BREAKING NEWS
latest

ΕΠΙΒΙΩΣΗ

ΕΠΙΒΙΩΣΗ

Η Κλίτσα: Το απλό και ταπεινό εργαλείο του τσομπάνου


Του Γεωργίου Τσουμάνη

Σκοπός της παρούσης μικρής αναφοράς μου για την κλίτσα, είναι  η κατάθεση μερικών σκέψεων για το ταπεινό, απλό και καθημερινό εργαλείο χρήσης του τσομπάνου, την κλίτσα του ή (αγκλίτσα), καθώς και κάποιες πληροφορίες για την κατασκευή της.

Δε νοείται τσομπάνος Σαρακατσάνος και όχι μόνο, χωρίς την κλίτσα του. Είναι το απλό και απαραίτητο εργαλείο που απαιτεί η δουλειά του, ο καθημερινός του σύντροφος. Το σύμβολο του τσοπάνου. Η προέκταση του χεριού του.

Η χρήση της απλή και σημαντική. Απαραίτητη για το όρμωμα (Ορμώνω: κατευθύνω, οδηγώ εκεί που θέλω) των ζώων στη βοσκή και στο δρόμο. Κουνώντας την θα τα κατευθύνει εκεί που πρέπει. Με αυτή θα πιάσει αυτά που θέλει όταν χρειαστεί από το πισινό πόδι στο άρμεγμα, στο μαντρί στο λιβάδι. Θα την χρησιμοποιήσει για το πέρασμα των ζώων στη στρούγκα, θα ξεχωρίσει τα κριάρια που χτυπιούνται την άνοιξη κατά τη διάρκεια του ζευγαρώματος των προβάτων.

Πάνω σε αυτή θα στηριχτεί  κατά τη διάρκεια της ημέρας, που θα ανεβαίνει και θα κατεβαίνει με το κοπάδι του σε δύσκολες κακοτοπιές, λόφους και λαγκάδια, σε σύντομες στιγμές ξεκούρασης από τον κάματο της ημέρας, αλλά και σε ατέλειωτες ώρες μοναξιάς. Ακουμπώντας σε αυτή και με την κάπα του στο κεφάλι θα σταθεί όρθιος στη βροχή. Θα  στηριχτεί για να καθίσει κατάχαμα, να σηκωθεί από το έδαφος, αλλά και να ξεκουράσει τα χέρια του  βάζοντάς την δίπλα στους ώμους του. Θα τη χρησιμοποιήσει σαν στήριγμα για να μεταφέρει στον ώμο του τον τροβά του ή άλλα αντικείμενα. Θα την τοποθετήσει όρθια και θα κρεμάσει τη βρεγμένη κάπα του  στο κονάκι.

Ακόμα με αυτή θα συμπίσει (Συμπάω: Συδαυλίζω, τακτοποιώ τα αναμμένα ξύλα της φωτιάς) τη φωτιά στη μοναξιά του τις κρύες νύχτες, θα φέρει κοντά του τα μακρινά κλαδιά τραβώντας τα, θα κατεβάσει  τα ξηρά  κλαδιά του δέντρου να τα έχει για προσάναμμα, θα φτάσει κανένα φρούτο (μήλο, αχλάδι, σύκο σταφύλι, κεράσι) που δεν μπορεί με το χέρι του, θα αντιμετωπίσει τα σκυλιά που θα του χυθούν από τις άλλες στάνες,  θα κάμει θόρυβο για να φύγουν τα φίδια που θα συναντήσει  στο δρόμο του, ή θα τα σκοτώσει όταν νομίζει πως κινδυνεύει. Θα αναμερίσει (Aναμεράω: Παραμερίζω, βάζω στην άκρη) τα ξερά χόρτα, ή όσα τον εμποδίζουν στο διάβα του, θα σηκώσει τις κλάρες για το φράχτη και τη στρούγκα, θα επεξεργαστεί  κάτι που δε θέλει να πιάσει με το χέρι  του.

Επιπλέον είναι και το όπλο του για ενδεχόμενο καβγά συνήθως με άλλο τσομπάνο, ή αγροφύλακα. Το κοπάδι είναι λαίμαργο και οι διαπληκτισμοί δε λείπουν. Τότε θα τη χτυπήσει πολλές φορές στο χώμα για να δείξει το θυμό του.

Αλλά και σε αφηρημένο επίπεδο έχει τη δική της σημασιολογία κα νοηματοδότηση για το κοινωνικό περιβάλλον των Σαρακατσαναίων και άλλων κτηνοτρόφων. Με αυτή δηλώνεται και η εγγραμματοσύνη ενός ανθρώπου. «Έμαθε δυο κλίτσες γράμματα», έλεγαν για κάποιον που πήγε σχολείο. Είναι κάποτε και μέτρο προσδιορισμού μιας απόστασης. «Ο ήλιος ήθελε δυο-τρεις κλίτσες να γείρει». Αλλά και τεκμήριο δύναμης. «Τον σαλάγγισα με την κλίτσα», «του έριξα δυο κλιτσιές και κατάλαβε». « Έμεινε με την κλίτσα στο χέρι» έλεγαν για κάποιον που έπαθε ζημιά στο κοπάδι του. Αλλά  και «ήταν νοικοκύρης και πήρε την κλίτσα» για αυτόν που έχασε την περιουσία του .

