BREAKING NEWS
latest

ΕΠΙΒΙΩΣΗ

ΕΠΙΒΙΩΣΗ

Κόστα Ρίκα: Η πιο πράσινη και ευτυχισμένη χώρα του κόσμου


Η Κόστα Ρίκα είναι μια μικρή αλλά πολύ όμορφη χώρα της Κεντρικής Αμερικής. Το όνομά της σημαίνει «Πλούσια Ακτή» και είναι μια από τις πιο πράσινες αλλά και πιο ευτυχισμένες χώρες... του κόσμου. 

Είναι ένας τροπικός παράδεισος, σχεδόν άγνωστος για τους Ευρωπαίους, με παρθένες εξωτικές παραλίες, εντυπωσιακά τροπικά δάση και πλούσια βιοποικιλότητα. Ο πληθυσμός της είναι περίπου 4,3 εκατομμύρια και οι κύριες δραστηριότητες είναι η γεωργία και ο τουρισμός. Βρίσκεται ανάμεσα στον Παναμά και τη Νικαράγκουα και βρέχεται από τον Ειρηνικό Ωκεανό στα δυτικά και την Καραϊβική Θάλασσα στα ανατολικά. Πρωτεύουσά της είναι το Σαν Χοσέ.


Πέρα όμως από τη φυσική ομορφιά η χώρα έχει να επιδείξει μερικά εντυπωσιακά αποτελέσματα που την καθιστούν μοναδική και πρωτοπόρα.

Η Κόστα Ρίκα είναι γνωστή για την προοδευτική περιβαλλοντική πολιτική της και είναι η μόνη χώρα που πληροί τα πέντε κριτήρια που καθορίζονται για τη μέτρηση της περιβαλλοντικής βιωσιμότητας. H Κόστα Ρίκα έχει στόχο να έχει μηδενικό(!) ισοζύγιο άνθρακα έως το 2021, εν μέρει μέσω ενός προγράμματος φύτευσης δέντρων. Περισσότερο από το μισό της έκτασης της χώρας καλύπτεται από δέντρα όταν το 1980 το ποσοστό ήταν μόλις 20%. Ήδη από το 2004 το 47% της ενέργειας προέρχεται από ανανεώσιμες πηγές, ενώ από το 2006 το 96% της ηλεκτρικής ενέργειας παράγεται από υδροηλεκτρικά εργοστάσια και γεωθερμία. Το 2012, η Κόστα Ρίκα έγινε η πρώτη χώρα στην αμερικανική ήπειρο που απαγόρευσε το κυνήγι.


Η Κόστα Ρίκα δεν έχει καθόλου στρατό! Είναι επιπλέον η πιο δημοκρατική χώρα της περιοχής, καθώς έχει συνεχή δημοκρατία από το 1948 (καμία άλλη χώρα της Λατινικής Αμερική δεν το έχει καταφέρει). Την 1η Δεκεμβρίου του 1948, μετά τη λήξη εμφυλίου πολέμου, η χώρα αποκήρυξε την ύπαρξη στρατού προβλέποντας μάλιστα σχετικό άρθρο στο Σύνταγμα!Τα χρήματα που θα απαιτούνταν για τη συντήρηση στρατού διοχετεύονται στην παιδεία, τη φροντίδα του περιβάλλοντος και τον πολιτισμό!


Η Κόστα Ρίκα είναι μια από τις πιο ευτυχισμένες χώρες του κόσμου, σύμφωνα με το δείκτη Happy Planet Index (HPI), μάλιστα το 2012 κατάκτησε την πρώτη θέση στη λίστα. Αν και ο δείκτης δίνει ιδιαίτερη βαρύτητα στα περιβαλλοντικά χαρακτηριστικά κάθε χώρας, η ζωή στη χώρα είναι διαρκώς βελτιούμενη. Το προσδόκιμο ζωής είναι αντίστοιχο των αναπτυγμένων κρατών, όταν πριν μερικές δεκαετίες ήταν άθλος να ξεπεράσει κάποιος τα 50! Η οικονομική ανάπτυξη είναι σταθερή, οι φιλικοί και οικογενειακοί δεσμοί αποτελούν κοινωνική αξία, υπάρχουν πολλά κοινωνικά και εκπαιδευτικά προγράμματα και σεβασμός στη διαφορετικότητα.







Ένα δημοφιλές ρητό στην Κόστα Ρίκα λέει «Καμία διαφωνία ή διαμάχη δεν πρέπει να διαρκέσει περισσότερο από τρεις ημέρες«!

Πηγή

Το είδαμε εδώ

7 πράγματα που κάνουν κακό στην υγεία μας


Πέρα από τα σοβαρά ατυχήματα και τις ανίατες ασθένειες υπάρχουν και μερικές καταστάσεις που αν και δε τις πιάνει το μάτι σου, έχουν τη δυναμική και τις προοπτικές να σας προκαλέσουν ζημιά ικανή να σας στείλει στα επείγοντα περιστατικά. Τα περισσότερα είναι σπάνιες περιπτώσεις ομολογουμένως, αλλά καλό είναι να έχουμε τη γνώση για να έχουμε και την υγεία μας.

Το παραγεμισμένο πορτοφόλι (λέμε τώρα…)

Το ότι έχετε ένα φουσκωμένο πορτοφόλι είναι καλό για τα οικονομικά σας. Το ότι το κουβαλάτε στην πίσω τσέπη του τζιν σας είναι κακό για την υγεία σας. Ακόμα και αυτή η μικρή κλίση που παίρνετε όταν κάθεστε πάνω στο πορτοφόλι σας, είναι ικανή να επηρεάσει τη σπονδυλική στήλη, τα νεύρα που διαπερνούν την περιοχή και να οδηγήσει σε επίπονες παθήσεις, όπως είναι η ισχιαλγία και η κήλη. Βοηθήστε τον εαυτό σας, διατηρώντας περισσότερα λεφτά στην τράπεζα, απ’ ότι στο πορτοφόλι σας και συνεχίστε να κάνετε ασκήσεις ενδυνάμωσης της πλάτης.

Το φτέρνισμα

Ένα ξαφνικό φτέρνισμα, ταρακουνάει την πλάτη σας και πιέζει τους σπονδύλους τόσο, ώστε να είναι αρκετά πιθανό να προκληθεί σοβαρός τραυματισμός. Η καθιστική ζωή (που εξασκούν οι περισσότεροι) ή οι μακρές περίοδοι που σηκώνετε βάρη αυξάνουν την καταπόνηση της πλάτης και της σπονδυλικής στήλης. Σύμφωνα λοιπόν με γερμανική έρευνα όλη αυτή η συσσωρευμένη πίεση σε συνδυασμό με το τράνταγμα ενός άγαρμπου φτερνίσματος, μπορεί να σας οδηγήσει στο κρεβάτι με έντονους πόνους στην πλάτη.Και επειδή δεν μπορείτε να προβλέψετε το φτέρνισμα, φροντίστε τουλάχιστον να διατηρείτε γυμνασμένη την πλάτη σας.

Τα πολύ στενά τζην

Τα πολύ στενά τζην που φοράνε πια όλοι οι νέοι και οι νέες, θα πρέπει κάποιος να τους πει πως πιέζουν σε τέτοιο βαθμό τα νεύρα, που βρίσκονται κυρίως στην περιοχή των μηρών, με αποτέλεσμα να μουδιάζει η περιοχή και να δημιουργείται ένα αίσθημα καψίματος στο εξωτερικό μέρος των μηρών. Η σχετική αναφορά αμερικάνικου πανεπιστημίου προτείνει φαρδύτερα τζην, τουλάχιστον στην ευαίσθητη περιοχή των μηρών.

