BREAKING NEWS
latest

ΕΠΙΒΙΩΣΗ

ΕΠΙΒΙΩΣΗ

Η βιταμίνη που οδηγεί σε εξάρσεις ακμής!


Τα σπυράκια της ακμής επηρεάζουν εκατομμύρια ανθρώπους στον κόσμο και είναι “συνώνυμα” της εφηβείας για όλα τα παιδιά. 

Υπάρχουν  δεκάδες έρευνες που εξηγούν τον τρόπο που λειτουργεί η ακμή και πώς και γιατί εμφανίζονται τα σπυράκια.

Άλλες τόσες έρευνες υπάρχουν για τους τρόπους με τους οποίους μπορεί ένα άτομο να μειώσει ή και να εξαλείψει τα συμπτώματα της ακμής στην επιδερμίδα του. Καμία έρευνα, όμως, μέχρι τώρα δεν είχε εντοπίσει την σχέση που έχει μια συγκεκριμένη βιταμίνη στην έξαρση της ακμής.

Σύμφωνα, λοιπόν, με έρευνα που έγινε από το UCLA και δημοσιεύθηκε στην επιστημονική επιθεώρηση Science Translational Medicine, η βιταμίνη Β12 μεταβάλλει την δραστικότητα του βακτηρίου Propionibacterium acnes (P. acnes), το οποίο προκαλεί την έκκριση μιας φλεγμονώδους χημικής ένωσης από τον οργανισμό που οδηγεί σε σπυράκια.

Το συγκεκριμένο βακτήριο “βασιλεύει” μεταξύ εκείνων που συμβιώνουν στην επιδερμίδα σας. Οι ερευνητές εξέτασαν σε μικροβιακό επίπεδο, τι συμβαίνει με τα γονίδια αυτών των βακτηρίων και αν η συμπεριφορά τους επηρεάζει την εκδήλωση της ακμής.

Διαπίστωσαν ότι η αυξημένη ποσότητα της βιταμίνης Β12 στον οργανισμό (πιθανώς από κάποιο συμπλήρωμα βιταμίνης) μπορεί να αλλάξει την μεταβολική δραστηριότητα των βακτηρίων του δέρματος. Αυτό κάνει το βακτήριο P. acnes να παράγει σε υπερβολικές ποσότητες μία φλεγμονώδη ένωση που οδηγεί στην ακμή.

Στην σχετική τους έκθεση οι επιστήμονες αναφέρουν χαρακτηριστικά: “Δείξαμε ότι η βιταμίνη Β12 ρυθμίζει την μεταβολική δραστηριότητα των βακτηριδίων του δέρματος, με αποτέλεσμα την αύξηση της παραγωγής των πορφυρινών, οι οποίες προκαλούν φλεγμονή και (κατ' επέκταση) ακμή”.


Κανέλα: Ισχυρή αντιφλεγμονώδη και αντιμικροβιακή δράση!


Η κανέλα έχει ισχυρή αντιφλεγμονώδη και αντιμικροβιακή δράση, ενώ βοηθά στη δυσπεψία, στην υπέρταση, στην βελτίωση του λιπιδαιμικού προφίλ, στους πονοκεφάλους, στις κράμπες, στους πόνους της περιόδου και του στομάχου.

Παρόλο που είναι όμως το τρίτο σε κατανάλωση μπαχαρικό στον κόσμο, δεν έχουν γίνει επαρκείς μελέτες σε σχέση με τα πιθανά οφέλη της και τις πιθανότητες εκμετάλλευσής της ως φάρμακο για τους ανθρώπους στα διάφορα μέρη της υφηλίου.

Σύμφωνα με τα συμπεράσματα μίας νέας έρευνας αμερικανών επιστημόνων, η κανέλα περιέχει ένα συστατικό που μπορεί να προλάβει τον καρκίνο του παχέος εντέρου.

Η σχετική έρευνα έγινε στο Πανεπιστήμιο της Αριζόνα από το Τμήμα Φαρμακολογίας και Τοξικολογίας και το Κέντρο για την έρευνα κατά του καρκίνου του ίδιου Πανεπιστημίου και βρέθηκε ότι ένα συστατικό της κανέλας μπορεί να προλαμβάνει τον καρκίνο του παχέος εντέρου.

Η έρευνα βρήκε ότι το να προσθέτουμε κινναμαλδεϋδη, το συστατικό που δίνει στην κανέλα τη χαρακτηριστική μυρωδιά και τη γεύση της, στη δίαιτα των ποντικιών – πειραματόζωων τα προστατεύει από την ανάπτυξη του καρκίνου του παχέος εντέρου.

Οι επιστήμονες θέλουν να διερευνήσουν επίσης, τις πιθανές ευεργετικές ιδιότητες της κανέλας στον διαβήτη ή σε άλλες ασθένειες.


Η μυστική βάση "Area 51" (Video)


Η περιοχή 51 είναι το όνομα μιας στρατιωτικής βάσης που βρίσκετε στο νότιο τμήμα της δυτικής Νεβάδας στις Ηνωμένες Πολιτείες της Αμερικής (130 χιλιόμετρα βορειοδυτικά από το Λας Βέγκας ), μια περιοχή της οποίας της την ύπαρξη αρνείται η Αμερικάνικη κυβέρνηση.

Η περιχή 51, όπως λέγεται, κρύβει πολύ περισσότερα μυστικά από όσα θα μπορούσε να φανταστεί κανείς.

Τι συμβαίνει, όμως, πραγματικά σε αυτές τις εγκαταστάσεις;

Γιατί η κυβέρνηση, παρόλο που γνωρίζει, αρνείται την ύπαρξή της από τη δεκαετία του '90;

Γιατί υπάρχουν τόσοι περιορισμοί πάνω από τον εναέριο χώρο της βάσης, που απαγορεύεται να πετάξει από πάνω ακόμα και στρατιωτικό αεροσκάφος;

Υπάρχει άραγε οποιαδήποτε σχέση με το Ρόσγουελ, στο Νέο Μεξικό;

Η περιοχή 51 είναι μέρος μιας απαγορευμένης στρατιωτικής βάσης κοντά στη περιοχή Groom Dry Lake στη Νεβάδα. Οι UFOλόγοι είναι πεπεισμένοι ότι χρησιμοποιείται για να μας κρύβουν εξωγήινους.

Η Περιοχή 51 φυλάσσεται με ιδιαίτερη αυστηρότητα και ελάχιστα είναι γνωστά για το τι ακριβώς συμβαίνει εκεί...




Βλέπουμε αυτό που υπάρχει ή αυτό που σκεφτόμαστε;


Αυτό που βλέπουμε πόσο ταυτίζεται τελικά με αυτό που όντως υπάρχει; Μπορούν οι αυστηρά καθορισμένες γραμμές να ξεφύγουν απο την πορεία τους, τουλάχιστον στα μάτια μας;

Κοιτάζοντας γύρω μας, έχουμε πάντα τη βεβαιότητα ότι αυτό που βλέπουμε είναι μια πιστή αποτύπωση του πραγματικού κόσμου που μας περιβάλλει. Ο γνωστός νευροφυσιολόγος Vernon Mountcastle λέγει ότι «στην πραγματικότητα είμαστε φυλακισμένοι μέσα σε έναν εγκέφαλο και η μόνη μας επικοινωνία με τον έξω κόσμο γίνεται με διαύλους επικοινωνίας, τις αισθήσεις, που μεταφέρουν ένα πολύ μικρό κομμάτι πληροφοριών για το τι συμβαίνει εκεί έξω»

Σ’ αυτή τη φιλτραρισμένη αναπαράσταση του κόσμου θα πρέπει να προσθέσουμε και τη διαστρέβλωση, μεγέθυνση ή σμίκρυνση του ποσού πληροφοριών που γίνεται σε όλα τα επίπεδα επεξεργασίας καθώς οι πληροφορίες αυτές οδεύουν μέσα στο Κεντρικό Νευρικό Σύστημα. Θα μπορούσε να πει κανείς ότι αυτό που βλέπουμε δεν είναι τελικά παρά το αποτέλεσμα πολλαπλής σύνθετης και επιλεκτικής επεξεργασίας του σήματος που διεγείρει την όραση, δηλαδή της φωτεινής ακτινοβολίας που έρχεται από τον κόσμο που βρίσκεται έξω από εμάς.