Οι Σαρακατσαναίοι ποτέ δεν ξέγναγαν την κλίτσα τους φεύγοντας για να βοσκήσουν τα κοπάδια τους. Ακόμα δε περισσότερο απαραίτητη ήταν κατά το διάστημα των μετακινήσεων για τα βουνά ή τα χειμαδιά.

Η κλίτσα είναι πρωτίστως εργαλείο χρηστικό. Είναι όμως και εργαλείο αυτοπροσδιορισμού του κάθε κτηνοτρόφου και επίδειξης κύρους. Ένα σύμβολο εξουσίας που επιβεβαιώνει την ηγετική παρουσία αυτού που την κρατάει στο χέρι του και την επιδεικνύει δημόσια.

Έτσι θα μπορούσαμε να ξεχωρίσουμε δύο τύπους κλίτσας ως προς τη χρήση της. Αυτή του τσομπάνου που χρησιμοποιεί καθημερινά στο κοπάδι του και αυτή του παζαριού, που κρατούν στο χέρι τους οι κτηνοτρόφοι , όταν βγαίνουν στο παζάρι, ή οι γεροντότεροι στην καθημερινότητας τους. Αυτή του τσομπάνου είναι συνήθως απλή, χωρίς κεντήματα στο ξύλο, με μακρύ κλιτσόξυλο για λόγους καθαρά πρακτικούς.

Η κλίτσα του παζαριού είναι περισσότερο επιμελημένη. Με πολλά κεντήματα και τα  ξεχωριστά γνωρίσματα του τεχνίτη της, Το κλιτσόξυλο όμως κοντό. Συνήθως λίγο παραπάνω από ένα μέτρο. Κοντά στο 1,10 μ. Ποικίλει ανάλογα με το ύψος αυτού που την κρατάει. Εδώ ο ρόλος της είναι διαφορετικός.

Είναι εργαλείο επίδειξης κύρους του κτηνοτρόφου και ύστερα χρηστικό. Πρέπει όμως να είναι βολικό. Να μην είναι μακριά και ακαλαίσθητη, Να φτάνει στο ύψος του ώμου του κατόχου της όταν αυτός είναι καθιστός. Να κάθεται στο κάθισμα του λεωφορείου και αυτή να μην ξεπερνάει το ύψος του ώμου του. Να την κρεμάει στο τσεπάκι του γελέκου του. Να μπορεί ακόμα και στην Εκκλησία να την έχει μαζί του επιμελώς «κρυμμένη» στο στασίδι που κάθεται. Για αυτό η κλίτσα του παζαριού ονομάζεται και κοντόκλιτσα.


Η κλίτσα αποτελείται από δύο μέρη. Το πάνω μέρος , το κεφάλι, η κυρίως κλίτσα,  η χειρολάβή με το κυκλικό της σχήμα και το κάτω μέρος το κλιτσόξυλο. Από μόνη της η χειρολαβή λέγεται κλίτσα, αλλά και με το κλιτσόξυλο μαζί πάλι κλίτσα λέγεται.

Η κατασκευή της  μπορεί να φαίνεται απλή, ωστόσο δε μπορούν να την φτιάξουν όλοι οι τσοπαναραίοι. Μεγαλύτερη δυσκολία έχει το πάνω μέρος. Αυτό είναι που θέλει επιδεξιότητα από τον τεχνίτη, έτσι ώστε να έχει το ανάλογο άνοιγμα για το χέρι, αλλά και το ανάλογο γύρισμα μπροστά, το λεγόμενο καρτέρι. Επίσης προσοχή θέλει στο τρύπημα για να στέκεται πάνω στο ξύλο κάθετα σε αυτό και να μην στραβώνει δεξιά ή αριστερά. Χρειάζεται για όλα τούτα και ο κατάλληλος τεχνίτης. Το κλιτσόξυλο είναι σχετικά περισσότερο απλό. Η επιλογή μιας ίσιας βέργας, από κατάλληλο ξύλο μπορεί να γίνει ευκολότερα.

