόφωνης πλειοψηφίας, έχουν αφήσει τη διάλεκτο να απειλείται με εξαφάνιση (η UNESCO έχει χαρακτηρίσει τους Πόντιους Έλληνες ως «απόλυτα επαπειλούμενους»). «Με λιγότερους από 5.000 ομιλητές που έχουν απομείνει στην περιοχή, τα Ρωμέικα θα μπορούσαν να είναι περισσότερο μια γλώσσα κληρονομιάς παρά ένα ζωντανό ιδίωμα», λέει η Δρ Ιωάννα Σιταρίδου. «Με την εξαφάνισή τους θα εξαφανιζόταν και η μοναδική ευκαιρία για να ξεκλειδώσει το πώς η Ελληνική γλώσσα έχει εξελιχθεί».

Χαρτογράφηση της γλώσσας

Το ερευνητικό έργο της Δρ Σιταρίδου, αποκαλύπτει τα μυστικά αυτής της διαλέκτου. Η πραγματογνωμοσύνη της αφορά τόσο στο συντακτικό, δηλαδή στη μελέτη των γραμματικών κανόνων μιας γλώσσας και στη δομή της πρότασης, όσο και του πώς και γιατί έχει αλλάξει η γλώσσα. «Με τα Ρωμέικα, είχα την πιο θαυμάσια ευκαιρία να μελετήσω αυτά τα δύο πράγματα συγχρόνως. Η διάλεκτος, όχι μόνο αποδεικνύει στοιχεία τα οποία είναι προβληματικά για την τρέχουσα γλωσσολογική θεωρία, αλλά μας δίνει και ένα ζωντανό παράδειγμα μιας γλώσσας που εξελίσσεται».

Σε συνεργασία με

ον καθηγητή Peter Mackridge (Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης), ο οποίος έχει διεξάγη πρωτοποριακή έρευνα σχετικά με την ποντιακή διάλεκτο από το 1980, η Δρ Σιταρίδου συνεργάζεται επίσης με τον Δρ Hakan Özkan (Πανεπιστήμιο Münster), με την καθηγήτρια Σταυρούλα Τσιπλάκου (Ανοικτό Πανεπιστήμιο της Κύπρου), με το δίκτυο σύνταξης Ευρωπαϊκών Διαλέκτων (Ινστιτούτο Meertens) και με τρεις μεταπτυχιακούς φοιτητές: το Στέργιο Χατζηκυριακίδη, τον Πέτρο Καρατσαρέα και το Δημήτριο Μιχελιουδάκη.
Στο επίκεντρο της εργασίας είναι οι εκδρομές σε χωριά του Πόντου, για να χαρτογραφήσει τη γλώσσα - πώς λειτουργεί, πόσο μικρές διακυμάνσεις υφίσταται (συγχρονία) και πώς η μορφο-συντακτική δομή έχει αλλάξει μέσα στο χρόνο (διαχρονία). Οι πληροφορίες συλλέγονται μέσω βίντεο και ηχογραφήσεων των χωρικών που λένε ιστορίες, καθώς και μέσα από ειδικά διαμορφωμένα ερωτηματολόγια που η Δρ Σιταρίδου έχει σχεδιάσει για τη συλλογή των στοιχείων που απαιτούνται για τον τεμαχισμό της δομή μιας γλώσσας.

Παράθυρο στο παρελθόν

Η μελέτη της γλωσσικής αλλαγής, σε γενικές γραμμές, είναι εμφανώς δύσκολη λόγω της έλλειψης των ζωντανών ομιλητών οι οποίοι μπορούν να μας πουν την άποψη τους για το τι γραμματικά σωστό και τι όχι (σε αντίθεση με τα κείμενα, από τα οποία μπορούμε μόνο να ανακτήσουμε ότι είναι γραμματικά σωστό). Εξερευνώντας την ιστορία των Ελλήνων, δε διαφέρει, παρά την πληθώρα των παλαιών κειμένων.