Ας προσπαθήσουμε λοιπόν να παρακολουθήσουμε τα βήματα αυτής της επεξεργασίας καθώς η φωτεινή ακτινοβολία από το περιβάλλον διεγείρει το όργανο της όρασης, δηλαδή τον αμφιβληστροειδή χιτώνα του ματιού. Τα κύτταρα του χιτώνα αυτού είναι ευαίσθητα στην ένταση της ακτινοβολίας και στο μήκος κύματος της ακτινοβολίας που είναι και τα χαρακτηριστικά που την καθορίζουν. Από το σημείο αυτό και πέρα, το σύστημα αρχίζει να γίνεται επιλεκτικό.

Ενώ το μήκος κύματος της φωτεινής ακτινοβολίας είναι συνεχές στο ορατό φάσμα, οι φωτοϋποδοχείς, τα φωτοευαίσθητα δηλαδή κύτταρα του ματιού μας, απαντούν επιλεκτικά σε τρεις ζώνες μήκους κύματος που αντιστοιχούν στο μπλε, πράσινο και κίτρινο κόκκινο χρώματα. Έτσι το συνεχές φάσμα μετατρέπεται σε έναν συνδυασμό τριών βασικών στοιχείων και με το συνδυασμό αυτό αντιλαμβανόμαστε το μήκος κύματος της φωτεινής ακτινοβολίας και το κωδικοποιούμε σε κατηγορίες, τα χρώματα.

Διαδικασία Μετατροπής της Πληροφορίας

Ήδη λοιπόν από τον αμφιβληστροειδή ξεκινά μια διαδικασία μετατροπής της πληροφορίας, για το μήκος κύματος του φυσικού ερεθίσματος, σε περιορισμένο αριθμό κατηγοριών που είναι ουσιαστικά μια μείωση της πληροφορίας. Τα φωτοευαίσθητα κύτταρα μεταφέρουν την πληροφορία για την ένταση της φωτεινής ακτινοβολίας στα γαγγλιακά κύτταρα που είναι ο πρώτος νευρικός σταθμός επεξεργασίας των οπτικών ερεθισμάτων. Τα γαγγλιακά κύτταρα κωδικοποιούν την πληροφορία για την ένταση της φωτεινής ακτινοβολίας σε κάθε σημείο όχι κατά απόλυτη τιμή αλλά σαν διαφορά έντασης.

Έτσι, κάθε γαγγλιακό κύτταρο απαντά όχι στο επίπεδο φωτεινότητας που έρχεται από ένα σημείο του εξωτερικού χώρου, αλλά στην αλλαγή του επιπέδου φωτεινότητας ανάμεσα σε γειτονικά σημεία. Για να κάνει αυτή την επεξεργασία το κάθε γαγγλιακό κύτταρο συλλέγει την πληροφορία έντασης φωτεινής ακτινοβολίας από ένα σύνολο γειτονικών φωτοϋποδοχέων του αμφιβληστροειδούς. Το σύνολο αυτό είναι μεγάλο για την περιφέρεια του αμφιβληστροειδούς και πολύ μικρότερο για την κεντρική περιοχή της ωχράς κηλίδος.

Τα γαγγλιακά κύτταρα λοιπόν κωδικοποιούν διαφορές φωτεινότητας σε έναν χάρτη που αντιστοιχεί στον αμφιβληστροειδή. Η σάρωση στο χάρτη αυτόν είναι πολύ λεπτομερής για το κέντρο και αδρή για την περιφέρεια. Η διαφοροποίηση αυτή διατηρείται σε όλη την πορεία της αισθητικής οδού μέχρι και τον φλοιό του εγκεφάλου.

Το αδρό σύστημα, ή «μακροκυτταρικό», συλλέγει πληροφορία αλλαγής φωτεινότητας, από μεγάλες περιοχές του χώρου και είναι ευαίσθητο σε ταχείες αλλαγές φωτεινότητας όπως για παράδειγμα κατά την κίνηση αντικειμένων στο χώρο.

Το λεπτομερές σύστημα, ή «μικροκυτταρικό», συλλέγει πληροφορία από μικρές περιοχές του χώρου και είναι ευαίσθητο σε λεπτομέρειες και στο μήκος κύματος που θα μεταφραστεί στο χρώμα. Η δομή αυτού του χάρτη που είναι ουσιαστικά μια διαστρεβλωμένη στο χώρο οπτική αναπαράσταση μεταβολών φωτεινότητας θα διατηρηθεί και στον πρώτο σταθμό επεξεργασίας της οπτικής οδού δηλαδή τον έξω γονατώδη πυρήνα του θαλάμου.

Από εκεί ο επόμενος σταθμός θα είναι ο πρωτοταγής οπτικός φλοιός στον ινιακό φλοιό (περιοχή V1 κατά Broadman). Στην περιοχή αυτή θα διατηρηθεί η διάκριση μακροκυτταρικού και μικροκυτταρικού συστήματος που θα οδεύσουν σε διαφορετικές περιοχές (στοιβάδες) του φλοιού.

Παράλληλα, τα κύτταρα του οπτικού φλοιού είναι πλέον ευαίσθητα σε μεταβολές φωτεινότητας κατά μήκος ενός άξονα και όχι ανάμεσα σε δυο σημεία. Τα «απλά» λεγόμενα κύτταρα του φλοιού κωδικοποιούν έτσι μεταβολές φωτεινότητας σε συγκεκριμένη περιοχή του χώρου κατά μήκος συγκεκριμένου άξονα, ενώ τα «σύνθετα» λεγόμενα κύτταρα κωδικοποιούν μεταβολές φωτεινότητας κατά μήκος ενός συγκεκριμένου κάθε φορά άξονα, ανεξαρτήτως της θέσης του στο χώρο. Βλέπουμε λοιπόν ότι ο πρωτοταγής οπτικός φλοιός αρχίζει να αναγνωρίζει περιγράμματα από τις αλλαγές φωτεινότητας.

Τα περιγράμματα αυτά θα αποτελέσουν το υλικό για την αναγνώριση σχημάτων. Τα απλά και σύνθετα κύτταρα κατανέμονται σε κολόνες στον πρωτοταγή οπτικό φλοιό και γειτονικές κολόνες έχουν παρόμοια προτίμηση στη διεύθυνση του άξονα που αναγνωρίζουν.

Ανάμεσα στις κολόνες υπάρχουν «κηλίδες» με κύτταρα που μεταφέρουν την πληροφορία του χρώματος. Αυτή η πολύπλοκη δομή χάρτη στον πρωτοταγή οπτικό φλοιό, επαναλαμβάνεται και στον δευτεροταγή οπτικό φλοιό (περιοχές V2,V3 κατά Broadman) όπου πλέον τα κύτταρα είναι ευαίσθητα σε πιο σύνθετα περιγράμματα.

Από εκεί και πέρα υπάρχει ένας σαφής διαχωρισμός της οδού σε ένα ραχιαίο τμήμα που καταλήγει στην περιοχή V5 κατά Broadman και από εκεί στον οπίσθιο βρεγματικό φλοιό και ένα κοιλιακό τμήμα που οδεύει στον κροταφικό φλοιό.

Η ραχιαία οδός δέχεται πληροφορίες κυρίως από το μακροκυτταρικό σύστημα και τα κύτταρα στις περιοχές αυτές κωδικοποιούν κίνηση αντικειμένων στο χώρο, καθώς και τη σχετική κίνηση του ίδιου του ατόμου (ή μελών του σώματός του) σε σχέση με σταθερά αντικείμενα στο χώρο. Το σύστημα αυτό δηλαδή επεξεργάζεται το κομμάτι αυτό των πληροφοριών της οπτικής εικόνας που είναι απαραίτητο για να μπορούμε να κινούμαστε στο χώρο, να αποφεύγουμε αντικείμενα και να πιάνουμε αντικείμενα.

Η κοιλιακή οδός θα καταλήξει στον κάτω κροταφικό φλοιό

Εδώ υπάρχουν κύτταρα που είναι ευαίσθητα σε συγκεκριμένα αντικείμενα. Μάλιστα η διάκριση μπορεί να είναι τόσο εντυπωσιακή, ώστε κάποια κύτταρα να «αναγνωρίζουν» μόνο αντικείμενα που χρησιμοποιούμε ως εργαλεία, ενώ άλλα κύτταρα να «αναγνωρίζουν» μόνο έμψυχα όντα όπως τα ζώα. Δεν γνωρίζουμε ακόμα με ποιους πολύπλοκους κανόνες λειτουργούν τα κύτταρα αυτής της περιοχής διαμορφώνοντας αυτές τις καταπληκτικές ειδικότητες στην αναγνώριση συγκεκριμένων μορφών.