Κλίτσα μπορεί να φτιάξει κάποιος από ξύλο ή από κέρατο κριαριού ή βουβαλιού. Συνηθέστερη είναι αυτή του ξύλου. Αυτό γιατί ξύλο μπορεί να βρει κάποιος πολύ ευκολότερα. Για την κατασκευή μιας καλής κλίτσας, ο τεχνίτης πρέπει να έχει υπόψη του κάποιες γνώσεις σχετικά με την επιλογή του ξύλου, τον τρόπο επεξεργασίας του το χρόνο κοπής του. Πρωτίστως όμως απαιτείται μεγάλη υπομονή. Από το κόψιμο του κατάλληλου ξύλου, μέχρι την επεξεργασία του, πρέπει να περάσει κάποιο χρονικό διάστημα. Το ξύλο πρέπει να απορροφήσει τους χυμούς για να μην σκιστεί.

Απαραίτητα και τα εργαλεία της κατασκευής της. Αυτά είναι κυρίως δύο. Το ξουράφι και το τρυπητήρι. Στη συνέχεια θα κάνω μια προσπάθεια  να δώσω μερικές πληροφορίες σε όσους δε γνωρίζουν για τη κατασκευή της και ενδεχομένως  θέλουν να ασχοληθούν.


ΜΕΡΙΚΕΣ ΧΡΗΣΙΜΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΤΗΣ ΚΛΙΤΣΑΣ

Θα καταθέσω μερικά στοιχεία για την κατασκευή της, όπως εγώ τα γνωρίζω, από τη δική μου εμπειρία φτιάχνοντας κλίτσες, αλλά και από αυτά που έχω ακούσει από άλλους πελεκητές συζητώντας μαζί τους. Οι πληροφορίες αυτές ωστόσο, δε σημαίνει ότι είναι και οι μοναδικές. Κάθε τεχνίτης έχει να προσθέσει τις δικές του εμπειρίες και δίνει τη δική του οπτική για την κλίτσα, όπως ίδιος την προσλαμβάνει και την αξιολογεί.

Οι  πληροφορίες μου στο παρόν άρθρο, θα εστιαστούν πρωτίστως στη επιλογή του κατάλληλου υλικού, για την κατασκευή της. Η κατασκευή ως τεχνική, είναι θέμα εμπειρίας. Για να γίνει κάποιος καλός τεχνίτης, πρέπει να καταπιαστεί ο ίδιος και να κάνει την προσπάθειά του. Οι όποιες πληροφορίες, σίγουρα θα τον βοηθήσουν, δεν αρκούν όμως από μόνες τους να τον κάνουν καλό μάστορα. Εκείνο που έχει σημασία, είναι το γεγονός, ότι ο καθένας δίνει το δικό του στίγμα ως κατασκευαστής και βλέπει με το δικό του μάτι που είναι ξεχωριστό. Κάθε τεχνίτης είναι μοναδικός και το έργο που κάνει είναι ξεχωριστό και διαφορετικό από οποιοδήποτε άλλο, έστω και αν είναι φτιαγμένο από τον ίδιο. Εξάλλου εδώ έγκειται και η αξία του χειροποίητου. Κάθε φορά το μάτι βλέπει διαφορετικά. Τίποτα δεν μπορούμε να επαναλάβουμε ακριβώς το ίδιο όπως η μηχανή. Ο καθένας μας όμως έχει κάποια ιδιαίτερα χαρακτηριστικά στις κατασκευές του, που τον κάνουν μοναδικό. Είναι τα στοιχεία εκείνα που σε κάνουν να ξεχωρίζεις από τους άλλους και αποτυπώνονται στα έργα σου. Η κλίτσα αυτή είναι του τάδε λένε εκείνοι που μπορούν να ξεχωρίζουν κάποια στοιχεία του τεχνίτη, χωρίς να πέφτουν έξω Με αυτή την έννοια, θέλω να παροτρύνω κάποιον που ενδεχομένως έχει μεράκι και  θέλει να φτιάξει μόνος τους μια κλίτσα, ας το δοκιμάσει. Τα πρώτα εφόδια που πρέπει να έχει είναι το μεράκι και η υπομονή. Ακολουθούν τα κατάλληλα εργαλεία και υλικά.

Για να φτιάξει κανείς μια κλίτσα, μπορεί να χρησιμοποιήσει οποιοδήποτε ξύλο θέλει . Όλα τα ξύλα, υπό μια αυστηρή έννοια, μπορούν να θεωρηθούν κατάλληλα. Δεν είναι όμως όλα το ίδιο ποιοτικά. Κάθε ξύλο έχει τα δικά του χαρακτηριστικά, ως προς την σκληρότητα, το χρώμα, το ειδικό βάρος. Για να φτιάξουμε μια καλή κλίτσα, θα πρέπει να επιλέξουμε ένα ξύλο το οποίο να συγκεντρώνει χαρακτηριστικά στοιχεία και ιδιότητες που το κάνουν ποιοτικά καλύτερο από κάποιο άλλο. Ως πρώτο τέτοιο στοιχείο μπορώ να πω ότι είναι η σκληρότητά του. Όταν είναι σκληρό, τα μοριά του έχουν μεγάλη συνοχή και πελεκιέται  καλύτερα χωρίς να αγκιδιάζει. Σημαντικό στοιχείο είναι και το χρώμα του. Καλή κλίτσα μπορούμε να κάνουμε από σκληρό ξύλο, «χωρίς νερά» με γλυκό χρώμα. Πάνω σε ένα τέτοιο ξύλο μπορούμε να κεντήσουμε ευκολότερα και να κάνουμε ψιλά κεντήματα. Ένα τέτοιο ξύλο έχει μεγαλύτερη δυσκολία στην επεξεργασία του, λόγω της σκληρότητάς του, υπερτερεί όμως ποιοτικά.