«Φανταστείτε αν μπορούσαμε να μιλήσουμε με άτομα των οποίων η γραμματική είναι πιο κοντά στη γλώσσα του παρελθόντος. Όχι μόνο θα μπορούσαμε να χαρτογραφήσουμε μία καινούρια γραμματική μιας σύγχρονης διαλέκτου, αλλά θα μπορούσαμε επίσης να καταλάβουμε κάποιες μορφές από τη γλώσσα του παρελθόντος. Αυτή είναι η ευκαιρία που μας παρουσιάζεται με τα Ρωμέικα», λέει η Δρ Σιταρίδου, η οποία είναι επίσης μέλος του Cambridge Group για τις Γλώσσες και τους Πολιτισμούς οι οποίοι είναι υπό εξαφάνιση.

Το τελευταίο απαρέμφατο

Τα πρώτα αποτελέσματα της έρευνας παρέχουν αξιοσημείωτα συμπεράσματα, όπως ανακοίνωσε η η Δρ Σιταρίδου κατά τη διάρκεια του πρώτου γλωσσολογικού συνεδρίου, που έγινε ποτέ, για τα Ρωμέικα τον περασμένο Μάρτιο στο Queens 'College, στο Κέμπριτζ: «Σε αντίθεση με τις αρχαίες μορφές της Ελληνικής γλώσσας, η χρήση του απαρεμφάτου έχει χαθεί σε όλες τις υπόλοιπες ελληνικές διαλέκτους που είναι γνωστές σήμερα. Αλλά στα Ρωμέικα, όχι μόνο διατηρείται το απαρέμφατο, καθιστώντας το ουσιαστικά το τελευταίο ελληνικό απαρέμφατο του Ελληνόφωνου κόσμου, αλλά βρίσκουμε επίσης μια ιδιόμορφη κατασκευή απαρεμφάτου που δεν έχει παρατηρηθεί ποτέ πριν - μόνο ίσως στις Λατινογενείς γλώσσες υπάρχουν παράλληλες κατασκευές».

Από τα μέχρι στιγμής αποτελέσματα όμως, το πιο εκπληκτικό είναι ότι τα Ρωμέικα είναι πιο κοντά στην Κοινή Ελληνιστική γλώσσα σε σχέση με όλες τις υπόλοιπες σύγχρονες Ελληνικές διαλέκτους, οι οποίες θεωρείται ότι έχουν προκύψει από την ύστερη Μεσαιωνική Ελληνική γλώσσα (ομιλούμενη τον 7ο έως τον 13ο αιώνα μ.Χ.).

Αλλαγή σε "πραγματικό χρόνο"

Στόχος της έρευνας της Δρ Σιταρίδου είναι τελικά, να προσπαθήσουμε να εντοπίσουμε το πώς εξελίχθηκε η Ποντιακή διάλεκτος. «Γνωρίζουμε ότι τα Ελληνικά ομιλούνταν συνεχώς στον Πόντο από τους αρχαίους χρόνους και μπορούμε να υποθέσουμε ότι η γεωγραφική απομόνωση από τον υπόλοιπο Ελληνόφωνο κόσμο είναι ένας σημαντικός παράγοντας στο γιατί η γλώσσα είναι έτσι όπως είναι σήμερα», λέει η Δρ Σιταρίδου. «Αυτό που δεν γνωρίζουμε ακόμη είναι εάν τα Ρωμέικα προέκυψαν με τον ίδιο ακριβώς τρόπο όπως και οι άλλες ελληνικές διάλεκτοι, τα οποία όμως αργότερα ανέπτυξαν τα δικά τους μοναδικά χαρακτηριστικά που απλώς τυχαίνει να μοιάζουν με τα αρχαϊκά ελληνικά. Ή αν έχουν αναπτυχθεί από προηγούμενη έκδοση των Ελληνικών, σε αντίθεση με τις υπόλοιπες ελληνικές διαλέκτους, και ως αποτέλεσμα αυτής της πιο άμεσης καταγωγής καθώς και της απομόνωσης τους από άλλες διαλέκτους για αιώνες, διατηρούν αρχαϊκά χαρακτηριστικά».