Στην περιοχή αυτή βρίσκονται και τα περίφημα κύτταρα που απαντούν με ενεργοποίηση στην εμφάνιση στην οπτική εικόνα ανθρώπινων προσώπων (Gross & Sergent. Υπάρχει δε μια συγκεκριμένη βλάβη στον αριστερό κάτω κροταφικό φλοιό που οδηγεί στο σύνδρομο της προσωποαγνωσίας.

Στη διαταραχή αυτή το άτομο βλέπει κανονικά αλλά δεν μπορεί να αναγνωρίσει πρόσωπα. Μία άλλη περιοχή όπου καταλήγει η κοιλιακή οδός είναι στον ινιακό φλοιό, η περιοχή V4 κατά Broadman, η οποία κάνει την τελική επεξεργασία του χρώματος. Σε βλάβη της περιοχης αυτης, το άτομο πάσχει από αχρωματοψία, δηλαδή βλέπει τον κόσμο μαυρόασπρο.

Είναι λοιπόν φανερό από τα παραπάνω ότι με όσα μπορούμε να γνωρίζουμε ως σήμερα η οπτική εικόνα του κόσμου που μας περιβάλλει μέσα στον εγκέφαλο αποτελείται από κομμάτια πληροφορίας που αφορούν προϊόντα επεξεργασίας πολύ συγκεκριμένου τμήματος της φωτεινής ακτινοβολίας και οδηγεί στη σύνθετη πληροφορία για συγκεκριμένα αντικείμενα, χρώμα η κίνηση αντικείμενων.

Ένα εμφανές πρόβλημα που προκύπτει από όλη αυτή τη διαδικασία είναι πως συντίθενται αυτά τα διασπασμένα και διασκορπισμένα στο φλοιό τμήματα που επεξεργάζονται διαφορετικές πληροφορίες στο ένα, ενιαίο, σύνολο που αντιλαμβανόμαστε σαν οπτική εικόνα.

Μια απάντηση στο ερώτημα αυτό της σύζευξης έχει προταθεί ότι είναι η σύζευξη στο χρόνο της ενεργοποίησης των περιοχών αυτών. Είναι σαν μια ορχήστρα όπου το κάθε όργανο παίζει το δικό του κομμάτι και το σύνολο των οργάνων που παίζουν ταυτόχρονα προκαλεί την μουσική όπως την ακούμε.

Μια άλλη ερώτηση είναι αν αυτά που επιλέγουμε να δούμε τα επιλέγουμε τυχαία η υπάρχει επιλογή από πριν

Η απάντηση είναι ότι υπάρχουν και οι δυο διαδικασίες. Η διαδικασία από κάτω προς τα επάνω επιλέγει τυχαία περιοχές του χώρου όπου κοιτάμε. Η διαδικασία από πάνω προς τα κάτω κατευθύνει την προσοχή μας και αντίστοιχα και την όραση μας σε συγκεκριμένες περιοχές του χώρου που θεωρούμε από πριν ότι μπορεί να έχουν σημασία. Η διαδικασία αυτή επιλογής εφορεύεται από περιοχές του φλοιού όπως ο μετωπιαίος και ο βρεγματικός φλοιός. Στο σύνδρομο αμέλειας χώρου που εμφανίζεται έπειτα από βλάβες του βρεγματικού φλοιού, τα άτομα δεν κοιτούν μια συγκεκριμένη περιοχή του χώρου γιατί η προσοχή τους δεν στρέφεται στην περιοχή αυτή.

Μια τελευταία ερώτηση που σήμερα έχει αρχίσει να διερευνάται αφορά το κατά πόσον το άτομο είναι ενήμερο για όλα τα στοιχεία που συνθέτουν την οπτική εικόνα. Σε πειράματα με διχοτομημένη όραση όπου κάθε μάτι βλέπει μια διαφορετική εικόνα έχει φανεί ότι τα άτομα είναι ενήμερα για μια από τις δυο εικόνες και μετά λίγα δευτερόλεπτα είναι ενήμερα για την άλλη. Η εναλλαγή ενημερότητας συμβαίνει με έναν στοχαστικό τρόπο στο χρόνο.

Ο Νικόλαος Λογοθέτης έδειξε το 1989 (Logothetis & Schall, 1989) ότι, όταν ο πίθηκος βλέπει μια εικόνα με διχοτομημένη όραση, αναφέρει συνειδητή ενημερότητα με το ίδιο στοχαστικό πρότυπο στο χρόνο όπως και ο άνθρωπος, πράγμα που σημαίνει ότι και στον πίθηκο υπάρχει αυτή η μορφή συνειδητής ενημερότητας για την οπτική εικόνα.

Προχωρώντας σε νευρωνικές καταγραφές, ο Λογοθέτης έδειξε ότι ορισμένοι νευρώνες στον κάτω κροταφικό φλοιό απαντούσαν περισσότερο όταν το αντικείμενο προτίμησης τους ήταν στη συνειδητή ενημερότητα του ζώου από την περίπτωση που το ίδιο αντικείμενο έφευγε από την ενημερότητα. Οι νευρώνες αυτοί, λοιπόν, έδιναν και το στίγμα της συνειδητης ενημερότητας που αφορούσε την οπτική εικόνα.

Αυτό που βλέπουμε είναι αυτό που σκεπτόμαστε

Συνοψίζοντας, θα μπορούσαμε να πούμε ότι αυτό που περιγράφουμε σαν «οπτικη αναγνώριση» είναι ένα σύνολο διεργασιών επεξεργασίας πληροφορίας σε πολλαπλές περιοχές του Νευρικού Συστήματος.

Οι διεργασίες αυτές, που ακόμα δεν έχουν κατανοηθεί πληρως, οδηγούν σε μια επιλεκτική αναγνώριση συγκεκριμένων δομών στην οπτικη εικόνα, ενώ η επιλογη του τι θα δούμε και πότε γίνεται πάλι με τη συμμετοχη πολλών περιοχών του φλοιού. Τέλος, το τι βλέπουμε συνειδητά και τι ασυνείδητα στην οπτικη εικόνα φαίνεται να αποτυπώνεται επίσης στα χαρακτηριστικά λειτουργίας του πολύπλοκου αυτού συστήματος.

Είναι λοιπόν η οπτική αναγνώριση μια διαδικασία αποτύπωσης του οπτικού ερεθίσματος που έρχεται από τον κόσμο που μας περιβάλλει η είναι μια πολύπλοκη νοητική επεξεργασία συγκεκριμένων και πολύ περιορισμένων πληροφοριών του οπτικού κόσμου που γίνεται με τέτοιο τρόπο ώστε να μας επιτρέπει να ερμηνεύουμε τον κόσμο που μας περιβάλλει και όχι απλά να τον βλέπουμε. Ή, για να το πούμε διαφορετικά, αυτό που βλέπουμε είναι τελικά αυτό που σκεπτόμαστε;

Το είδαμε εδώ

Μαύρες τρύπες και σκουληκότρυπες (Video & εικόνες)


Μια «μαύρη τρύπα» είναι πραγματικά ένα από τα πιο μυστηριώδη ουράνια αντικείμενα, στο εσωτερικό των οποίων οι νόμοι της Φυσικής δεν έχουν καμιά υπόσταση.

Οι «μαύρες τρύπες» δημιουργούνται όταν άστρα με υλικά πολλαπλάσια της ύλης που έχει ο Ήλιος φτάσουν στο τέλος της ζωής τους και αναγκαστούν να καταρρεύσουν και να εκραγούν.

Η έκρηξη αυτή, που ονομάζεται «σουπερνόβα», είναι ένα από τα πιο βίαια φαινόμενα στο Σύμπαν, με αποτέλεσμα την αστραπιαία κατάρρευση του άστρου και τη δημιουργία μιας «μαύρης τρύπας».

Πρόκειται για ένα «αντικείμενο» που προβλέπεται από τη Θεωρία της Βαρύτητας του Αλμπερτ Αϊνστάιν, σύμφωνα με την οποία κάθε άστρο ή πλανήτης, καθετί το υλικό στο Σύμπαν, δημιουργεί μια παραμόρφωση στον χωρόχρονο γύρω του. Η παραμόρφωση, μάλιστα, αυτή είναι ανάλογη με την ποσότητα των υλικών που περιλαμβάνει.