Ποια είναι όμως τα κατάλληλα ξύλα που μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε; Εξαρτάται από τον τόπο που ζούμε. Από τα φυτά που υπάρχουν στην περιοχή μας μπορούμε να επιλέξουμε τα σκληρότερα, που η επιφάνειά τους κατά την επεξεργασία τους δίνουν στιλπνότητα αλλά και καλό χρώμα. Οι μερακλήδες ωστόσο της κλίτσας, ψάχνουν το κατάλληλο ξύλο, όπου και αν βρίσκεται.

Πολλά ήμερα και άγρια κλαδιά και ρίζες φυτών, είναι κατάλληλα για πελέκημα. Κόβοντας ένα ξύλο θα πρέπει να έχουμε υπόψη μας ορισμένα πράγματα. Κανένα ξύλο δεν μπορεί να δουλευτεί μόλις κοπεί. Θα πρέπει να το αφήσουμε να ξεραθεί πολύ καλά. Για να μη σκάσει μετά το κόψιμο, θα πρέπει να μην το αφήσουμε εκτιθέμενο στον αέρα. Παλαιότερα το έχωναν στο χώμα, μέσα σε αλεύρι,  σε πριονίδι, σε κοπριά, για να στεγνώσει γρηγορότερα. Από τη δική μου εμπειρία έχω διαπιστώσει, πως και μέσα σε μια σακούλα νάιλον μπορούμε να το προφυλάξουμε από σκάσιμο. Το στέγνωμα του ξύλου δεν γίνεται σε λίγες μέρες.  Σε φυσιολογικές συνθήκες χρειάζονται αρκετοί μήνες. Μάλιστα δε, κάποια φυτά, όπως το ρείκι και το πυξάρι χρειάζονται κοντά στο χρόνο για να στεγνώσουν. Αν θέλουμε να πετύχουμε γρηγορότερο στέγνωμα, βράζουμε το ξύλο για πολλές ώρες.  Σημαντικό ρόλο παίζει και η εποχή που θα το κόψουμε. Ποτέ δεν κόβουμε την άνοιξη που οι χυμοί ανεβαίνουν, γιατί τότε σκάει και μαυρίζει. Προτιμάμε το χειμώνα που οι χυμοί δεν κυκλοφορούν στο φυτό.

Ένα κομμάτι όμως ξύλου, με πλάτος όσο μια παλάμη, θέλει πολύ κόπο μέχρι να γίνει κλίτσα. Αρχικά κάνουμε το περίγραμμά της πάνω στην επιφάνεια του ξύλου το οποίο προηγουμένως έχουμε κάνει επίπεδο, αφήνοντας ανάλογο πάχος. Αφαιρούμε το ξύλο που περισσεύει και στη συνέχεια τρυπάμε. Πάντα έχουμε για οδηγό ένα μικρό κλιτσόξυλο 20-30 εκατοστών για να παίρνουμε τα σωστά ζύγια. Να μην μας ξεφεύγει η κλίτσα δεξιά ή αριστερά, αλλά να είναι σε μια ευθεία με το κλιτσόξυλο. Ακόμα προσέχουμε  να έχει το ανάλογο άνοιγμα για το χέρι, αλλά και το καλό γύρισμα μπροστά, το λεγόμενο καρτέρι. Μια καλοφτιαγμένη κλίτσα έχει καλό άνοιγμα και προσεγμένο το πίσω μέρος και το γύρισμα μπροστά. Μεγάλη σημασία έχουν και οι καμπύλες που θα δώσουμε στην όλη κατασκευή. Βλέπετε η κλίτσα είναι γένους θηλυκού και οι  καμπύλες την ομορφαίνουν.


Στη συνέχεια  θα αναφέρω μια σειρά ξύλων τα οποία θεωρούνται μάλλον από τους περισσότερους τεχνίτες ως τα καλύτερα, για την στιλπνότητά τους, το χρώμα τους, τη δυνατότητα για ψιλό κέντημα.                                     

Το πυξάρι. Πολύ γνωστό στους Σαρακατσαναίους κατασκευαστές και όχι μόνο. Σκληρό ξύλο, δέχεται ψιλό κέντημα με υποκίτρινο χρώμα, που με το πέρασμα του χρόνου κοκκινίζει και αποκτά γυαλάδα.