Οι σαγιονάρες

Οι σαγιονάρες που μοιάζουν το πιο εύκολο και λογικό παπούτσι για το καλοκαίρι, κάνουν μεγάλο κακό στα πόδια και τη συνολική στάση του σώματός σας. Οι σαγιονάρες που όσο τις φοράμε και περπατάμε, αναγκαστικά μαζεύουμε τα δάχτυλα του ποδιού για να τις μετακινήσουμε μαζί μας, δεν προσφέρουν καμία στήριξη για το πέλμα και δεν παρέχουν καμία σταθερότητα στο περπάτημα. Οι φαινομενικά αθώες σαγιονάρες αλλοιώνουν τον τρόπο που περπατάμε και είναι ικανές να προκαλέσουν προβλήματα σε γόνατα και γοφούς. Εάν θέλετε τα πόδια σας να αερίζονται την καλοκαιρινή περίοδο, επιλέξτε ένα σανδάλι που θα έχει κάποια καμάρα για να στηρίζει το πέλμα σας και λουράκι για να δένει καλά στο πόδι.

Το πολύ νερό

Αν και είναι μάλλον σπάνια η περίπτωση να πιείτε τόσο μεγάλες ποσότητες νερού, ώστε να έχετε πρόβλημα, καλό είναι να το γνωρίζετε. Η υπερβολική κατανάλωση νερού αραιώνει το νάτριο, το σίδηρο και άλλα θρεπτικά και μεταλλικά στοιχεία στο αίμα, οδηγώντας στην σπάνια κατάσταση της υπονατριαιμίας, συμπτώματα της οποίας είναι οι πονοκέφαλοι, η τάση για εμετό, η σύγχυση ή ακόμα και ο θάνατος.

Υπονατριαιμία εμφανίζουν περισσότερο οι μαραθωνοδρόμοι αθλητές, που ιδρώνουν υπερβολικά αλλά δεν αναπληρώνουν τα χαμένα θρεπτικά στοιχεία με τα αντίστοιχα υγρά. Εάν λοιπόν είστε μαραθωνοδρόμος, θα γνωρίζετε ήδη, την ανάγκη κάλυψης των θρεπτικών στοιχείων που χάνετε κατά τη διάρκεια του αγώνα μέσα από τον ιδρώτα.

Η έντονη γυμναστική

Υπάρχει μια πάθηση που λέγεται ραβδομυόληση και ουσιαστικά αφορά την κατάσταση κατά την οποία γυμνάζονται τόσο σκληρά οι μύες, με αποτέλεσμα να σπάσουν οι ιστοί και να υπάρξει διαρροή πρωτεΐνης στο αίμα, κάτι που με τη σειρά του δημιουργεί  μεγαλύτερο πρόβλημα στα νεφρά. Μην σταματήσετε ωστόσο να πιέζετε τον εαυτό σας να γυμναστεί, αλλά την ίδια στιγμή καλό είναι να μάθετε να ακούτε το σώμα σας, όταν αυτό σας «λέει» ότι χρειάζεται ένα διάλειμμα.


Το λάθος φτέρνισμα

Το φτέρνισμα αναλύσαμε πόσο «επικίνδυνο» είναι. Τώρα όμως θα πούμε πόσο πιο επικίνδυνο μπορεί να γίνει αν το κάνουμε λάθος. Εάν, και έχει συμβεί, την ώρα που φτερνίζεστε κλείσετε τη μύτη και το στόμα σας η πίεση από το φτέρνισμα είναι ικανή να προκαλέσει τραύμα στο λάρυγγά σας. Μπορεί να σας φαίνεται απίθανο και να είναι ομολογουμένως σπάνια περίπτωση, αλλά καλύτερα να μην το ρισκάρετε και να αφήνετε την πίεση τους φτερνίσματος να εκτονώνεται, είτε από τη μύτη είτε από το στόμα.

Το είδαμε εδώ

Το διαδίκτυο «επανακαθορίζει» την ανθρώπινη προσωπικότητα


8/2014. Κοινωνικά δίκτυα και διαδικτυακά παιχνίδια αλλάζουν την άποψη του χρήστη αναφορικά με το ποιος είναι ο ρόλος του στη ζωή, σύμφωνα με νέα μελέτη Βρετανών επιστημόνων.

Την έρευνα, με τίτλο «Ταυτότητες του μέλλοντος» πραγματοποιήθηκε για λογαριασμό της βρετανικής κυβέρνησης. Όπως υπογραμμίζεται στα συμπεράσματα της μελέτης, «οι ανθρώπινες κοινωνίες γίνονται, συνεχώς, λιγότερο συνεκτικές».

Παράλληλα, στην έρευνα τονίζεται ότι αυτή η τάση που διαμορφώνεται παγκοσμίως με τη χρήση του διαδικτύου, θα μπορούσε, εάν αξιοποιηθεί, να φέρει και θετικές αλλαγές. Ωστόσο, οι επιστήμονες προειδοποιούν ότι, εάν αυτή η τάση αγνοηθεί, θα μπορούσε να τροφοδοτήσει τον κοινωνικό αποκλεισμό.

Με δεδομένη την αυξανόμενη διάδοση των «έξυπνων» κινητών τηλεφώνων, τα κοινωνικά δίκτυα φέρνουν σε επαφή διαφορετικά άτομα και κοινωνικές ομάδες, εντοπίζοντας κάθε πιθανό κοινό τους ενδιαφέρον. Ως εκ τούτου, όπως παρατηρούν οι ερευνητές, την επόμενη δεκαετία, οι αλλαγές στις κοινωνίες ολόκληρου του πλανήτη θα είναι βαθιές.

Η πιο σημαντική παράμετρος, σύμφωνα πάντα με τη μελέτη, είναι η ανάπτυξη της «υπερσυνδεσιμότητας». Ο όρος χρησιμοποιείται από τους επιστήμονες για να περιγράψει την κατάσταση κατά την οποία το άτομο «μοιράζεται» στο διαδίκτυο την πλειονότητα των προσωπικών του δεδομένων και περνά το μεγαλύτερο μέρος της ημέρας του «συνδεδεμένο» στο Ίντερνετ.

Η έρευνα επισημαίνει ότι οι κίνδυνοι για την προσωπική ελευθερία και την ιδιωτικότητα μεγαλώνουν, ενώ τα φαινόμενα κοινωνικού αποκλεισμού είναι όλο και πιο συχνά. Τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά, που καθόριζαν παραδοσιακά σε μεγάλο βαθμό τον κάθε άνθρωπο, όπως η καταγωγή, η θρησκεία και η εργασία, θα παίζουν στο μέλλον σαφώς μικρότερο ρόλο στην ταυτότητά του.

Ιδιαίτερα σε άτομα νεαρής ηλικίας, τα επόμενα χρόνια, ο χαρακτήρας και η προσωπικότητα θα επηρεάζονται όλο και περισσότερο από τις «διαδικτυακές» επιρροές που θα λαμβάνουν σε καθημερινή βάση.

«Σε γενικές γραμμές, το διαδίκτυο βοηθάει τους ανθρώπους να ενημερωθούν και να ανακαλύψουν τον εαυτό τους. Ωστόσο, οι πιο ντροπαλοί, μοναχικοί και λιγότεροι ελκυστικοί άνθρωποι τείνουν να καταργούν τις διαπροσωπικές επαφές και να αρκούνται στην ηλεκτρονική κοινωνική δικτύωση» καταλήγει η έρευνα.

Το είδαμε εδώ

8πύρηνος επεξεργαστής για desktop από την Intel


8/2014. Πλέον η Intel έχει αποκαλύψει τον πρώτο 8πύρηνο επεξεργαστή για επιτραπέζιους ηλεκτρονικούς υπολογιστές, την Extreme έκδοση του Core i7-5960X, προηγουμένως γνωστός με την κωδική ονομασία Haswell-E.