Στα γιγάντια άστρα η κατάρρευση συνεχίζεται ακάθεκτη έως ότου το άστρο περιοριστεί σ’ ένα «ιδιόμορφο χωροχρονικό σημείο» που ονομάζεται «μοναδικότητα».


Σύμφωνα, δηλαδή, με τις εξισώσεις της Γενικής Σχετικότητας, στο «ιδιόμορφο» αυτό σημείο η πυκνότητα είναι άπειρη, ο χώρος έχει άπειρη καμπυλότητα και ο χρόνος «σταματά» να υπάρχει. Η δύναμη της βαρύτητας μιας «μαύρης τρύπας», δηλαδή, παραμορφώνει τον χωρόχρονο γύρω της σε τέτοιο βαθμό, ώστε ούτε κι αυτό ακόμη το φως να μην μπορεί να διαφύγει από την ελκτική της δύναμη.

Για να γίνει κατανοητό το γεγονός αυτό, πάρτε, για παράδειγμα, τη βαρύτητα της Γης. Για να διαφύγει κάποιος από τη βαρυτική έλξη της Γης, χρειάζεται έναν πύραυλο που θα κινείται με ταχύτητα 40.000 χιλιομέτρων την ώρα (δηλαδή με 11 χλμ. το δευτερόλεπτο). Μ’ αυτή την ταχύτητα, ο πύραυλος κινείται τόσο γρήγορα, ώστε η βαρυτική δύναμη της Γης δεν μπορεί να τον τραβήξει πίσω στην επιφάνεια.



Στην περίπτωση, όμως, μιας «μαύρης τρύπας», η απαιτούμενη ταχύτητα διαφυγής υπερβαίνει την ίδια την ταχύτητα του φωτός (300.000 χιλιόμετρα το δευτερόλεπτο). Γι’ αυτό ακόμη και μία αχτίδα φωτός δεν μπορεί να «τρέξει» αρκετά γρήγορα για να ξεφύγει.

Αυτό σημαίνει ότι ο εντοπισμός μιας «μαύρης τρύπας» μπορεί να γίνει μόνο από την επίδραση που αυτή έχει στη γύρω της περιοχή και σε κάποιο γειτονικό της άστρο.

Γιατί αφού τα περισσότερα άστρα στο Σύμπαν είναι μέλη διπλών και πολλαπλών αστρικών συστημάτων, υπάρχει περίπτωση ένα από τα δύο άστρα ενός ζευγαριού να εξελιχθεί σε «μαύρη τρύπα», κι έτσι εάν βρίσκεται αρκετά κοντά στο άλλο άστρο η δύναμη της τεράστιας βαρύτητάς της θα τραβήξει τα υλικά του συντρόφου της σαν μια απόκοσμη διαστημική ρουφήχτρα.


Τα αστρικά υλικά συγκεντρώνονται σ’ έναν παχύ «δίσκο επικάθισης» γύρω από τη «μαύρη τρύπα», σε μια τελευταία προσπάθεια ν’ αποφύγουν το αναπόφευκτο. Μάταια όμως, γιατί σύντομα η βαρυτική δύναμη της «μαύρης τρύπας» τα τραβάει με επιταχυνόμενο ρυθμό στην απύθμενη άβυσσό της, εκπέμποντας στα πρόθυρα τεράστιες ποσότητες ακτίνων Χ, που είναι το κύκνειο άσμα των καταδικασμένων σε αφανισμό υλικών.

Αυτές τις ακτινοβολίες μπορούμε να παρατηρήσουμε άνετα με τα διαστημικά μας τηλεσκόπια και να εντοπίσουμε έτσι την ύπαρξη μιας «μαύρης τρύπας», αλλά και να υπολογίσουμε την ποσότητα των υλικών που διαθέτει.

Θα αναρωτιέστε, όμως: «Πού πηγαίνουν όλα αυτά τα υλικά που εισχωρούν στη μαύρη τρύπα»; Αφού η βαρυτική δύναμη της «μαύρης τρύπας» μάς εμποδίζει να εισχωρήσουμε στο εσωτερικό της, δεν υπάρχει τρόπος να γνωρίζουμε τον μελλοντικό πραγματικό προορισμό των υλικών που εισχωρούν στο εσωτερικό της. Το γεγονός, όμως, αυτό δεν εμποδίζει τους θεωρητικούς Φυσικούς να κάνουν τις δικές τους υποθέσεις.

Μία από τις υποθέσεις αυτές είχε επεξεργαστεί ο ίδιος ο Αϊνστάιν με τον συνεργάτη του Nathan Rosen το 1935, και η οποία ονομάστηκε «Γέφυρα Αϊνστάιν-Ρόζεν». Το 1957, ο περίφημος Αμερικανός θεωρητικός Φυσικός John Archibald Wheeler έδωσε στις κοσμικές αυτές σήραγγες την ονομασία «σκουληκότρυπες», αλλά απέδειξε ότι δεν μπορούν να παραμείνουν σταθερές.

Σύμφωνα με την άποψη αυτή, οι «μαύρες τρύπες» θα μπορούσαν να σχηματίζουν παράξενες κοσμικές σήραγγες, οι οποίες ίσως να οδηγούν σε κάποιο άλλο άγνωστο Σύμπαν, με το οποίο δεν υπάρχει καμιά άλλη επικοινωνία, ούτε και τρόπος επιστροφής.

Παράλληλα, μια άλλη εκδοχή, προτείνει τη σύνδεση μιας «μαύρης τρύπας» με άλλα σημεία του δικού μας Σύμπαντος. Σημεία, δηλαδή, που απέχουν μεταξύ τους όχι μόνο στον χώρο αλλά και στον χρόνο.

Φυσικά, αφού ο χρόνος και ο χώρος είναι έννοιες που δεν έχουν καμιά υπόσταση στο εσωτερικό μιας «μαύρης τρύπας», υπάρχει πιθανότητα κάποτε στο μέλλον, και με την κατάλληλη τεχνολογία, να γίνουν οι «μαύρες τρύπες» το κλειδί των μελλοντικών μας μετακινήσεων στην προσπάθειά μας να εξερευνήσουμε ολάκερο το Σύμπαν.

Το είδαμε εδώ και εδώ

Οι προδιαγραφές της Τριήρους (Εικόνες)


1. Bασικό αίτιo της δηµιoυργίας της τριήρους ως συνέχειας της διήρους υπήρξε η καταπoλέµηση της πειρατείας, η οποία είχε καταστεί µάστιγα για τo θαλάσσιo εµπόριo της επoχής τoυ Περίανδρoυ (η΄ αι. π.Χ.). H τριήρης, ως πoλεµικό πλoίo, ταχύτερo των πειρατικών της εποχής, θα µπoρoύσε να τα φτανει, να τα συλλαμβάνει ή να τα βυθίζει με ευχέρεια, περιορίζοντας έτσι τo φαινόµενo της πειρατείας, όσo γινόταν.

2. H ναυπηγική στον ελληνικό χώρο αναπτύχθηκε κατά πρώτα στην Κόρινθο. Δείγμα της ανάπτυξης αυτής υπήρξε η τριήρης.


Τριήρης διισθμιζόμενη δια της Διόλκου του Ισθμού της Κορίνθου σε τροχοφόρους οχούς (σχέδιο Ε. Δ. Νελλόπουλου.) Η τελειότητα των αναλογιών της προϋποθέτει υψηλές γνώσεις Μαθηματικών, Φυσικής, Ναυπηγικής κ.λπ.. Όλες οι προσπάθειες των νεωτέρων να την ανακατασκευάσουν απέτυχαν παταγωδώς. Η σχετικά πρόσφατη αναβίωση - ναυπήγηση της τριήρους "Ολυμπιάδος" ήταν απλά μιά φανφάρα, που συνόδευσε τον φάκελλο διεκδίκησης των Ολυμπιακών Αγώνων από τον τότε Υπουργό Πολιτισμού.

3. Η τριήρης εφευρέθηκε το 700 π.Χ. στην Κόρινθο από τον Κορίνθιο ευπατρίδη αρχιτέκτονα - ναυπηγό Βακχιάδη Αμεινοκλή (το σχέδιο κατασκευής της κρατήθηκε επί πολύ χρόνο αυστηρότατα μυστικό) επί τυράννου της Κορίνθου Περιάνδρου, Βακχιάδη επίσης, ενός εκ των επτά σοφών της Ελλάδας και δημιουργού πολλών και μεγάλων έργων, μεταξύ αυτών η τριήρης και η δίολκος (συνολικού μήκους 8.832 μέτρων με μέγιστο ύψος 80 μ.). Η δίολκος, ως μειώνουσα σημαντικά τις αποστάσεις αλλά και τους κινδύνους παράκαμψης του ακρωτηρίου Μαλέα (εξ ου και το ρητό: «παρακάμπτου τον Μαλέαν επιλάθου των οίκαδε»), ανάγκασε έμμεσα τις πλείστες πόλεις του ελληνικού κόσμου, να ναυπηγούν τα πλοία τους στα ναυπηγεία της Κορίνθου, για να μπορούν αυτά να υπερνεωλκούνται.