Παρ' όλα αυτά, τα Ρωμέικα αποτελούν μια σημαντική καινοτομία, ειδικά ως αποτέλεσμα της επαφής με τα Τουρκικά. Στο πλαίσιο αυτό, η Δρ Σιταρίδου ενδιαφέρεται για την επιρροή που είχε η επαφή με τη Τουρκική γλώσσα και τις γλώσσες του Καυκάσου, σχετικά με την εξέλιξη της διαλέκτου. Δεδομένου του γλωσσικού και κοινωνικο-ιστορικό πλαισίου των Ρωμέικων, σημειώνει ότι «στον Πόντο, έχουμε σχεδόν τέλειες πειραματικές συνθήκες για να υποθέσουμε τι μπορεί να αποκτηθεί και τι μπορεί να χαθεί ως αποτέλεσμα γλωσσικής επαφής». Είναι ακριβώς αυτά τα ερωτήματα με τα οποία θα ασχοληθεί περαιτέρω.

Οι επιπτώσεις μιας τέτοιας έρευνας είναι, ωστόσο, πολύ πιο διάχυτες, καθώς η κατανόηση των γλωσσικών λειτουργιών θα μπορούσε να παράσχει κάποια διορατικότητα στην πολιτιστική ταυτότητα και την αίσθηση των ανθρώπων για τους εαυτούς τους, καθώς επίσης και τι συμβαίνει όταν συνδέονται οι πολιτισμοί μεταξύ τους.

Η Δρ Σιταρίδου, της οποίας οι προ-παππούδες ήταν από την περιοχή του Πόντου, πιστεύει ότι τα γλωσσικά στοιχεία θα βοηθήσουν να ξετυλιχτεί το νήμα της εξέλιξης της γλώσσας. Μένει ακόμα να δούμε αν το νήμα θα μας ταξιδέψει πίσω στην εποχή του Ιάσωνα και των Αργοναυτών και αν μας περιμένουν περισσότερες εκπλήξεις.



thesecretrealtruth.blogspot.com

Carl Sagan: Ποια θα ήταν η εξέλιξη της ανθρωπότητας αν είχαν επικρατήσει οι αρχαίοι Έλληνες επιστήμονες και φιλόσοφοι; (Video)


Την απάντηση την δίνει ο ίδιος ο Carl Sagan στο παρακάτω video, σχετικά με την εξέλιξη που θα είχε τεχνολογικά η ανθρωπότητα αν το Φως της Ιωνίας είχε επιβιώσει. Το απόσπασμα είναι από την σειρά επιστημονικού ντοκιμαντέρ Cosmos (1980) η οποία άφησε εποχή και κέρδισε πολλά βραβεία.

Αυτό που πέτυχε ο Carl Sagan ήταν να εκλαϊκεύσει την επιστήμη ώστε πολύ δύσκολες επιστημονικές έννοιες και θεωρίες να γίνουν προσιτές στο ευρύ κοινό.
Επειδή σε πολλά «Ελληνικά» πανεπιστήμια, «Έλληνες» πανεπιστημιακοί με απίστευτο μένος και επιμονή προσπαθούν να υποβαθμίσουν ή και να εκμηδενίσουν την αξία και την προσφορά των αρχαίων Ελλήνων στην ανθρωπότητα συνίσταται η επίδειξη του παρακάτω βίντεο μαζί με το βιογραφικό του Carl Sagan.



Ποιος ήταν ο Carl Sagan:

Ο Καρλ Έντουαρντ Σαγκάν (ή Σέιγκαν• αγγλ.:Carl Edward Sagan) (9 Νοεμβρίου 1934 – 20 Δεκεμβρίου 1996), ήταν Αμερικανός αστρονόμος και αστροφυσικός, συγγραφέας εκλαϊκευμένων επιστημονικών έργων και ενός έργου επιστημονικής φαντασίας, του Contact (1985), πάνω στο οποίο βασίζεται η ομώνυμη ταινία του 1997.

Επίσης υπήρξε συνιδρυτής της επιστήμης της αστροβιολογίας με τον Τζόσουα Λέντερμπεργκ και συν-συγγραφέας του SETI: Intelligent life in the universe, με τον σοβιετικό αστροφυσικό Ιωσήφ Σάμουελ Σκλόβσκι.