Ο πρώτος επεξεργαστής για συστήματα client, που υποστηρίζει 16 υπολογιστικά threads και νέα μνήμη DDR4, θα κάνει πραγματικότητα τη δημιουργία των ταχύτερων desktop που έχουν υπάρξει μέχρι σήμερα. Επίσης το νέο προηγμένο chipset Intel X99 και οι εκτεταμένες δυνατότητες overclocking, θα επιτρέψουν στους ενθουσιώδεις με την τεχνολογία χρήστες να βελτιστοποιήσουν τα συστήματά τους για μέγιστη απόδοση.

Πολλές από αυτές τις νέες πλατφόρμες που βασίζονται στο Intel X99 Chipset είναι επίσης Thunderbolt Ready. Ετσι, όταν συνδυάζονται με μια κάρτα Thunderbolt 2, είναι εφικτή ιδιαίτερα γρήγορη σύνδεση με τον υπολογιστή στα 20 Gbps. Οι απαιτητικές σε δεδομένα εργασίες, όπως η επεξεργασία βίντεο 4Κ, το 3-D rendering και η ανάπτυξη παιχνιδιών, επωφελούνται από την απόδοση του Thunderbolt 2

Τρεις νέοι επεξεργαστές με 6 έως 8 πυρήνες θα ξεκινήσουν να  διατίθενται από την επόμενη βδομάδα. Αξίζει να σημειωθεί ότι οι νέοι επεξεργαστές είναι επίσης κατασκευασμένοι ακολουθώντας την πιστοποίηση “conflict-free”, δηλαδή δεν περιέχουν ορυκτά στοιχεία (κασσίτερο, ταντάλιο, βολφράμιο, χρυσό) που προέρχονται από περιοχές στις οποίες σημειώνονται ένοπλες συγκρούσεις.

Το είδαμε εδώ

Γιατί βλέπουμε πάντα μία πλευρά της Σελήνης

Αντικρίζουμε το 59% της επιφάνειας του φεγγαριού

Η Σελήνη είναι ο μοναδικός φυσικός δορυφόρος της Γης και το δεύτερο κατά σειρά λαμπρότητας σώμα που αντικρίζουμε στο ουράνιο στερέωμα.

Είναι ο πέμπτος μεγαλύτερος δορυφόρος στο ηλιακό σύστημα και έχει διάμετρο 3476 km, περίπου το ένα τέταρτο της γήινης διαμέτρου και το 1/81 της μάζας της Γης. Η Σελήνη έχει θερμοκρασίες που ποικίλλουν από 123°C στην ημέρα έως -170°C τη νύχτα στον ισημερινό, και κάτω από -233°C στους μόνιμα σκιασμένους πολικούς κρατήρες.

Η απόσταση της Σελήνης από τη Γη κυμαίνεται από 356.400 km έως 406.700 km.

Περιστρέφεται στον ελαφρώς κεκλιμένο άξονά της σε 27 ημέρες 7 ώρες και 43 λεπτά, ακριβώς στον ίδιο χρόνο που διαρκεί η τροχιακή περιφορά της γύρω από τη Γη. Αυτός ο συντονισμός είναι και ο λόγος που από τη Γη βλέπουμε πάντα την ίδια όψη της, κάτι που οφείλεται στην βαρυτική έλξη από τη Γη.

Όμως η πλευρά που βλέπουμε αλλάζει ελαφρώς στα όρια της, ως αποτέλεσμα αρκετών φαινομένων, όπως για παράδειγμα της λίκνισης ή μετάπτωσης, με αποτέλεσμα στη Γη είναι ορατό το 59% της επιφάνειάς της, γράφει η Wikipedia.

Όταν δημιουργήθηκε η Σελήνη η ταχύτητα περιστροφής και η τροχιά της ήταν πολύ διαφορετική από ότι είναι τώρα.

Με την πάροδο του χρόνου, το βαρυτικό πεδίο της Γης επιβράδυνε σταδιακά την περιστροφή της Σελήνης, μέχρι που η τροχιακή περίοδος και η ταχύτητα περιστροφής σταθεροποιήθηκαν, με αποτέλεσμα να «κοιτάζει» πάντα προς τη Γη η μία πλευρά του φεγγαριού.

Το γεγονός ότι μπορούμε να βλέπουμε περίπου το 59% της επιφάνειας της Σελήνης και όχι το 50% οφείλεται στο ότι η τροχιά της γύρω από τη Γη δεν είναι ακριβώς κυκλική, αλλά ελλειπτική, γράφει ο Daven Hiskey στο todayifoundout.com.

Καθώς η απόστασή της από τη Γη μεγαλώνει και μικραίνει, αλλάζει η γωνιακή της ταχύτητα, ενώ η ταχύτητα περιστροφής παραμένει ίδια. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να μπορούμε να βλέπουμε ένα επιπλέον 9% της επιφάνειάς της, απ’ ό,τι θα συνέβαινε αν ακολουθούσε κυκλική τροχιά.

Στη θεωρία, σε μερικά δεκάδες δισεκατομμύρια χρόνια από τώρα, αυτό που θα συμβεί θα είναι το εξής: η Γη θα «κοιτάζει» πάντα προς τη Σελήνη από τη ίδια πλευρά, περιστρεφόμενη μόνο μία φορά ανά σεληνιακό κύκλο, κάτι που σύμφωνα με τις εκτιμήσεις θα συμβαίνει μέσα σε 47 περίπου ημέρες.

Όλα αυτά βέβαια στη θεωρία, συνεχίζει ο αρθρογράφος, γιατί σε περίπου 1 με 2 δισεκατομμύρια χρόνια η φωτεινότητα του Ήλιου θα έχει αυξηθεί σε τέτοιο βαθμό που θα εξατμιστεί όλο το νερό από την επιφάνεια της Γης, με αποτέλεσμα να «εξαφανιστούν» οι παλίρροιες των ωκεανών εντελώς, που παίζουν πολύ σημαντικό ρόλο στην αλληλεπίδραση Γης-Σελήνης-Ήλιου.

Βέβαια, θα σημειωθεί κάποια διόγκωση στο φλοιό της Γης που θα συνεχίσει τη διαδικασία αυτή, ωστόσο σε μικρότερο βαθμό.

Όπως και να έχει, καταλήγει ο αρθρογράφος, φαίνεται πως στα επόμενα… δισεκατομμύρια χρόνια, οι άνθρωποι που θα υπάρχουν στον πλανήτη μας μάλλον θα πρέπει να βρουν καινούριο «σπιτικό».

Το είδαμε εδώ

Τα αναψυκτικά επιβαρύνουν τη λειτουργία της μνήμης;


8/2014. Μπορεί να σας αρέσει η γεύση τους, να σας βοηθούν στη χώνεψη, ή να σας ξεδιψούν...  μια ζεστή ημέρα, ωστόσο ολοένα και περισσότερες έρευνες τονίζουν ότι η κατανάλωση μεγάλων ποσοτήτων αναψυκτικών μπορεί να ευθύνεται για αρκετά προβλήματα υγείας.

Η ρίζα του «κακού» φυσικά, κρύβεται στη ζάχαρη που περιέχουν.

Σύμφωνα με μια έρευνα από μια ομάδα επιστημόνων του πανεπιστημίου της Νότιας Καλιφόρνια, τα ζαχαρούχα αναψυκτικά μπορεί να ευθύνονται για την εμφάνιση προβλημάτων μνήμης.

Οι ερευνητές διεξήγαν πειράματα σε ποντίκια, προκειμένου να εξετάσουν πώς θα επηρεαζόταν η υγεία των ενήλικων και νεαρών ποντικιών που κατανάλωναν ζαχαρούχα αναψυκτικά για ένα μήνα.

Μετά από αυτό το χρονικό διάστημα, τα ποντίκια κλήθηκαν να ολοκληρώσουν διάφορα τεστ, με τα οποία οι ερευνητές μπορούσαν να αξιολογήσουν τη γνωστική λειτουργία και τη μνήμη τους.

Διαπίστωσαν ότι τα ενήλικα ποντίκια δεν εμφάνισαν κανένα πρόβλημα, αλλά τα νεαρά ποντίκια παρουσίασαν προβλήματα μνήμης και δυσκολία στη μάθηση.