4. Ολόκληρος ο χώρος του «κύτους» της τριήρους, εκτός της πρώρας και της πρύμνης, καταλαμβανόνταν από 150-174 ερέτες και η ταχύτητα της οφειλόταν σ' αυτούς, που ήταν χωρισμένοι, σε τρεις τάξεις: τους θρανίτες, τους ζυγίτες και τους θαλαμίτες.

5. Το πλοίο ήταν μακρόστενο και αβαθές και ως εκ τούτου ασταθές. Είχε μήκος 35 ή 40 μ. και πλάτος 4,5 μ. Ένα μαδέρι 0,30 μ. στη μέση κατά μήκος του «κύτους» αποτελούσε το διάδρομο για την κίνηση των ερετών κατά τις εισόδους - εξόδους τους στο σκάφος. Κατόπιν, ύστερα από 225 χρόνια, όταν προστέθηκε το κατάστρωμα (βλ. παρακάτω), αυξήθηκε το πλάτος αυτής σε 5,10 μ. και ο διάδρομος έγινε 0,90 μ. Για την αύξηση της ευστάθειάς του με τα κουπιά στην κατάλληλη θέση λειτουργούσε σαν «καταμαράν».

6. Η ελάχιστη επιτρεπόμενη απόσταση του ύψους του τροπωτήρα (τρύπα εξόδου της κώπης), του θαλαμίτη (εσωτερικού ερέτη) από την επιφάνεια της θάλασσας ήταν «...ουκ ελάσσων των δύο ποδών» (0,64 μ.).

7. Η τριήρης ήταν άφρακτος, δηλαδή χωρίς κατάστρωμα, επί 225 χρόνια μέχρι το 480 π.Χ.. Στη Σαλαμίνα οι ερέτες έδειξαν αυταπάρνηση και εθελοθυσία μυθικών ηρώων, δοκιμασθέντες απερίγραπτα από τη «χάλαζα» των περσικών βελών. Έτσι, κατόπιν των δεινών που υπέστησαν, προστέθηκε το κατάστρωμα και η τριήρης έγινε κατάφρακτος.


Πλάγια δεξιά όψη "κατάφρακτου" τριήρους με τους ερέτες "εν πλώ".

8. Όταν η Αθήνα έγινε η μεγάλη ναυτική δύναμη της εποχής, ανέπτυξε τη ναυπηγική και τη ναυτική τέχνη και προχώρησε στη δημιουργία δύο ακόμη τύπων τριήρους· άρα έχουμε:

α. Το βασικό τύπο τριήρους με μήκος 35 μ. και 150 κωπηλάτες.

β. Νέο τύπο τριήρους Α' με μήκος 40 μ. και 174 κωπηλάτες.

γ. Νέο τύπο τριήρους Β' με μήκος 44 μ. και 198 κωπηλάτες,
πλήν όμως άγνωστο κατά πόσον οι νέοι τύποι τριήρους ευδοκίμησαν.

9. Η τριήρης είχε δύο ιστούς: το «μέγα» και τον «ακάτιον» (μικρό) με τα αντίστοιχα ιστία (πανιά), τα οποία, για να χρησιμοποιηθούν, θα έπρεπε να έχουν τον καιρό κατάπρυμνα, διότι υπό οιανδήποτε άλλη γωνία ανέμου κινδύνευαν να ανατραπούν (αυτά από αρχαίες πηγές).

10. Ως βασικές απαιτήσεις-προδιαγραφές, που τέθηκαν για τη δημιουργία της τριήρους, εκτιμώνται επί τη βάσει ιστορικών στοιχείων τα έξης:

α. Πλοίο κωπήρες, πολεμικό - καταδιωκτικό των πειρατικών πλοίων και ως εκ τούτου ταχύτερο αυτών, με ικανότητα ταχείας προσέγγισης και προσβολής (εμβολισμού), δηλαδή ιδιαίτερα ευέλικτο. Η χρήση του για τακτικές ναυμαχίες (στα πλαίσια πολεμικού στόλου) προέκυψε μετά 225 χρόνια (το 480 π.Χ.) και έκτοτε παρέμεινε σε πολεμική δράση για τρεις αιώνες.

β. Πλοίο ελαφρύ, για να νεωλκείται ευχερώς (δύο φορές τη μέρα) από το πλήρωμά του και μόνο σε αμμώδεις και επίπεδους αιγιαλούς και να διισθμείται επίσης εύκολα και γρήγορα από το πλήρωμα και μόνο. Για την ικανότητά του αυτή ονομάστηκε «πλοίο αμφίβιο», χαρακτηρισμός που δεν δόθηκε έκτοτε σ' άλλο πολεμικό πλοίο.

γ. Πλοίο που να μπορεί να περιπλέει εγγύτατα αβαθείς ακτές και να ανέρχεται στους αβαθείς ποταμούς της Ελλάδας (ποταμόπλοιο) για τον έλεγχο φρουρών, εργοταξίων υλοτομίας κ.λπ..

δ. Όπως όλα τα πλοία της εποχής έπλεε πλησίον των ακτών μόνο κατά τους πέντε θερινούς μήνες (Μάιο - Σεπτέμβριο) και ποτέ τη νύχτα.

ε. Το πλοίο αυτό πρέπει να είχε λειτουργική απλότητα στην εσωτερική του διαρρύθμιση και ιδιαίτερα σ' ό,τι αφορά στη διάταξη των «σελμάτων» (πάγκων) σε σχέση με τις θέσεις των κωπών για την αποφυγή τραυματισμού των ερετών στις περιπτώσεις εισόδου - εξόδου τους, Ιδιαίτερα σε καταστάσεις συναγερμού, αλλά και κατά το χρόνο ειρεσίας (κωπηλασίας). Εδώ θα πρέπει να επισημανθεί, ότι οι ερέτες της εποχής, ως απλοί, φτωχοί άνθρωποι, εργατικοί πλην στοιχειώδους έως καθόλου μόρφωσης, με τα ανάλογα της δουλειάς αυτής... ελαττώματα, δεν θα μπορούσαν να ανταποκριθούν σε πολύπλοκες εσωτερικές διαρρυθμίσεις και μηχανισμούς του πλοίου. Ας φανταστούμε για λίγο τις θορυβώδεις εισόδους και εξόδους τους για το «άριστον» και το δείπνο και κυρίως σε καταστάσεις συναγερμού 150 ερετών και θ' αντιληφθούμε την ανάγκη λειτουργικής απλότητας του πλοίου.

στ. Οι Αθήναίοι, για να αυξήσουν τις ικανότητες του «ερετικού», το συγκροτούσαν όχι από αγοραίους ερέτες (στις γνωστές της εποχής «πιάτσες» ερετών) αλλά από Αθήναίους πολίτες, τους θήτες (πτωχούς μεν αλλά με συνείδηση και παιδεία πολίτη), οι οποίοι πράγματι ανέπτυξαν ικανότητες σ' απίθανα επίπεδα, μέχρι του αδυνάτου να εννοηθεί και σήμερα ακόμη το «πρύμναν ανακρούσατε», δηλαδή ο απεμβολισμός μετά επιτυχή εμβολισμό με ανάκρουση των κωπών, χωρίς τα προς τούτο βοηθητικά προβλεπόμενα μηχανήματα! Το ημερομίσθιό τους ήταν μία αττική δραχμή.

ζ. Οι ταχύτητες της τριήρους τους, αναλόγως του προγράμματος και του σκοπού, ήσαν οι εξής:

(1) Βραδεία: 4 μίλια ανά ώρα ήτοι 7,5 χλμ./ώρα.

(2) Μέση: 8 μίλια ανά ώρα ήτοι 15 χλμ./ώρα.

(3) Ταχεία μάχης: 10 μίλια ανά ώρα ήτοι 18 χλμ./ώρα.

(4) Τάχιστη προς εμβολισμό: 12 μίλια ανά ώρα ήτοι 22 χλμ./ώρα.