Κέρδισε παγκόσμια φήμη ως ο τηλεπαρουσιαστής και αφηγητής της περίφημης επιστημονικής σειράς 13 επεισοδίων Cosmos A Personal Voyage, η οποία απέσπασε βραβεία Emmy και μεταδόθηκε για πρώτη φορά το 1980.

Τη σειρά παρακολούθησαν περισσότεροι από 600 εκατομμύρια άνθρωποι σε πάνω από 60 χώρες, καθιστώντας τη, την πιο διαδεδομένη στο είδος της. Πολυπράγμων και φωτεινή διάνοια, συνιδρυτής της Πλανητικής Εταιρείας (Planetary Society), έφυγε από τη ζωή στις 20 Δεκεμβρίου 1996 από πνευμονία, πιθανότατα επιπλοκή από τη βαριά ακτινοβολία που είχε υποστεί, εξαιτίας της μυελοδυσπλασίας του.

apocalypsejohn.com

Γιατί μπορεί το αντιισταμινικό να μην είναι πια αποτελεσματικό στην αλλεργία


Τα αντιισταμινικά φάρμακα, όταν λαμβάνονται εγκαίρως και σε σωστή δοσολογία και συχνότητα, μπορούν να σας προστατεύσουν ή τουλάχιστον να μειώσουν τα συμπτώματα από τις αλλεργίες της Άνοιξης.

Πολλοί, ωστόσο, παραπονιούνται ότι το αντιισταμινικό φάρμακο που στο παρελθόν τους βοηθούσε πολύ στην αλλεργία τους, έχει πάψει να είναι το ίδιο αποτελεσματικό.

Σε γενικές γραμμές υπάρχουν οι ακόλουθοι τρεις βασικοί λόγοι που μπορεί να συμβαίνει αυτό.

1. Το αντιισταμινικό σας μπορεί να μην στοχεύει τα δικά σας συμπτώματα

Μερικοί ασθενείς απογοητεύονται επειδή το αντιισταμινικό τους (π.χ. λοραταδίνη, σετιριζίνη και φεξοφεναδίνη) δεν ανακουφίζει τα συμπτώματα της ρινικής συμφόρησης.

Τα αντιισταμινικά κατά βάση “στεγνώνουν” την μύτη και να μειωθεί ο κνησμός και φτέρνισμα. Τα συμπτώματα της βουλωμένης μύτης και την πίεση στους κόλπους της μύτης, ωστόσο, δεν φεύγουν με το αντιισταμινικό. Για αυτά τα συμπτώματα υπάρχουν τα αποσυμφορητικά φάρμακα (όπως η φαινυλεφρίνη) που στοχεύουν στη ρινική συμφόρηση και την πίεση των κόλπων, συσφίγγοντας τα αιμοφόρα αγγεία στη μύτη.

Σε κάποιες περιπτώσεις, η καταρροή (συνάχι) και το φτέρνισμα υποχωρούν με την λήψη ενός συνδυασμού γουαϊφενεσίνης (guaifenesin) και ψευδοεφεδρίνης (pseudoephedrine). Τα αποσυμφορητικά που λαμβάνονται από το στόμα συνήθως δεν στεγνώνουν την μύτη και δεν μειώνουν το φτέρνισμα και τον κνησμό, όπως κάνει ένα αντιισταμινικό φάρμακο.
Τα τελευταία 20 χρόνια, συνδυασμοί από αντιισταμινικά και αποσυμφορητικά φάρμακα έχουν φτάσει στα ράφια των φαρμακείων (πχ Claritin-D, Zyrtec-D, Allegra-D). Πολλοί πάσχοντες από αλλεργίες έχουν επωφεληθεί από αυτά, αλλά, δυστυχώς, οι αποσυμφορητικές ουσίες που περιέχουν δεν είναι καλά ανεκτές από ορισμένα άτομα με άλλα ιατρικά προβλήματα (υπέρταση, καρδιακές παθήσεις, γλαύκωμα, προβλήματα της ουροδόχου κύστης, δυσκοιλιότητα).