Όπως αναφέρει δημοσίευμα του περιοδικού Time, η έρευνα βρίσκεται σε προκαταρκτικό στάδιο και οι ερευνητές σκοπεύουν να εξερευνήσουν περαιτέρω κατά πόσο τα αναψυκτικά μπορούν να προκαλέσουν φλεγμονή στον ιππόκαμπο του εγκεφάλου, την περιοχή του εγκεφάλου που εμπλέκεται στη μνήμη και την ικανότητα μάθησης.

Πηγή

Το είδαμε εδώ

Οι πόροι του πλανήτη εξαντλήθηκαν... Η Γη παρουσιάζει «οικολογικό έλλειμμα»!


8/2014. Η Global Footprint Network ανακοινώνει, κάθε χρόνο... την Ημέρα «Υπέρβασης των Πόρων της Γης» (Earth Overshoot Day). Φέτος, αυτή η ημέρα πέρασε. Οι πόροι που διαθέτει ο πλανήτης για να συντηρήσει την ανθρωπότητα, εξαντλήθηκαν στις 19η Αυγούστου.

Πλέον η Γη παρουσιάζει «οικολογικό έλλειμμα» και οι άνθρωποι θα ζουν μέχρι το τέλος του έτους εις βάρος των επόμενων γενεών.

«Από σήμερα, ξοδεύουμε περισσότερα από όσα έχουμε διαθέσιμα. Συγκεκριμένα, διαθέσιμα είναι οι φυσικοί πόροι που παράγει ο πλανήτης: νερό, καλλιεργήσιμη γη, δάση, ψάρια, όλα όσα είναι απαραίτητα για τη συντήρηση της ζωής. Επίσης, όσα μπορεί να απορροφήσει η γη: δηλαδή απορρίμματα, διοξείδιο του άνθρακα, μέρος μόνο του οποίου απορροφάται από δάση και ωκεανούς. Από σήμερα, λοιπόν, δημιουργούμε «οικολογικό χρέος» και συγκεντρώνουμε απόβλητα που δεν μπορεί να απορροφήσει ο πλανήτης.» δηλώνει στο Euronews ο επιστημονικός διευθυντής της οικολογικής οργάνωσης WWF, Κριστόφ Ροτιριέ,

Στις πιο «σπάταλες» οικολογικά χώρες, ξεχωρίζουν καταρχήν τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, που καταναλώνουν πάνω από 12 φορές τους πόρους που διαθέτουν. Ακολουθούν Ιαπωνία, Κίνα και Ηνωμένες Πολιτείες.

Στην Ευρώπη, πιο «απρόσκεκτη» εμφανίζεται η Ιταλία. Ακολουθούν Ελβετία, Μ. Βρετανία, Γερμανία και Γαλλία.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της Οργάνωσης, η Ελλάδα καταναλώνει τριπλάσιους πόρους από όσους διαθέτει.

Πηγή

Το είδαμε εδώ

Ελληνες φοιτητές εκπληρώνουν τα όνειρα των γυναικών: Εφτιαξαν πτυσσόμενη γόβα


8/2014. Πτυσσόμενη γόβα, ένα προϊόν που εκπληρώνει το όνειρο των γυναικών που θέλουν να ακολουθούν την τελευταία λέξη της μόδας, συνδυάζοντας το στιλ με την άνεση, δημιούργησε μια ομάδα φοιτητών του Τμήματος Οικονομικών Σπουδών του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης (ΔΠΘ).

Οι Λουκάς Καρακικές, Αθηνά Τσιλιγκαρίδου και Καλλιόπη Τάτση, στο πλαίσιο του μαθήματος Επιχειρηματικότητας (διδάσκων ο επίκουρος καθηγητής Περικλής Γκόγκας και βοηθός η υποψήφια διδάκτορας Ευθυμία Χρυσανθίδου), προχώρησαν στη δημιουργία του προϊόντος και στη συνέχεια ίδρυσαν την εταιρεία “SkyWalker ΑΕ” (το εργαστήριο που φτιάχνονται τα προϊόντα βρίσκεται στην βιομηχανική περιοχή της Κομοτηνής), φιλοδοξώντας να κατακτήσουν τον γυναικείο πληθυσμό.

«Κοιτώντας την αγορά και την καθημερινότητα των γυναικών, παρατηρούμε ότι έχουν συνεχή ενασχόληση καθ’ όλη τη διάρκεια της μέρας, κάνοντας συνέχεια διαφορετικά πράγματα. Πηγαίνουν για δουλειά, για καφέ, για ποτό, για διασκέδαση γενικά και αυτό απαιτεί πολλές ενδυμασίες και κυρίως διαφορετικά παπούτσια. Πάνω σε αυτό το πρόβλημα στηρίζεται η δημιουργία του δικού μας καινοτόμου προϊόντος» εξήγησε, μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, ο Λουκάς Καρακικές, ένα από τα μέλη της ομάδας.

«Το προϊόν», συμπλήρωσε, «το οποίο έχει σκοπό να κάνει πιο άνετη και κομψή την ζωή της γυναίκας, είναι μια μπότα-γόβα, η οποία, με έναν ειδικό μηχανισμό (πτυσσόμενο), θα μετατρέπει το φλατ παπούτσι σε ψηλό και αντίστροφα. Κύρια επιδίωξή μας είναι να καλυφθούν οι ανάγκες των καταναλωτών και να μπορούν -ανά πάσα ώρα και στιγμή- να κάνουν τις δουλειές τους χωρίς να χρειαστεί να αλλάξουν παπούτσια κατά την διάρκεια της μέρας».

Όπως τόνισε ο κ. Καρακικές, «το προϊόν μας θα δώσει τη δυνατότητα στους πελάτες μας (γυναικείο κοινό) να είναι ευέλικτες και άνετες κατά την διάρκεια των καθημερινών τους υποχρεώσεων και να μην έχουν την ανάγκη να αλλάξουν παπούτσια κατά την διάρκεια των υποχρεώσεων αυτών. Θα τους προσφέρει την άνεση να κάνουν οτιδήποτε από το πρωί έως και το βράδυ που θα βρίσκονται εκτός σπιτιού και θα μπορούν ανά πάσα ώρα και στιγμή να μετατρέπουν και να προσαρμόζουν τα παπούτσια τους στις οποιεσδήποτε ανάγκες τους. Με τον εκπληκτικό μηχανισμό που θα υπάρχει στα παπούτσια τους θα μπορούν να κάνουν τα παπούτσια τους ψηλά(μπότες, γόβες κτλ) ή απλά να είναι φλατ».

Σύμφωνα δε, με μια έρευνα της αγοράς (υποδημάτων), υπάρχουν πάρα πολλές εταιρείες που ασχολούνται με την παραγωγή και την πώληση γυναικείων υποδημάτων, αλλά προς το παρόν δεν υπάρχει καμία εταιρεία που να παράγει το προϊόν της SkyWalker, γεγονός που εκτιμάται ότι, θα είναι ενισχυτικός παράγοντας για την είσοδο του προϊόντος στην αγορά.

Προς το παρόν η ομάδα της SkyWalker AE κάνει επαφές με διάφορες εταιρίες κατασκευής υποδημάτων, προκειμένου να καταφέρει το προϊόν της να «διεισδύσει» στην αγορά. Επίσης, γίνονται προσπάθειες για την καλύτερη προσαρμογή του ειδικού μηχανισμού σε διάφορα είδη υποδημάτων προκειμένου να εισαχθεί στην αγορά με τον καλύτερο δυνατό τρόπο.




Το είδαμε εδώ


Ο συμβολισμός του χώρου


Σε όλους τους παραδοσιακούς πολιτισμούς όπως αναφέρει ο καθ. Φ.Σουαρζ στο βιβλίο του "Η Νέα Ανθρωπολογία": "οι κοσμογονικοί μύθοι είναι εκείνοι που εξηγούν πως δημιουργήθηκε ο πρωταρχικός χώρος και πώς επέτρεψε στην υπόλοιπη εκδήλωση να εκδηλωθεί . 