η. Η κατασκευή της τριήρους έπρεπε να είναι απλή και όχι δαπανηρή (δεν θα 'φτιαχναν... κότερα), διότι έπρεπε να κατασκευάζονται εντός βραχέως έως βραχύτατου χρονικού διαστήματος σε περιπτώσεις αιφνίδιων καταστάσεων απειλής, από προσωπικό μέτριας τεχνικής κατάρτισης εκτός των ναυπηγών - καραβομαραγκών, με ξυλεία ελάτης, με στοιχειώδη εργαλεία και τεχνικά υλικά (ξύλινα καρφιά - πύρους και όπου έπρεπε χάλκινα και όχι μπρούτζινα). Το πλοίο βαφόταν μαύρο καθ' ολοκληρία με «κεδρία» (κατράμι) ή πίσσα.

Τα διατιθέμενα για την κατασκευή τριήρεων κονδύλια ήταν περιορισμένα και υπό τον αυστηρό έλεγχο του Δήμου. Η βασική τιμή κόστους κατασκευής μιας τριήρους ήταν ένα τάλαντο ήτοι 6.000 αττικές δραχμές (= 40 ημερομίσθια πληρώματος 150 ερετών). Η συνήθως μέγιστη επίδοση κατασκευής των ναυπηγείων της εποχής σε χρόνο ήταν μία τριήρης την ημερα! Στον Πειραιά και στις Συρακούσες έφτασε τις τρεις τριήρεις την ημερα. Από τα πιο πάνω τεκμαίρεται η απλότητα και η ακρίβεια κατασκευής του πλοίου αυτού. Να προσθέσουμε, ότι οι βυθίσεις και καταστροφές τριήρεων στις ναυμαχίες ήταν αθρόες και οι απώλειές τους έπρεπε να αναπληρώνονται τάχιστα και με τη λιγότερα αισθητή οικονομική επιβάρυνση, διότι ο Δήμος δεν αστειευόταν.

θ. Το «μέτρο» της τριήρους, δηλαδή ο αριθμός στη βάση του οποίου διαμορφώνονταν οι σχέσεις μήκους - πλάτους - ύψους και βυθίσματος του σκάφους, υπολογίστηκε σύμφωνα με τα στοιχεία των αρχαίων πηγών ως τον επτά.

Μήκος (Μ) = 112 πόδια.

Πλάτος (Π) = 16 πόδια.

Ύψος (Υ) = 7 πόδια. 

Βύθισμα (Β) = 1 πόδι.

Άρα: Π/Μ = 1/7, Υ/Π = 3/7, Β/Υ = 1/7

Ο αριθμός όμως αυτός (7) υποδηλώνει το όριο της σχέσης μήκους και πλάτους οιουδήποτε πλεύσιμου πράγματος στη βάση των Νόμων της Φυσικής και συνακόλουθα των κανόνων της ναυπηγικής· δηλαδή το μήκος οιουδήποτε πλεύσιμου σκάφους δεν μπορεί να υπερβαίνει το 7/πλάσιο του πλάτους του. Επομένως ο «μίτος» του Αμεινοκλή σχετίζεται με τον αριθμό 7, πού υποδηλώνει το ελάχιστο όριο για την ευστάθεια του σκάφους, εις τρόπο ώστε να «κερδηθεί» το μέγιστο στην ταχύτητα και την ευκαμψία του (βασικοί σκοποί της κατασκευής).


Kάτοψη "αφράκτου" τριήρους με τους ερέτες.

Ως γενικό συμπέρασμα μπορούμε να πούμε, ότι η τριήρης υπήρξε έργο ανθρώπων απλών και πραγματιστών (ρεαλιστών) αλλά και υψηλών ψυχονοητικών προδιαγραφών! Η απλότητα, ως απόρροια ποιητικής θα λέγαμε σύνθεσης των αναγκαίων κατά περίπτωση στοιχείων, αναδείκνυει τη σπουδαιότητα και το μεγαλειώδες του έργου. Το σπουδαίο και μεγάλο προϋπέθετε το απλό!

Η τριήρης λοιπόν υπήρξε μεγαλειώδης ως σύλληψη σύνθεσης των στοιχείων, που υπηρέτησαν τους σκοπούς της και συνακόλουθα απλή στην κατασκευή και στη λειτουργία της.

Το είδαμε εδώ

ΕΡΤ: 10 + 1 Άγνωστες Ιστορίες από τα Παλιά


Τα πρώτα πλάνα, οι πρώτες τηλεκριτικές, τα «ζεστά» δελτία, τα στούντιο που ήταν «κρεμασμένα» σε γκρεμούς και η Έλλη Λαμπέτη που έκανε τους τεχνικούς του ΕΙΡ να κλαίνε.

Η πρώτη επίσημη πρεμιέρα της ελληνικής τηλεόρασης έγινε στις 23 Φεβρουαρίου 1966, στις 18.30 το απόγευμα, σε ένα μικρό στουντιάκι του ΟΤΕ. Η Ελένη Κυπραίου – «κατακόκκινη, σαν ερυθρόδερμος» όπως έγραψε την άλλη μέρα μια εφημερίδα- πήρε το κείμενο της εκφώνησής της και διάβασε το πρόγραμμα της τηλεοπτικής πρεμιέρας :

 «Καλησπέρα σας. Από σήμερα, το Ελληνικό Ίδρυμα Ραδιοφωνίας καθιερώνει το νέο του βραδινό ωράριο για τις τεχνικές δοκιμές του Πειραματικού Πομπού Τηλεόρασης. Κάθε βράδυ από τις έξι και μισή, μέχρι τις οκτώ και μισή, θα μεταδίδουμε μια σειρά δοκιμαστικών εκπομπών με ποικίλο περιεχόμενο. Όσοι από σας έχουν συσκευές τηλεοράσεως θα μπορούν να τις παρακολουθούν στο Κανάλι 5. Απόψε, το δοκιμαστικό μας πρόγραμμα περιλαμβάνει φιλμ που ενδιαφέρει κυρίως τις γυναίκες. Με την επόμενη εκπομπή θα μεταφερθείτε για λίγο στην μακρινή Αυστραλία.

Στο τέταρτο φιλμ του αποψινού μας προγράμματος θα γνωρίσετε τον διάσημο Άγγλο γλύπτη Χένρι Μουρ και το έργο του και θα τελειώσουμε με δύο ακόμα μικρές ταινίες: ένα μουσικό φιλμ με την ορχήστρα Henri Lecca και μια ιστορία χωρίς λόγια που μας έρχεται από τη Βραζιλία.».

Γεγονός είναι πως οι εφημερίδες της εποχής υποδέχτηκαν το new medium με πολλές επιφυλάξεις. «Αρχισε, αλλά δεν ενθουσίασε», έγραψε το Βήμα, ενώ ο τίτλος της Μεσημβρινής ήταν «Μελαγχολική η πρώτη ημέρα της τηλεοράσεως». Και η πρώτη τηλεκριτική, ήταν πολύ αυστηρή : «Δύο χιλιάδες περίπου δέκτες τηλεοράσεως μετέδωσαν το εγκαινιασθέν χθες επίσημο πρόγραμμα του πειραματικού σταθμού, που, όπως ανεμένετο, είχε όλες τις συνέπειες της απειρίας και της προχειρότητας των αρμοδίων : ανωμαλίες, διακοπές, θολή εικόνα και προπαντός αδιάφορο πρόγραμμα με παμπάλαιες ταινίες…»

Ειδήσεις με...φως!

Το πρώτο κανονικό δελτίο ειδήσεων του ΕΙΡ που τιτλοφορήθηκε «Ηχώ των Γεγονότων» , έκανε το ντεμπούτο του στις οθόνες στις 20 Απριλίου 1966 και περιελάμβανε ειδήσεις για το «Τζέμινι 9», το ροδεσιακό πρόβλημα, ρεπορτάζ από την Ινδία, επίσκεψη στη Σχολή του Γενούντι Μενουχίν και μόδα από την Κάρναμπι Στριτ.

Ο πρώτος νιουσκάστερ που μπήκε στην «Ηχώ» ήταν ο δημοσιογράφος Βασίλης Παπαθανασόπουλος με πείρα στο πολιτικό και διπλωματικό ρεπορτάζ. Λίγο αργότερα, προστέθηκε και ο Κώστας Σισμάνης που είχε διατελέσει διευθυντής στην ελληνική υπηρεσία του BBC. Kαι οι δυό τους υπέφεραν τρομερά όταν παρουσίαζαν τις ειδήσεις – ιδίως το καλοκαίρι. Και αυτό γιατί οι προβολείς στο πλατό ήταν πάρα πολύ ισχυροί και ίδρωναν αφάνταστα.