2. Καθυστερήσατε να πάρετε το αντιισταμινικό σας, προτού επέλθει έξαρση των αλλεργιών λόγω εποχής

Αν ο καιρός το ευνοεί (πρόωρες ζέστες και υγρασία) οι αλλεργίες ξεκινούν ακόμα και από τον Φεβρουάριο. Η αλλεργική “σεζόν” εκτείνεται συνήθως από τα τέλη Μαρτίου μέχρι και τις αρχές Ιουνίου. Είναι σώφρον να ξεκινήσετε την λήψη του αντιισταμινικού σας για την αλλεργία από την γύρη από τα μέσα Μαρτίου το αργότερο. Όσοι δεν είναι αλλεργικοί στη γύρη, αλλά επηρεάζονται περισσότερο από το χορτάρι που μεγαλώνει αυτή την εποχή, πρέπει να ξεκινούν το αντιισταμινικό τους από τα μέσα Απριλίου.

Σε γενικές γραμμές, το αντιισταμινικό σας πρέπει να το ξεκινάτε 1-2 εβδομάδες προτού υπάρξει έξαρση των αλλεργιογόνων παραγόντων στο περιβάλλον. Δηλαδή, μην περιμένετε τα πρώτα συμπτώματα αλλεργίας, για να ξεκινήσετε το αντιισταμινικό σας. Αυτό επέρχεται κυρίως μέσω εμπειρίας από πρότερες εξάρσεις στην αλλεργία σας, δηλαδή ο καθένας πρέπει να ξέρει πότε περίπου θα τον “πιάσουν οι αλλεργίες” του. Είναι σημαντικό να γνωρίζετε σε τι είστε αλλεργικοί.

3. Δεν είστε συνεπείς στην λήψη του φαρμάκου σας

Δεν πρέπει να παραλείπετε τις οδηγίες που υπάρχουν στο κουτί, ή που θα σας πει ο φαρμακοποιός σας. Μπορεί κάποιες βροχερές ημέρες να μειώσουν τη γύρη στην ατμόσφαιρα και να νιώθετε καλύτερα, αλλά αυτό είναι συχνά ακολουθείται από μια απότομη αύξηση της γύρης και της μούχλας στην πρώτη ζεστή και θυελλώδη ημέρα που θα ακολουθήσει. Αν έχετε χάσει μερικές δόσεις, ή ημέρες από το πάρετε το αντιισταμινικό σας, θα είστε πιο ευάλωτοι στους αλλεργιογόνους παράγοντες γύρω σας. Συνήθως ένας ασθενής με αλλεργία αρχίζει πάλι να παίρνει το αντιισταμινικό του “σε απόγνωση”, αλλά διαπιστώνει ότι δεν είναι τόσο αποτελεσματικό, όσο πριν. Και τότε αναρωτιέται: “Μήπως ανέπτυξα πια ανοσία στο αντιισταμινικό μου”; Όχι, είναι η απάντηση!

Το αντιισταμινικό εξακολουθεί να μπλοκάρει την ισταμίνη στο σώμα σας στο ίδιο επίπεδο όπως και πριν, αλλά αν δεν το παίρνετε εγκαίρως και με συνέπεια, μπορεί η ένταση της αλλεργίας σας να έχει φθάσει σε πολύ υψηλότερο επίπεδο από ό,τι πριν. Οπότε το αντιισταμινικό δεν “προλαβαίνει” να την καταπολεμήσει το ίδιο αποτελεσματικά.

iatropedia.gr - healthcentral.com - webmd.com

Ο αφρικανικός γκρίζος παπαγάλος είναι μια ιδιοφυΐα (Video)


Ο Αϊνστάιν ο παπαγάλος είναι μια ιδιοφυΐα. Σήμερα το Διαδίκτυο τον γνωρίζει, πάρα πολύ καλά.
Ο αφρικανικός γκρίζος παπαγάλος, που ζει στο ζωολογικό κήπο Knoxville στο Tennesee, έγινε 30 ετών  και για να το γιορτάσουμε, ο  επικεφαλής εκπαιδευτής του ζωολογικού κήπου, Adam Patterson, έδειξε το εντυπωσιακό λεξιλόγιο του πουλιού. Ο ζωολογικός κήπος έδωσε  ένα πέντε-λεπτό βίντεο της ξεκαρδιστικής συνομiλίας, και αυτό έγινε viral.