Ο Ιερός χώρος αναφέρει είναι η αναδημιουργία σε σμίκρυνση μέσα στον ορατό κόσμο του πρωταρχικού χώρου". Σε μικρότερη κλίμακα η εγκατάσταση και η ίδρυση ενός πολιτισμού σε ένα χώρο αντιστοιχεί με την γέννηση λοιπόν του ίδιου του κόσμου.


Ο Άνθρωπος δημιουργεί σύμφωνα με ένα μοντέλο το οποίο του αποκαλύπτεται μέσα από τον κοσμογονικό μύθο. Σε κάθε πολιτισμό το μοντέλο αυτό απαιτεί προσαρμογές που ανταποκρίνονται στην χωροχρονική έκφραση και εξέλιξη του κάθε πολιτισμού αλλά όπως θα δούμε στην συνέχεια, στην περίπτωση του ελληνικού πολιτισμού απαίτησε ριζικές αλλαγές, μια ολοκληρωτική μεταμόρφωση της εικόνας του κόσμου, της φύσης, της κοινωνίας, του τρόπου ζωής των ανθρώπων. 


Στον αρχαίο Ελληνικό πολιτισμό βλέπουμε μια τελείως διαφορετική προσαρμογή του μοντέλου ίδρυσης που δεν είναι η ίδια με τους ως τότε πολιτισμούς. Υπάρχει μια ριζική αλλαγή στην νοοτροπία, βλέπουμε την εμφάνιση μιας νέας νοοτροπίας. 


Με την γέννηση και την εγκαθίδρυση του αρχαίου ελληνικού πολιτισμού βλέπουμε το πέρασμα από μία αρχαία εποχή σε μία νέα. Αυτή η αλλαγή είχε ως αποτέλεσμα την μεταμόρφωση των τομέων που συνθέτουν ένα πολιτισμό δηλ. της ΘΡΗΣΚΕΊΑΣ της ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ της ΦΙΛΟΣΟΦΙΑΣ και της ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ. 


Ο χώρος στην αρχαία Ελλάδα τώρα είναι συμμετρικά οργανωμένος γύρω από ένα κέντρο , και δεν σχηματίζει όπως στους θεοκρατικούς πολιτισμούς της Ανατολής , μια πυραμίδα με κορυφή τον βασιλιά, και μια κατιούσα , ιεραρχία αξιών , προνομίων, λειτουργιών αλλά διαγράφεται πάνω στο γεωμετρικό σχήμα του κύκλου.Το σχήμα αυτό επιτρέπει αντιστρεπτές σχέσεις, θεμελιωμένες πάνω στην ισορροπία και στην αμοιβαιότητα ανάμεσα σε ίσους. ΕΙΣ ΜΕΣΟΝ ΤΕΙΘΑΝΑΙ ΤΗΝ ΑΡΧΉΝ Η ΤΟ ΚΡΑΤΟΣ δηλ του να καταθέτει κανείς την εξουσία στο κέντρο. Το κράτος βαλμένο στην μέση ξεφεύγει από την ιδιοποίηση . 


Ο καθένας κυβερνά τον εαυτό του και τους άλλους και συνάμα υπακούει και στον εαυτό του και στους άλλους. Για τους πολίτες μιας πόλης είναι το ίδιο πράγμα να καταθέτουν το κράτος στο κέντρο και να δηλώνουν πως είναι ελεύθεροι από κάθε κυριαρχία. 


Μια απάντηση για αυτή την αλλαγή μας δίνει ο Jorge Livranga από την εσωτερική όψη της ιστορίας λέγοντας ότι: " αυτό που ήθελαν οι σοφοί ήταν μια μετάβαση από τον μυθικό κόσμο και την μυθική νοοτροπία που επικρατούσε στην Νοητική ή Λογική νοοτροπία που θα χαρακτηρίσει την 4η υποφυλή της 5ης δηλ. το πέρασμα από την 3η στην 4η υποφυλή.


Από την αστρική χροιά της μυθικόηρωικής νοοτροπίας , στην Νοητική της Κ.Μ της Λογικής νοοτροπίας . Τώρα τα πάντα δεν θα θεμελιώνονται μυθικά με την βούληση του θεού αλλά φιλοσοφικά μέσα από την κατανόηση , την ανάπτυξη της ελευθερίας, και την ικανότητα εκλογής όπως αρμόζει στο Κ.Μ . Σκοπός τη φιλοσοφίας το πέρασμα στο Μάνας.

Η ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΗ ΕΚΦΡΑΣΗ ΤΟΥ ΧΩΡΟΥ ΣΤΗΝ ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΑΔΑ


Σε κάθε παραδοσιακό λαό βλέπουμε την ύπαρξη των τελετών προσανατολισμού του χώρου. Με αυτές τις τελετές ο άνθρωπος έδινε νόημα στον χώρο που κατοικούσε ενώνοντας το πάνω με το κάτω την ουράνια αρμονία με την γήινη αρμονία την αόρατη με την ορατή εντάσσοντας την ύπαρξη του στην παγκόσμια κοινωνία μιμούμενος τις κινήσεις του κοσμικού όντος. Με την τελετή του κέντρου ο χώρος ορίζεται. 


Όλες οι κατευθύνσεις περνούν από εκεί και τον οριοθετούν. Ο καθ. Φ.Σουαρζ αναφέρει "Το κέντρο δεν είναι μόνο ένα ακίνητο σημείο σχετικό με τον χώρο που δίνει νόημα στους προσανατολισμούς. Είναι επίσης σημείο συνάντησης και γέννησης των κατευθύνσεων του χώρου και ένας μαγικός κόμπος που συνδέει τα αντίθετα. Ενσαρκώνει τον ομφαλό του κόσμου , τον τόπο που συγκεντρώνονται οι ζωτικές και οι γονιμοποιείς δυνάμεις της φύσης".Στον θρησκευτικό χώρο της αρχαίας Ελλάδος τα σύμβολα του κέντρου και της κίνησης εκφράζονται μέσα από της θεότητες της ΕΣΤΙΑΣ (κέντρο) και του ΕΡΜΗ (κίνηση). Η Εστία είναι εκείνη η θεότητα που έχει τις λιγότερες παραστάσεις από τους άλλους θεούς και στις σπάνιες απεικονίσεις της παριστάνεται μαζί με τον Ερμή. Τους δύο θεούς τους συνδέει μια αμοιβαία φιλία. Αυτή η αμοιβαία φιλία δεν στηρίζεται ούτε και στους δεσμούς γάμου η αίματος ούτε στην προσωπική εξάρτηση.


Ανταποκρίνεται σε μια λειτουργική συγγένεια. Οι δύο θεικές δυνάμεις , αναπτύσσουν η μια πλάι στην άλλη συμπληρωματικές δραστηριότητες. Όπως λέει ο Ομηρικός ύμνος "και οι δύο σας έχετε κατοικία τα σπίτια τα ωραία των ανθρώπων που ζουν στην γη και στην καρδιά σας και ο ένας για τον άλλο φιλία νοιώθει". Για την θρησκευτική συνείδηση των ελλήνων οι δύο θεότητες συγκροτούν ένα ζεύγος γιατί τοποθετούνται στο ίδιο επίπεδο , η δράση τους αναφέρεται στην ίδια περιοχή του πραγματικού. Η αρχαιότητα της Εστίας ανάγεται στην μυκηναϊκή εποχή και ο χώρος της ήταν στο κέντρο του σπιτιού. Στην μέση του μυκηναϊκού τετράγωνου μεγάρου η Εστία είναι το κέντρο της ανθρώπινής διαμονής. Η Εστία στεριωμένη στο έδαφος ριζώνει το σπίτι στην γη. Η Εστία είναι το σύμβολο της σταθερότητας και της μονιμότητας.