Για να τους κάνει τη ζωή εύκολη, ο – τότε σκηνοθέτης του δελτίου – Γιώργος Δάμπασης, μόλις έμπαινε κάποιο φιλμ, έσβηνε τα φώτα του πλατό για να κατέβει λίγο η θερμοκρασία και δύο δευτερόλεπτα πριν εμφανιστεί ο δημοσιογράφος στην οθόνη, έδινε εντολή και άναβαν πάλι οι προβολείς. Αυτή η ιστορία με τα φώτα, γινόταν κάθε βράδυ. Μια φορά, (γράφει στο βιβλίο του «Την εποχή της τηλεόρασης, ο Γιώργος Δάμπασης) ο Παπαθανασόπουλος βγήκε έξαλλος από το στούντιο, Ο λόγος ; Μες στο χαλαρωτικό σκοτάδι, ο κάμεραμαν που έπαιρνε το πλάνο του, είχε βολευτεί σε μια πολυθρόνα, ακουμπώντας τα πόδια του στο τριπόδι της μηχανής και είχε πάρει έναν βαθύ ύπνο. Ροχάλιζε κιόλας...

Εις το βουνό ψηλά εκεί

Το πρώτο κανονικό πρόγραμμα της Τηλεόρασης Ενόπλων Δυνάμεων (σ.σ. του «πρόδρομου» της ΥΕΝΕΔ), μεταδόθηκε από το κανάλι 10, την Κυριακή 27 Φεβρουαρίου 1966 – τέσσερις μέρες αργότερα από τα εγκαίνια του ΕΙΡ.

Το πρόγραμμα που διήρκεσε από τις 19.00 ως τις 21.10 περιελάμβανε – μεταξύ άλλων, ένα ταξιδιωτικό ντοκιμαντέρ στην Κέρκυρα και μια επιμορφωτική εκπομπή για την ανακάλυψη της πενικιλλίνης.

Το πρώτο στούντιο τηλεόρασης της ΤΕΔ ήταν μια σχετικά ευρύχωρη αίθουσα προβολής στον τρίτο όροφο του κτιρίου της Γεωγραφικής Υπηρεσίας Στρατού. Αργότερα, μεταφέρθηκε σε ένα ειδικά διαρρυθμισμένο κτίριο πάνω στα Τουρκοβούνια, που παλιότερα στέγαζε την… Πυροβολαρχία Αντιαεροπορικού!

Όταν εξέπεμπε η τηλεόραση της ΤΕΔ, (σ.σ. δηλαδή 2-3 φορές τη βδομάδα), ένα Land Rover ξεκινούσε από το κτίριο της ΓΥΣ μεταφέροντας στα Τουρκοβούνια τους…τεχνικούς, τους παρουσιαστές και τους καλεσμένους των εκπομπών. Ο δρόμος όμως μέχρι το στούντιο ήταν πολύ επικίνδυνος, μιας και περνούσε από το χείλος ενός γκρεμού 50 μέτρων, ενώ το πλάτος του δρόμου έφτανε ίσα ίσα να περάσει ένα αυτοκίνητο.

Έτσι, όταν έφτανε στο σημείο αυτό, το Land Rover… σταματούσε, κατέβαιναν όλοι οι επιβάτες του και προχωρούσαν πεζοί, ενώ το αυτοκίνητο συνέχιζε μόνο με τον οδηγό. Όταν περνούσαν το επικίνδυνο σημείο, οι τεχνικοί, παρουσιαστές κ,λπ. επιβιβάζονταν πάλι και το αυτοκίνητο συνέχιζε κανονικά την πορεία του μέχρι το στούντιο, στην κορυφή των Τουρκοβουνίων!

Πολύ πριν το Mtv

Παρουσιαστής του πρώτου μουσικού προγράμματος της πειραματικής τηλεόρασης ήταν ένας … φιλόμουσος αρχιτέκτονας που έγραφε και στίχους, ο Αλέξης Τριαντόπουλος και καλεσμένη στο μίνι show του ήταν η Γιοβάννα η οποία - μπροστά σε ένα υποτυπώδες σκηνικό, που θύμιζε ελαφρώς Φαρ Ουέστ - τραγούδησε μια αμερικάνικη μπαλάντα, το «Ξεκινώντας μια μέρα να πάω μακριά» και ένα σουξέ της Φρανσουάζ Αρντί, το «Μια μικρή καρδιά που δε χτυπά». Αυτά ήταν τα πρώτα τραγούδια που βγήκαν στην ελληνική μικρή οθόνη- μάλιστα, κρίνοντας από τις αντιδράσεις, «άρεσαν πολύ στον κόσμο»…

H Λαμπέτη που έκανε τους τεχνικούς να κλαίνε

O πρώτος Έλληνας ηθοποιός που βγήκε on air ήταν η …Έλλη Λαμπέτη! Εμφανίστηκε στην εκπομπή της Μαρίας Καραβία «Θέματα λόγου και τέχνης που άρχισε να εκπέμπει στις 5 Φεβρουαρίου 1967. Η δημοσιογράφος θυμάται πως όταν πρότεινε στην Έλλη να εμφανιστεί στην τηλεόραση «με κοίταξε με τα υπέροχα, τα «νερένια» μάτια της, όπως θα ΄λεγε και ο Καραγάτσης και με ρώτησε «Τι πράγμα είναι αυτό;»

Δεν ήξερα τότε ότι στις κοσμικές δεξιώσεις συνήθιζε, σε ακραία επίδειξη αθωότητας να ρωτάει «τι είναι το ουίσκι;».

Έτσι, άρχισα να της εξηγώ την παιδευτική σημασία που έχει η τηλεόραση για το λαό. Το σκέφτηκε, το ξανασκέφτηκε. Και επιτέλους ήρθε και μας έπαιξε την Ανθρώπινη φωνή του Κοκτό, σε παγκόσμια, ίσως, τηλεοπτική πρώτη! Τεχνικοί, σκηνοθέτες, κλητήρες έκλαιγαν όση ώρα έπαιζε.

Έκλαιγε επίσης και ο διευθυντής προγράμματος Μιχάλης Γιαννακάκος που είχε έρθει ειδικά στο στούντιο για να την υποδεχτεί. Το αποτέλεσμα ήταν να μην είναι κανείς σε θέση να της δανείσει ένα καθαρό μαντίλι για να σκουπίσει και η ίδια τα δάκρυά της, όταν τελείωσε η εκπομπή. Τα χαρτομάντιλα δεν ήταν σε κοινή χρήση τότε….»

Οι πρώτες διαφημίσεις

Η παρθενική προβολή τηλεοπτικών διαφημίσεων έγινε στις 27 Σεπτεμβρίου 1967, από την Τηλεόραση Ενόπλων Δυνάμεων, με το προσφερόμενο πρόγραμμα «Επικίνδυνες Αποστολές».

Τα πρώτα σποτ που μεταδόθηκαν ήταν τα προϊόντα της εταιρείας ΓΕΝΚΑ ΑΕ (βερμούτ Γκάντσια, τζιν Μελρόζ και βότκα Σαμοβάρ). Τις «Αποστολές» πρόσφερε το διαφημιστικό γραφείο ΑΔΕΛ σε ένα κοινό που – τότε – διέθετε περίπου 30.000 δέκτες τηλεόρασης…

Ο ...διαολεμένος Πικάσο

Επί Χούντας – θυμάται πάλι η Μαρία Καραβία, σε μια παλιά της συνέντευξη στην Καθημερινή, για τα τριαντάχρονα της ελληνικής τηλεόρασης – το πρόγραμμα έπρεπε να γίνεται με θέματα ανώδυνα. «Αλλά για τη δικτατορία όλα είναι ύποπτα. Ιδιαίτερα όσα δεν της είναι γνωστά. Γινόταν πρόβα της εκπομπής.