Η μαυραγκαθιά. Ίσως το καλύτερο ξύλο για κλίτσα. Είναι μικρός θάμνος που ζει σε βράχια και σε χαμηλά υψόμετρα. Πολύ σκληρό, το χρώμα του είναι λαδί και με το πέρασμα του χρόνου γίνεται μαύρο και αποκτά ξεχωριστή γυαλάδα. Πολύ σπάνιο ξύλο.

Η κουμαριά. Δίνει ωραίο κοκκινωπό χρώμα και κεντιέται με ευκολία.

Το ρείκι. Από τα καλύτερα επίσης ξύλα. Χρησιμοποιούμε κυρίως τη ρίζα του. Εξαιρετική στιλπνότητα και χρώμα.

Άλλα κατάλληλα ξύλα. Αγριελιά, πουρνάρι, σφένδαμος, πικροφέλικο, κοκορεβιθιά αγραπιδιά, και από τα ήμερα λεμονιά, μεσπολιά, ελιά. κ.λ.π

Οι ξύλινες κλίτσες έχουν τα θετικά τους, αλλά και τα μειονεκτήματά τους. Στα θετικά τους είναι η μεγάλη ποικιλία που προσφέρει το ξύλο, τα ωραία τους χρώματα, η δυνατότητα ποικίλης επεξεργασίας από κάθε τεχνίτη, η δημιουργία πολλών σχεδίων, το κέντημα.  Θέλουν όμως μεγάλη προσοχή γιατί σπάνε εύκολα.

Ένα άλλο υλικό που χρησιμοποιείται ευρέως για την κατασκευή της κλίτσας είναι το κέρατο ζώου. Συνηθέστερο αυτό του κριαριού που το βρίσκεις ευκολότερα, αλλά είναι και ποιοτικά καλό. Σπανιότερα χρησιμοποιούμε κέρατο γιδιού που υστερεί ποιοτικά και δεν είναι πάντα κατάλληλο. Ποιοτικά καλύτερο όλων είναι αυτό του βουβαλιού. Δίνει εξαιρετική στιλπνότητα και μαύρο χρώμα. Είναι όμως πολύ δύσκολο να το βρεις.

Εδώ θα πρέπει να σημειώσω, ότι όλα τα κέρατα των ζώων δεν γίνονται κλίτσες. Πρέπει να είναι αρκετά μεγάλα, να μην είναι ραγισμένα, να έχουν κατάλληλο γύρισμα.  Επιπλέον απαιτούν τη δική τους επεξεργασία. Στα θετικά τους είναι, ότι δεν σπάνε εύκολα, όπως το ξύλο και πελεκιούνται χωρίς να αγκιδιάζουν. Αντίθετα χρειάζεται υπομονή και χρόνο κατά το στάδιο της επεξεργασίας, γιατί δεν είναι καθαρά όπως τα ξύλα. Η κατασκευή μιας κλίτσας από κέρατο δεν είναι ίδια με αυτή του ξύλου. Το γύρισμα γίνεται αφού το κέρατο βραστεί για να μαλακώσει. Ο τεχνίτης θα πρέπει να ξέρει το σημείο που θα κάνει την τρύπα,  ποιο μέρος του κέρατου θα αφαιρέσει, ποιο θα λυγίσει, πώς και πού θα δέσει, για να δώσει την τελική φόρμα στην κλίτσα.

Για μια καλή κλίτσα, σημασία  έχει και η επιλογή του κλιτσόξυλου. Η καλύτερη κλίτσα πάνω σε ένα οποιοδήποτε ξύλο χάνει την αξία της. Το κλιτσόξυλο πρέπει να είναι ίσιο, με ανάλογο για τον κάτοχό του ύψος και πάχος. Μιλώ για την κλίτσα του παζαριού, αυτή που είναι επιμελημένη και προσεγμένη.

Καλά κλιτσόξυλα μπορούμε να φτιάξουμε από πολλά φυτά. Συνηθέστερο είναι αυτό της κρανιάς. Είναι ξύλο πολύ ανθεκτικό, μπορούμε αρκετά εύκολα να το βρούμε και βγαίνει σε βέργες. Με απλή επεξεργασία, ένα καλό καψάλισμα στη φωτιά για να στεγνώσει γρήγορα και να ισιώσει, αρκεί, για να φτιάξουμε ένα καλό κλιτσόξυλο κρανιάς.

Για τους Σαρακατσαναίους στην κορυφή των κλιτσόξυλων ήταν αυτό της αριάς και του πουρναριού. Τόσο η αριά (είναι είδος πουρναριού), όσο και το πουρνάρι, δίνουν κλιτσόξυλα βαριά με πολύ καλό χρώμα κοκκινωπό. Ωστόσο και άλλα φυτά μπορούν  να δώσουν πολύ καλά κλιτσόξυλα. Αναφέρω ενδεικτικά την αμυγδαλιά και την αγριελιά.
Τέλος απαραίτητα και τα κατάλληλα εργαλεία. Τα παραδοσιακά, ξουράφι και τρυπητήρι  και οποιοδήποτε άλλο σύγχρονο μπορεί να μας βοηθήσει.