Ο Πλάτων στον Φαίδρο (247α) μας παρουσιάζει την κοσμική πομπή των δώδεκα θεών : δέκα θεότητες πορεύονται ακολουθώντας τον Δία που τις οδηγεί μέσα από την πλάτη του ουρανού. Μονο η Εστία παραμένει ακίνητη στο σπίτι, χωρίς ποτέ να το εγκαταλείπει. Η θεά όντας σταθερό σημείο στο μύθο αποτελεί την αρχή οργάνωσης και προσανατολισμού του ανθρώπινου χώρου για αυτό οι ποιητές και οι φιλόσοφοι θα την ταυτίσουν με την γη ακίνητη στο κέντρο του κόσμου. Η συμπληρωματική θεότητα στον συμβολισμό του χώρου στην αρχαία Ελλάδα είναι ο Ερμής. 


Ο Ερμής όπως εμφανίζεται πάνω στην γη κατοικεί στα σπίτια των θνητών ως αγγελιοφόρος ( Ερμής άγγελος )-με αυτό το όνομα τον επικαλούνται στον ύμνο εις Εστίαν-ως περαστικός ταξιδιώτης που έρχεται από μακριά και είναι έτοιμος να ξαναφύγει. Δεν έχει τίποτα το πάγιο το σταθερό, το μόνιμο, το περιχαρακωμένο, το κλειστό. Μέσα στον χώρο και μέσα στον ανθρώπινο κόσμο, αντιπροσωπεύει την κίνηση, το πέρασμα, την αλλαγή μιας κατάστασης, τις μεταβάσεις , τις επαφές ανάμεσα σε ξένα στοιχεία .Στο σπίτ, η θέση του είναι στην πόρτα που προστατεύει το κατώφλι και αποδιώχνει τους ληστές γιατί και αυτός είναι ληστής. Τον Ερμή τον βρίσκουμε στην είσοδο των πόλεων, στα σύνορα κρατών , στα σταυροδρόμια, ( Ερμής πυλαίος - θυραίος - στροφαίος - τρικέφαλος - τετρακέφαλος) , στους δρόμους δείχνοντας την κατεύθυνση ( Ερμής ενόδιος ) πάνω στους τάφους στις πόρτες δηλ για τον κάτω κόσμο ( Ερμής χθόνιος). Ο Ερμής είναι μπροστά σε όλες τις συναλλαγές των ανθρώπων ( Ερμής αγοραίος) και στον συναγωνισμό ( Ερμής αγώνιος ). Οδηγεί τις ψυχές στον άλλο κόσμο ( Ερμής πομπαίος-καταιβάτης- ψυχοπομπός). Σέρνει των χορό των χαρίτων, φέρνει τις εποχές καθεμιά με την σειρά της. 


Όταν μια συζήτηση σταματούσε απότομα έλεγαν " ήρθε και ο Ερμής". Κυρίως ήταν μεσολαβητής μεταξύ ανθρώπων και θεών. Από τα παραπάνω συμπεραίνουμε ότι ο ρόλος της Εστίας είναι ξεκάθαρος και αυστηρά καθορισμένος, επειδή η ίδια θρονιάζεται για πάντα ακίνητή στο κέντρο και έχει ως αλληλένδετο και αντίθετο με αυτήν πρόσωπο τον γοργοκίνητο θεό που βασιλεύει στον χώρο της κίνησης. Το ζεύγος Ερμής-Εστία εκφράζει στην πολικότητα του την ένταση που παρατηρείται στην αρχική παράσταση του χώρου . 


Ο χώρος απαιτεί ένα κέντρο, ένα προνομιακό σταθερό σημείο από όπου μπορεί κανείς να προσανατολίσέι και να καθορίσει κατευθύνσεις. Στο επίπεδο της οικογένειας οι θεότητες αυτές είχαν τον εξής συμβολισμό. Ο οικιακός χώρος, ένας χώρος κλειστός, προστατευόμενος από μια στέγη, υποδηλώνει το θηλυκό (Εστία). Ο έξω κόσμος το ύπαιθρο υποδηλώνει το αρσενικό. Για την γυναίκα το σπίτι είναι ο χώρος της. Ο άνδρας μέσα στον οίκο αντιπροσωπεύει την φυγόκεντρο δύναμη(Ερμής) . Είναι αυτός που αφήνει τον χώρο της Εστίας για να αντιμετωπίσει τους κόπους και τους κινδύνους, να αποκαταστήσει την επαφή μα τον έξω κόσμο . Στο επίπεδο της πόλης βλέπουμε στο κέντρο τον βωμό της Κοινής Εστίας που τον ονόμαζαν και ομφαλό της πόλης (τον ομφαλό τον Δελφών στην Αρχαία Ελλάδα τον θεωρούσαν έδρα της Εστίας). Όπως ο ομφάλιος λώρος συνδέει το παιδί με την μάνα έτσι και ο ομφαλός τη πόλης συνδέει την πόλη με την ουράνια μητέρα της. 


Η Εστία στο κέντρο της πόλης είναι στρογγυλή ενώ ο τετράγωνος Ερμής κινείται στον χώρο της αγοράς, τον χώρο κίνησης και ανταλλαγής ιδεών , εμπειριών, πραγμάτων κ.ο.κ. Η θεά Εστία στην πόλη αναλαμβάνει τον ρόλο της συγκέντρωσης του πλούτου και της διανομής του. Έτσι την θεά την συναντούμε με το όνομα Εστία-ταμία. Η λέξη ταμίας θα χρησιμεύσει για να δηλώσει την διαχείριση των κρατικών χρημάτων ή των ιερών αγαθών ιδιοκτησία των θεών. Ένα παράδειγμα αυτής της ιδιότητας ήταν ότι όταν ένα ζώο διαλεγόταν για θυσία στον θεό προστάτη της πόλης το μετέφεραν στη αγορά και ο κήρυκας ανακοίνωνε δημόσια την τιμή τότε ο ιδιοκτήτης δήλωνε ότι οι συμπολίτες του δεν θα πλήρωναν σε αυτόν το ποσό αλλά στην Εστία. 


Η θεά συνδεόταν με τον κλήρο της γης της πόλης , έτσι στην Αθήνα η πρώτη πράξη του άρχοντα -λειτουργού ήταν να διαλαλήσει με τον κήρυκα ότι όσα είχε κάνεις πριν αυτός αναλάβει το αξίωμα του αυτά θα έχει και θα εξουσιάζει ως το τέλος της αρχής του. Η Γη συνδέεται με την Εστία επειδή είναι σύμβολο σταθερότητας. Στην άλλη πλευρά βρίσκατε ο Ερμής ο κύριος των κοπαδιών του κινητού πλούτου της πόλης που βρίσκεται στον χώρο του αγρού, την ποιμενική περιοχή, στα βοσκοτόπια σε αντίθεση με αυτά που ήταν καλλιεργημένα και ήταν σταθερά. Μέσα από τις εκτάσεις του αγρού ο ποιμενικός Ερμής οδηγεί με το μαγικό του ραβδί τα κοπάδια που εξουσιάζει ως θεός των βοσκών. Στην συνέχεια όταν περνάμε στη εποχή της άνθισης του εμπορίου οι Έλληνες στην κίνηση των χρημάτων που αναπαράγονται συνεχεία θα δουν την παλιά αύξηση των κοπαδιών κάνοντας τον Ερμή θεό του εμπορίου.