Ο συνομιλητής έλεγε «το έργο του Πικάσο..». Ο ταγματάρχης διέκοπτε με το πιο μειλίχιο χαμόγελο. «Σας παρακαλώ, να μην αναφέρετε το όνομα του Πικάσο…» «Γιατί;» Η κουβέντα γύριζε αμέσως σε έναν πολυσήμαντο πληθυντικό : «Δεν το θέλουμε. Έχει το διάολο μέσα του…»

Σήριαλ και Είδωλα

Το πρώτο σήριαλ βγήκε στον αέρα στις 5 Μαρτίου 1970 με παραγωγό τον Κώστα Σισμάνη και σεναριογράφο τη δημοσιογράφο Κική Σεγδίτσα. Τίτλος του, «Το σπίτι με τον φοίνικα». Το σκηνοθετούσε ο Ιάσων Γιαννουλάκης και πρωταγωνιστούσε ο Κώστας Καρράς, η Έρρικα Μπρόγιερ, ο Γιάννης Μιχαλόπουλος, ο Ανδρέας Φιλιππίδης, η Κατερίνα Γιουλάκη, ο Τάκης Μηλιάδης κ.α.

Ο Μιχαλόπουλος, θα πρωταγωνιστούσε αργότερα και στον θρυλικό «Συνήγορο», μια εκπομπή με τεράστια επιτυχία, που του χάρισε μεγάλη δημοτικότητα. Ήταν ίσως η πρώτη φορά που η ελληνική τηλεόραση «κατασκεύασε» ένα είδωλο : αυτός ο σπουδαίος ηθοποιός – του οποίου το ταλέντο ως τότε γνώριζαν μόνο λίγοι φανατικοί θεατρόφιλοι - έγινε αμέσως τόσο γνωστός, ώστε υπήρχαν άνθρωποι που τον συναντούσαν στο δρόμο και του ζητούσαν τις … νομικές του συμβουλές για τα καθημερινά τους προβλήματα! Ο «Άγνωστος Πόλεμος» (που ξεκίνησε να προβάλλεται το 1972), ανέδειξε τον άλλο σούπερ σταρ της εποχής : τον Άγγελο Αντωνόπουλο.

Ήταν τόση η εμμονή του κοινού με τον «συνταγματάρχη Βαρτάνη», ώστε το 1972 ο Άγγελος Αντωνόπουλος ανακηρύχθηκε «το δημοφιλέστερο πρόσωπο της χρονιάς», με συνυποψήφιους για τον τίτλο τον πατριάρχη Αθηναγόρα, την Αλίκη Βουγιουκλάκη, τον Τόλη Βοσκόπουλο και τον Υβ Τριαντάφυλλο. Όσο απίστευτο και αν ακούγεται, το όνομα του Βαρτάνη έγινε δρόμος, ταμπέλα σε καθαριστήριο, ακόμα και προμετωπίδα σε φoρτηγά αυτοκίνητα!

Το πουλί ή τη σημαία;

Στις 23 Ιουλίου, ημέρα Τρίτη, την ημέρα που έπεσε η δικτατορία, χρέη διευθυντή τηλεόρασης εκτελούσε ο Γιώργος Κάρτερ. Οι φήμες «έτρεχαν» από νωρίς για την κατάρρευση των πραξικοπηματικών, όμως, την ίδια ώρα, ο υπουργός προεδρίας Κωνσταντίνος Ράλλης, διαβεβαίωνε τον ελληνικό λαό απ’όλους τους σταθμούς πως η «κυβέρνησις» παραμένει ακλόνητη. Τότε, στην έναρξη και στο φινάλε του προγράμματος έβγαινε στην οθόνη ένα slide με το περίφημο «πουλί», τον φοίνικα της 21 Απριλίου, με τον οπλισμένο στρατιώτη.

Ο Κάρτερ, τότε, έδωσε διαταγή στον σκηνοθέτη ροής να μη βγάλει στον αέρα το πουλί, αλλά την ελληνική σημαία. Ελληνική σημαία, όμως δεν υπήρχε στο στούντιο! Ούτε σε slide, ούτε σε φωτογραφία, ούτε σε φιλμ. Κατά τύχη, βρέθηκε μια χάρτινη σημαία, απ’το πανηγύρι του γειτονικού ναού της Αγίας Παρασκευής που γιόρταζε σε δυό τρείς μέρες.

Ο Χορν και το πλαστικό λουλούδι

Μετά την πτώση της δικτατορίας, η κυβέρνηση εθνικής ενότητας διόρισε αμέσως στο ΕΙΡΤ, στη θέση του γενικού διευθυντή τον Δημήτρη Χορν και στη θέση του αναπληρωτή τον Παύλο Μπακογιάννη. Τους πλαισίωνε ένα εκλεκτό επιτελείο : Τάκης Τσίρος, Παντελής Βούλγαρης, Τατιάνα Γκρίτση- Μιλλιέξ, Καίη Τσιτσέλη, Σπύρος Παγιατάκης, Λέων Λοϊσιος, Γ.Σισιλιάνος, Παύλος Ζάννας και Γιώργος Βέλτσος.

Πρόεδρος του διοικητικού συμβουλίου ανέλαβε ο Οδυσσέας Ελύτης. ΟΔημήτρης Χορν, που πίστευε στην καθιέρωση μιας «υψηλής δημοτικής» στην τηλεόραση ήταν εραστής και μιας υψηλής αισθητικής. «Δεν υπάρχει λόγος», έλεγε «επειδή η τηλεόραση είναι λαϊκή να βάζεις για ντεκόρ το πλαστικό λουλούδι στο βάζο ενός γραφείου ή δυό νότες στο πεντάγραμμο για φόντο τραγουδιών…»

*Για το κείμενο χρησιμοποιήθηκε σπάνιο πληροφοριακό υλικό από το βιβλίο του Γιώργου Δάμπαση «Την εποχή της τηλεόρασης», εκδ.Καστανιώτη

Το είδαμε εδώ

Απίστευτο: Τι συμβαίνει κάτω από το δέρμα όταν μας τσιμπάει κουνούπι (Video)


Σε αυτό το εκπληκτικό βίντεο θα δείτε πως το κουνούπι με το σάλιο του μουδιάζει το δέρμα του, και πως η μικρή του προβοσκίδα το τρυπάει.

Θα δείτε τη διαδρομή που κάνει μέχρι να πετύχει κάποια φλέβα με αίμα και πως στη συνέχεια τη ρουφάει.




Η μηδαμινή βαρύτητα του Ωκεανού (Video)


H βαρύτητα του Ωκεανού είναι μία υπόθεση που μάλλον δεν είχε σκεφθεί σχεδόν κανείς από εμάς.

Ο σκηνοθέτης Julie Gautier γύρισε ένα μαγευτικό, σχεδόν μη ρεαλιστικό, βίντεο, το «Ocean Gravity». Στο βίντεο ο δύτης Guillaume Néry, αφήνει τον εαυτό του να παρασυρθεί από τη δύναμη των ρευμάτων του περάσματος Tiputa στο κοραλλιογενές νησί Rangiroa, εκεί που υπάρχουν δυνατά ρεύματα και η βαρύτητα είναι σχεδόν μηδαμινή.

Το βίντεο κόβει στην κυριολεξία την ανάσα:




Δείτε πως φτιάχνουν το φαγητό τους οι αστροναύτες (Video)


Ένα νέο βίντεο ανέβασε στo YouTube (στις 4 Ιουν 2015) η Samantha Cristoforetti από τον Διεθνή Διαστημικό Σταθμό (ISS) που βρίσκεται σε τροχιά γύρω από τη γη για να λύσει απορίες σχετικά με το πως φτιάχνουν το φαγητό τους, αλλά και τι τρώνε οι αστροναύτες σε συνθήκες μηδενικής βαρύτητας.

Η ίδια επέλεξε να φτιάξει κάτι απλό και σύντομο, το οποίο περιλαμβάνει τις θρεπτικές αξίες που χρειάζονται οι αστροναύτες χωρίς να χρησιμοποιήσει περίπλοκα υλικά, αλλά και… τραπέζι.

Όπως θα δείτε στο βίντεο, πρώτα βγάζει από τα ειδικά φακελάκια μια τορτίγια. Στην συνέχεια, ανοίγει ένα δεύτερο φακελάκι και αλείφει μ” ένα κουτάλι την κρέμα πράσου.

Να σημειωθεί ότι λόγω των συνθηκών μπορεί να κάνει πολλά πράγματα ταυτόχρονα, χωρίς να ανησυχεί καθόλου, καθώς μπορεί να αφήσει τα υλικά να αιωρούνται και μετά από λίγο να τα πιάνει.

Συνεχίζοντας, προσθέτει κινόα καθώς και λιαστές ντομάτες, ενώ για το τέλος βάζει κομμάτια σκουμπρί. Μετά από ένα τύλιγμα, η λαχταριστική τορτίγια είναι κιόλας έτοιμη.