Γεώργιος Κ .Τσουμάνης
Κουκούλι Ζαγορίου Ιωαννίνων


sarakatsanoi.blogspot.gr

Τι κάνουν οι celebrities στα μαλλιά τους για να δείχνουν πιο πλούσια? (Video)


Έχεις αναρωτηθεί ποτέ πώς γίνεται και όλες οι celebrities έχουν τέλεια, πλούσια μαλλιά; 

Μερικές φορές, πολλές από αυτές, εφαρμόζουν ένα πολύ απλό τρικ που βοηθάει τα μαλλιά τους να δείχνουν πιο πλούσια ακόμα και αν δεν είναι.

Για να πετύχεις και εσύ αυτό το τρικ θα χρειαστείς μια σκιά ματιών σε απόχρωση κοντινή με την απόχρωση των ριζών στα μαλλιά σου ή μια contour πούδρα.

Hair Trend: Αυτό το χρώμα είναι η νέα μόδα του φθινοπώρου

Ξεκίνα χρησιμοποιώντας ένα πινέλο και βάζοντας σκιά πάνω στα μαλλιά σου και κοντά στα σημεία που έχεις παρατηρήσει πως αυτά είναι πιο αραιά. Πρόσεξε να μην βάλεις σκιά πάνω στο δέρμα γιατί τότε θα δείχνεις περίεργη.

Δες στο παρακάτω βίντεο με λεπτομέρειες πώς θα φαίνονται τα μαλλιά σου πιο πλούσια και όμορφα σε 20 δευτερόλεπτα!




Goat Yoga: Μαθήματα γιόγκα με κατσίκες (Εικόνες)


Στην φάρμα «No Regrets Farm» στο Όρεγκον των ΗΠΑ η ιδιοκτήτρια Lainey Morse τρίβει τα χέρια της από ενθουσιασμό καθώς η ιδέα της να αρχίσει μαθήματα γιόγκα με την συμμετοχή των έξι κατσικών που ζουν στην φάρμα της, όχι μόνο της απέφερε κέρδη, αλλά την έκανε γνωστή και σε άλλα μέρη του κόσμου.

Η επιχειρηματίας δήλωσε ότι καθώς ήταν χωρισμένη και έπασχε από χρόνια ασθένεια χρησιμοποιούσε τις κατσίκες της φάρμας της για να χαλαρώνει και να ηρεμεί η ίδια, αφού, όπως υποστηρίζει, «ακόμα και να παρατηρείς τα συμπαθεί τετράποδα να μασούν την τροφή τους μοιάζει σαν να διαλογίζονται», κάτι που την έκανε να διασκεδάζει.

«Δεν μπορεί να είσαι θλιμμένος και να έχεις κατάθλιψη, όταν γύρω σου πηδούν κατσίκες», δηλώνει η Morse και αποκαλύπτει ότι η ίδια διοργάνωνε διάφορα events στην φάρμα της μέχρι την ημέρα που σε ένα παιδικό πάρτι ένας γονιός είχε την ιδέα για Goat Yoga, δηλαδή μαθήματα γιόγκα στο ύπαιθρο ενώ οι κατσίκες θα περιφέρονται και οι μαθητές θα μπορούν να τις αγκαλιάζουν.

Το αποτέλεσμα αυτών των μαθημάτων ήταν η φάρμα και τα Goat Yoga να γίνουν γνωστά και δημοφιλή, όχι μόνο στις ΗΠΑ, αφού η ζήτηση και η λίστα αναμονής περιλαμβάνει άτομα από την Ιταλία και την Βρετανία, ενώ μέχρι την άνοιξη του 2017 τα μαθήματα γιόγκα με κατσίκες είναι sold out!




Big Ben: Δείτε το εσωτερικό του (Video)


Ένα από τα πιο εμβληματικά κτίρια του Λονδίνου είναι, αναμφισβήτητα, το Μπιγκ Μπεν (Βig Ben), που αφορά στην καμπάνα και το ρολόι στο βόρειο άκρο των ανακτόρων του Ουεστμίνστερ.

Πρόκειται για το μεγαλύτερο τεσσάρων όψεων ρολόι με καμπάνες και ο πύργος του ρολογιού είναι ο τρίτος ψηλότερος στον κόσμο. Η ανέγερση του πύργου ολοκληρώθηκε τις 10 Απριλίου 1858. Δείτε το viral βίντεο με το εσωτερικό του ρολογιού!