Η ΦΙΛΟΣΟΦΙΚΗ ΚΑΙ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗ ΕΚΦΡΑΣΗ ΤΟΥ ΧΩΡΟΥ ΣΤΗΝ ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΑΔΑ


Αυτό που συναντάμε στον Ελληνικό πολιτισμό είναι η ριζικά διαφορετική εικόνα του Κόσμου από την μέχρι τότε εικόνα του κόσμου των παραδοσιακών λαών. Αυτή η αλλαγή δεν συντελέστηκε απότομα από την μία μέρα στην άλλη αλλά μετά από αιώνες συνεχούς μεταμόρφωσης . Γι' αυτό στην Αρχαία Ελλάδα συναντάμε και τις δύο αντιλήψεις την μαγική και την φιλοσοφική .Tο πέρασμα από την μία στην άλλη ήταν αυτό που δημιούργησε την αλλαγή στην εικόνα του κόσμου. 


Έτσι έχουμε από την μία τον Ομηρο και τον Ησίοδο και στην συνέχεια από την άλλη τους Ίωνες φιλοσόφους που είναι εκείνοι που φέρνουν την νέα αντίληψη. Αυτό που συντελέστηκε με τους Ίωνες φιλοσόφους ήταν μια αλλαγή στην παράσταση του χώρου. Αυτή η αλλαγή προκάλεσε μία μεταμόρφωση της ιδέας που είχε ο ίδιος άνθρωπος για τον εαυτό του, την Φύση και το Σύμπαν. 


Οι Ίωνες φιλόσοφοι είχαν ως σκοπό τους να παρουσιάσουν στα γραπτά τους, μία θεωρία, μία γενική αντίληψη που μπορεί να εξηγήσει τον κόσμο χωρίς καμία θρησκευτική ανησυχία χωρίς καμία αναφορά σε θεότητες ή ιερουργικές πρακτικές. Αντίθετα οι φυσικοί είχαν συνείδηση ότι σε πολλά σημεία αντιτάσσονται στις παραδοσιακές θρησκευτικές δοξασίες. Βρισκόμαστε μπροστά στο Ιδεώδες της κατανόησης του κόσμου. Αιτιολογούν την διάταξη του σύμπαντος με ένα καθαρά λογικό τρόπο. Θέλουν κάθε άνθρωπος να κατανοήσει με απλά παραδείγματα πως συγκροτήθηκε ο κόσμος. Με την εμφάνιση τους βλέπουμε μια εκλαΐκευση των μυστηρίων της αρχαιότητας. Οι ίδιοι όμως δεν ξεφεύγουν από την δογματική που χαρακτηρίζει την μυθική σκέψη επειδή οι ίδιοι ήταν μυημένοι με μια συσκέκριμένη αποστολή. Αυτά μέχρι τον Πλάτωνα. 


Ο Αριστοτέλης είναι ο πρώτος πραγματικά φιλόσοφος. Έτσι από την κοσμογονία του Ησιόδου που βλέπουμε ότι ο κόσμος ήταν ένα τεράστιο πιθάρι που καταλήγει σε ένα στενό λαιμό και από τον οποίο ξεπετάγονται οι ρίζες του κόσμου και ότι μέσα σε αυτόν φυσούν σίφουνες προς όλες τις κατευθύνσεις του χώρου συγκεκριμένα του Χάους και ότι στην συνέχεια ο Ζευς γίνεται βασιλιάς του κόσμου και βουλώνει το στόμιο του πιθαριού έτσι ώστε να μη υπάρχει εισροή του Χάους στον κόσμο τη Τάξης περνάμε στην νέα αντίληψη για τον κόσμο και την προνομιακή θέση που έχει σε αυτή ο κύκλος. Αυτό που χαρακτηρίζει το σύμπαν στην νέα αντίληψη είναι η σφαιρικότητα του η κυκλική του όψη όπως μας δίνεται από τον Αναξίμανδρο. 


Για τον Αναξίμανδρο η γη παραμένει ακίνητη στο κέντρο της ουράνιας σφαίρας εξαιτίας της ίσης της απόστασης από όλα τα σημεία της σφαίρας. Τοποθετημένη στο κέντρο τίποτα δεν την εξουσιάζει, τίποτα δεν την κυριαρχεί αντίθετα με τις μυθικές παραδόσεις που η γη εξαρτιόταν από κάτι άλλο που την βαστάζει. Αυτή η μη-κυριαρχία σημαίνει Αυτονομία χαρακτηριστικό της Λογικής νοοτροπίας. Το πάνω, το κάτω, το δεξί , το αριστερό, δεν υπάρχουν μόνα τους αλλά σε σχέση με το κέντρο. Το πάνω και το κάτω δεν είναι μόνο συμμετρικά αλλά και αντιστρεπτά. Αντίληψη που κυριαρχεί μέχρι σήμερα κοιτώντας τον παγκόσμιο χάρτη μίας οποιαδήποτε χώρας την βλέπουμε πάντα στο κέντρο. Η Γη για τον Αναξίμανδρο αναφέρεται ως "υπό μηδενός κρατούμενης" και σημαίνει ότι δεν εξουσιάζεται δεν κυριαρχείται από κανένα όπως η Κοινή Εστία στο κέντρο τη πόλης. 


Η γη βρισκόμενη στο κέντρο μπορούμε να πούμε ότι είναι μια μικρογραφία του όλου. Κάθε σημείο του σύμπαντος όποια και να είναι η θέση του είναι αναγκαστικά περιορισμένο και επιμέρους. Μονάχα το άπειρο δεν είναι μερικό. Η γη επειδή είναι το κέντρο είναι "κοινή" για όλα τα σημεία του χώρου και έτσι μπορούμε να πούμε ότι είναι ομόλογη του απείρου. Η Γη η οποία είναι ακίνητη και σταθερή στο κέντρο του κόσμου οι φιλόσοφοι την ονομάζουν Εστία προβάλλοντας στην φύση την εικόνα της ανθρώπινης κοινωνίας με την μορφή που της είχε δώσει η πόλη .Μέσα από τις μεταμορφώσεις του συμβολισμού της Εστίας βλέπουμε πως έγινε το πέρασμα από μια μυθική εικόνα σε μια πολιτική και γεωμετρική. Στην νέα νοοτροπία ο άνθρωπος εκλογικεύει για να συλλάβει την νέα αντίληψη του χώρου που εκφράζεται ταυτόχρονα στην θρησκεία , στην φιλοσοφία ,στην επιστήμη και στην πολιτική.


Η ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΕΚΦΡΑΣΗ ΤΟΥ ΣΥΜΒΟΛΙΣΜΟΥ ΤΟΥ ΧΩΡΟΥ ΣΤΗΝ ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΑΔΑ


Η νέα κοσμολογική αντίληψη για την οργάνωση του χώρου είναι στενά συνδεδεμένη όπως θα δούμε και με την οργάνωση του κοινωνικού χώρου στην Αρχαία Ελλάδα στα πλαίσια της Πόλης -Κράτους. Αυτό που βλέπουμε στο πολιτικό επίπεδο είναι ότι η Κοινή Εστία δεν είναι μια οποιαδήποτε Εστία είναι τοποθετημένη στο κέντρο της Πόλης και σε αυτήν κατατίθεται το κράτος για να μην μπορεί να το ιδιοποιηθεί κανείς. Ονομάζεται κοινή γιατί συμβολίζει το σύνολο μιας πολιτικής κοινότητας. Ο όρος κοινά δηλώνει τον πολιτικό τομέα, σημαίνει αυτό που είναι κοινό σε όλους, τις δημόσιες υποθέσεις. Έτσι τίποτα που να ανήκει στον δημόσιο τομέα δεν μπορεί να ρυθμιστεί από ένα μόνο άτομο . 


Ανάμεσα σε αυτούς που συγκροτούν την πολιτική κοινότητα όλα τα κοινά πρέπει να γίνονται αντικείμενο δημόσιας συζήτησης . Η πόλη προϋποθέτει μια διαδικασία που αφαιρεί το ιερό χαρακτήρα από την κοινωνική ζωή και την εκλογικεύει. Δεν υπάρχει πια ο βασιλιάς-ιερέας που τηρώντας ένα θρησκευτικό ημερολόγιο κάνει ότι πρέπει να γίνει στο όνομα της ανθρώπινης ομάδας. Τώρα οι ίδιοι οι άνθρωποι παίρνουν στα χέρια τους την "κοινή τύχη" και αυτοί αποφασίζουν μετά από συζήτηση. Οι υποθέσεις της πόλης ρυθμίζονται μετά από δημόσια συζήτηση όπου ο καθένας μπορεί να παρέμβει και για να αναπτύξει τα επιχειρήματα του. Ο λόγός γίνεται το όργανο των δημοσίων συζητήσεων και λόγος η ικανότητα να σκέπτεται κανείς με επιχειρήματα , η ικανότητα που ορίζει τον άνθρωπο ως "πολιτικό όν". 


Αυτή την σημασία που παίρνει ο προφορικός λόγος ως όργανο της πολιτικής ζωής αντιστοιχεί με την κοινωνική αλλαγή της γραφής . Στους λαούς τους μέχρι τότε η βασιλεία ήταν η μορφή διακυβέρνησης του κράτους και η γραφή ήταν προνόμιο των γραφέων μιας συγκεκριμένης κάστας. Την εποχή της πόλης -Κράτους το προνόμιο μιας κάστας γίνεται κοινό για όλους. Αυτό που παρατηρείται με την νέα νοοτροπία είναι ότι πολλά πράγματα περνούν από το χώρο του Εσώτερου στον χώρο του εξωτερισμού. Το κοινό σημείο του συμβολισμού του χώρου που το συναντάμε και στον πολιτικό τομέα είναι ότι και αυτός στηρίζεται στην γεωμετρία του κύκλου. Στον ελληνικό κόσμο είναι που βρίσκουμε το νέο σχέδιο όπου όλα τα δημόσια κτίρια συγκεντρώνονται γύρω από την αγορά. Πολλοί λαοί μέχρι τότε ήταν έμποροι με καλύτερα συστήματα από τους έλληνες αλλά κανείς δεν είχε αγορά . Η προέλευση της αγοράς βρίσκεται στην τάξη των πολεμιστών . 


Όταν οι πολεμιστές συγκεντρώνονταν σχημάτιζαν ένα κύκλο . Μέσα στον χώρο δημιουργούταν ένας χώρος δημόσιας συζήτησης . Όταν κάποιος μιλούσε και τελείωνε έβγαινε από το μέσο και τότε έμπαινε κάποιος άλλος και απαντούσε. Η πολεμική σύναξή μετά από κοινωνικοοικονομικές αλλαγές θα γίνει η αγορά της Πόλης. Στο Πολιτικό επίπεδο όλες αυτές τις αλλαγές τις βλέπουμε να εκφράζονται με ολοκληρωμένο τρόπο στο πολίτευμα του Κλεισθένη του Αθηναίου . Οι μεταρρυθμίσεις του Κλεισθένη προκάλεσαν βαθιά μεταμόρφωση στην οργάνωση του χώρου αλλά και του χρόνου. Πρώτα η πόλη οργανώνεται με βάση την εδαφική αρχή και όχι των αριστοκρατικών γενών . Η πόλη προβάλλεται πάνω στον χώρο , Φυλές και δήμοι προβάλλονται πάνω στο έδαφός, ¨όλα προσανατολισμένα προς ένα κέντρο την κοινή Εστία. 


Η Κοινή Εστία δίνει ένα νέο θρησκευτικό πλαίσιο αλλά πρόκειται πια για πολιτική. Ένας συγκερασμός του μαγικού και του λογικού. Όλα τα αξιώματα έχουν ένα θρησκευτικό χαρακτήρα. Ο θεσμός των Ιερατείων των Φυλών ανάγονται στο Κλεισθένη που κληρωνόταν ετησίως από το σύνολο των Φυλών. Το ίδιο σύστημα που υπάρχει και σήμερα αλλά δεν έχει κανένα θρησκευτικό υπόβαθρο .Αυτές οι τομές είχαν σαν αποτέλεσμα την ανάπτυξη της Φιλοσοφίας αλλά και της Σοφιστικής. Σπάζοντας συνήθειες της σκέψης ριζωμένες στη θρησκεία υιοθετεί τον αριθμό 10 αντί του 12 (Δώδεκα μήνες , δώδεκα θεοί κ.ο.κ) Η χρήση του δεκαδικού συστήματος έγινε κυρίως για την εξάπλωση του εμπορίου και του νομίσματος για την καταγραφή των λογαριασμών. Μια εξήγηση για αυτό είναι ότι με την εξωτερίκευση της γραφής έρχεται στον δημόσιο χώρο αυτό το σύστημα αρίθμησης που ήταν για καθορισμένη χρήση και είχε πολιτικό και όχι θρησκευτικό χαρακτήρα . 


Ένας καθαρός διαχωρισμός του εξωτερικού και του εσωτερικού χώρου. Πίσω όμως από όλες αυτές τις μεταρρυθμίσεις κρύβεται το Μαντείο των Δελφών . Επειδή ήταν αυτό που όρισε τον Κλεισθένη και αυτό που όρισε τον Ήρωα-προστάτη της κάθε φυλής στην αρχαία Αθήνα. Επίσης το Μαντείο συνδέεται και με την αποικιακή εξάπλωση των ελλήνων. Ο ίδιος ο Αναξίμανδρος ήταν επικεφαλής μίας αποικίας Μιλησίων στην Απολλωνία του Πόντου. Έτσι ερχόμαστε στην αρχή στα λόγια του Χ.Α.Λ που μας λέει ότι όλα αυτά έγιναν κάτω από την καθοδήγηση του Εσώτερου χώρου , του χώρου των Σοφών. 


ΕΠΙΛΟΓΟΣ 


Με τον ελληνικό πολιτισμό έχουμε την εγκαθίδρυση μιας νέας νοοτροπίας, που επεκτείνεται σε όλα τα επίπεδα του χώρου, την εμφάνιση ενός νέου ανθρώπου. Παρατηρείται η τάση προς το συγκεκριμένο, το μορφικό, το γεωμετρικό, το ρεαλιστικό. Συμπέρασμα είναι ότι ο Ελληνικός Πολιτισμός ήταν ένας πολιτισμός-μεντεσές που μας δείχνει το πέρασμα από την Μαγική εποχή στην ορθολογική.


ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ 


Ι) Η ΝΕΑ ΑΝΘΡΩΠΟΛΟΓΙΑ-FERNAND SCHWARZ

II) ΜΥΘΟΣ ΚΑΙ ΣΚΕΨΗ ΣΤΗΝ ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΑΔΑ- JEAN-PIERRE VERNANT
III) ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ ΤΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ-ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ- J.A.L

Το είδαμε εδώ

Γιατί μια γυναίκα δεν πρέπει να κάνει τατουάζ στη μέση;


Οι κίνδυνοι από τα τατουάζ είναι πολλοί και οι περισσότεροι γνωστοί. Όσα μελάνια έχουν χυθεί για τη δημιουργία τατουάζ, αλλά τόσα έχουν χρησιμοποιήσει και οι επιστήμονες για να αποτρέψουν ή να προστατεύσουν τους φανατικούς του είδους.

Συνεχώς έρχονται στο φως και νέα στοιχεία για την επικινδυνότητα αυτής της μόδας, ειδικά σε ότι αφορά τα σημεία που γίνονται τα τατουάζ.

Οι αναισθησιολόγοι, σύμφωνα με το health.usnews.com εκφράζουν την ανησυχία τους σχετικά με την επισκληρίδιο αναισθησία στις γυναίκες που έχουν τατουάζ στη μέση.

Ειδικά οι έγκυες γυναίκες που έχουν τατουάζ στη μέση, στη σπονδυλική στήλη, και θέλουν να κάνουν επισκληρίδιο αναισθησία, διατρέχουν τον κίνδυνο η βελόνα να μεταφέρει χρωστική ουσία στο εσωτερικό της σπονδυλικής στήλης και στον μυελό των οστών.

Το είδαμε εδώ