Εκλογικεύοντας το παράλογο – Το ανίκητο όπλο του Θεμιστοκλή


Αυτή είναι μία αληθινή ιστορία που συνέβη πριν 2500 χρόνια στην Αθήνα. Ήταν τότε που η υπερδύναμη της εποχής, η Περσία, επιχειρούσε μία δεύτερη εισβολή στην Ελλάδα, δέκα χρόνια μετά την καταστροφική ήττα που είχε υποστεί στη διάσημη μάχη του Μαραθώνα.

Τώρα, στρατηγός των Ελλήνων ήταν ένας ευφυέστατος άνθρωπος, ο Θεμιστοκλής, ο οποίος μας άφησε ένα εξαιρετικό παράδειγμα διαχείρισης του πλήθους, που μπορεί να μας φανεί χρήσιμο στις περιπτώσεις που έχουμε ν’ αντιμετωπίσουμε το παράλογο σε ιδιαίτερα κρίσιμες στιγμές.

Ο Θεμιστοκλής έπεισε τους Έλληνες να καθυστερήσουν τις περσικές δυνάμεις στις Θερμοπύλες. Πράγματι, η γενναία αντίσταση του Λεωνίδα και των συντρόφων του επέφερε σημαντικές απώλειες στον στρατό των εισβολέων και έδωσε χρόνο στους Έλληνες να υποδεχτούν προετοιμασμένοι τους Πέρσες, οι οποίοι οδεύουν εναντίον της Αθήνας καταστρέφοντας ό, τι βρίσκουν στον δρόμο τους.

Ενώ οι επικεφαλής του στρατού αναζητούν τρόπους να διασώσουν τον πληθυσμό της Αθήνας, ο κόσμος ήταν τρομοκρατημένος, όχι μόνο λόγω του πλήθους των εχθρών που πλησίαζαν, αλλά κι επειδή συνέβη εκείνες τις ημέρες να χαθεί το ιερό φίδι της θεάς Αθηνάς από την Ακρόπολη. Αυτό σήμαινε πως η θεά είχε αποσύρει για κάποιο λόγο την υποστήριξή της προς τους Αθηναίους. 

Το επόμενο βήμα ήταν να ζητήσουν χρησμό από το Μαντείο των Δελφών, όπως έκαναν πάντα πριν λάβουν σοβαρές αποφάσεις. Η απάντηση ήταν πως «… ο παντεπόπτης Ζευς δίνει την άδεια στην Τριτιγενή να μείνει απόρθητο μόνο το ξύλινο τείχος που θα προστατέψει εσένα και τα παιδιά σου …» και κατέληγε σε κάτι ακόμα πιο ασαφές: «Ω θεία Σαλαμίς, πολλά παλληκάρια εσύ θα φας, είτε όταν σπέρνεται το σιτάρι είτε όταν θερίζεται».

Ο χρησμός αυτός δυσκόλευε πολύ τον Θεμιστοκλή, ο οποίος είχε καταστρώσει ένα σχέδιο εκκένωσης της πόλης, ώστε, όταν θα έφταναν οι Πέρσες, δεν θα έβρισκαν κανέναν να σκοτώσουν. Γνώριζε ότι η δύναμη της Αθήνας ήταν ο στόλος της, κι έτσι σχεδίαζε να επανδρώσει τα καράβια με τους μάχιμους και να μεταφέρει τους αμάχους στα νησιά, και κυρίως στη Σαλαμίνα, ένα μικρό νησί στη ΝΔ πλευρά της Αττικής. 

Οι προληπτικοί Αθηναίοι, όμως, δεν θα τολμούσαν να αγνοήσουν τον χρησμό της Πυθίας των Δελφών, κι εκείνη είχε πει πως αυτό που θα τους σώσει είναι ένα ξύλινο τείχος. Θα οχυρώνονταν λοιπόν πίσω από τα ξύλινα τείχη της Ακρόπολης, με την ελπίδα πως οι θεοί θα τους προστάτευαν. Ο ορθολογιστής και φιλόδοξος Θεμιστοκλής γνώριζε πως αυτό θα ήταν καταστροφή, αλλά πώς να εφαρμόσει το αντιδημοφιλές του σχέδιο και μάλιστα αμέσως;

Φανταστείτε τον να εισβάλει έξαλλος στην αγορά και να ξεσπάει:

«Ω ανόητοι Αθηναίοι, αμόρφωτοι και αδαείς, που βασίζετε τη σωτηρία σας σε μία μπούρδα που ξεστόμισε μία μαστουρωμένη, παλαβή ιέρεια! Πόσο ηλίθιοι είσαστε που δεν κατανοείτε πως οι χρησμοί είναι παραμύθια και πόσο δειλοί που αρνείστε την πραγματικότητα, αφήνοντας τον καθένα να εκμεταλλεύεται τις δεισιδαιμονίες σας! Παρατήστε, λοιπόν, τις χαζομάρες και μπείτε τώρα στα καράβια να σωθείτε εσείς και οι οικογένειές σας». Ύστερα, φανταστείτε τον να αναλύει με κάθε λεπτομέρεια τους λόγους για τους οποίους έπρεπε να εμπιστευτούν τα καράβια. Αράδιασε νούμερα, διαστάσεις, την ένταση των ανέμων, τις συντεταγμένες … μέχρι που είδε πως το ακροατήριό του είχε εξαφανιστεί. Τι είχε συμβεί;

Οι ήδη τρομοκρατημένοι Αθηναίοι, τώρα είχαν πανικοβληθεί, πιστεύοντας πως η ασέβεια που επέδειξε ο στρατηγός θα είχε κάνει τους θεούς έξαλλους. Προσβεβλημένοι και σε κατάσταση απόλυτης σύγχυσης εγκατέλειψαν τον ασεβή στρατηγό και ταμπουρώθηκαν πίσω τα τείχη της Ακρόπολης. Λίγες μέρες μετά, ο βασιλιάς των Περσών Ξέρξης, εισέβαλε στην Αθήνα, έριξε τα τείχη και τους κατέσφαξε. Η Αθήνα πρώτα και ύστερα όλες οι ελληνικές πόλεις έγιναν επαρχίες της περσικής αυτοκρατορίας.

Έτσι θα είχε εξελιχθεί η ιστορία, αν ο Θεμιστοκλής ήταν ένας άκαμπτος ορθολογιστής που απαιτεί όλοι οι άλλοι να προσαρμόζονται στο δικό του ευφυές σκεπτικό. Για καλή μας τύχη, ο Θεμιστοκλής ήταν ικανός πολιτικός και γνώριζε πως αν ήθελε να σώσει την πόλη και τους κατοίκους της, τότε έπρεπε να είναι όλοι ενωμένοι, να νιώθουν δυνατοί, να αισθάνονται ότι υπηρετούν έναν στόχο που αξίζει τον κόπο. Έκανε έκκληση στο συναίσθημά τους, όχι για να τους εκμεταλλευτεί, αλλά για να τους πείσει να ακολουθήσουν τον δρόμο προς τη σωτηρία, όχι μόνο τη δική τους, αλλά και των επόμενων γενεών. Στην πραγματικότητα τους μίλησε κάπως έτσι:

«Αγαπητοί μου συμπολίτες, δεν υπάρχει κανένας λόγος να ανησυχείτε, διότι είναι φανερό πως οι θεοί είναι με το μέρος μας. Πρώτον, το ότι ο ιερός όφις εγκατέλειψε τον ναό, είναι σημάδι πως η θεά εγκατέλειψε την πόλη, όπως πρέπει να κάνουμε κι εμείς. Μας λέει καθαρά πως πρέπει να καταφύγουμε στη θάλασσα. Δεύτερον, είναι ολοφάνερο πως το ξύλινο τείχος που θα μείνει απόρθητο, όπως λέει ο χρησμός, δεν μπορεί να είναι αυτός ο φράχτης της Ακρόπολης, όχι μόνο διότι η θεά εγκατέλειψε τον τόπο, αλλά επειδή ο χρησμός στη συνέχεια αποκαλεί τη Σαλαμίνα «θεία». Εκεί λοιπόν θα έχουμε τη θεϊκή προστασία και εκεί πολλά παλικάρια θα «φαγωθούν» και θα είναι Πέρσες. Τα πλοία μας είναι τα ξύλινα τείχη μας!»

Μόνο πεντακόσια άτομα δεν πείστηκαν και έμειναν στην Ακρόπολη, κυρίως όσοι δεν ήταν σε θέση να πολεμήσουν ή να μετακινηθούν, λέει ο Ηρόδοτος. Όλοι οι άλλοι ακολούθησαν τις οδηγίες του Θεμιστοκλή, διότι ένιωσαν ασφαλείς και δυνατοί υπό την ηγεσία ενός ανθρώπου που σεβόταν αυτά που και εκείνοι σέβονταν. Που ήταν ένας από αυτούς, αντί να στέκεται απέναντι κουνώντας το δάχτυλο. Μάλιστα, ήδη από την αρχαιότητα, υπήρχε η φήμη πως ο ίδιος ο Θεμιστοκλής επινόησε αυτόν τον χρησμό, με τον οποίο ανάγκασε το μαντείο να αντικαταστήσει έναν προηγούμενο που προφήτευε ολοκληρωτική καταστροφή. Το αποτέλεσμα ήταν πως υπερψηφίστηκε από τους υπόλοιπους στρατηγούς η πρόταση του Θεμιστοκλή να εκκενωθεί η πόλη, σύμφωνα με την οποία έπρεπε: «να εμπιστευτούν την πόλη στη θεά Αθηνά, να επιβιβαστούν στα πλοία όλοι οι μάχιμοι και ο καθένας να σώζει με όποιον τρόπο μπορεί τα γυναικόπαιδα και τους δούλους».

Στα χρόνια αυτά της πρώιμης δημοκρατίας, οι σπουδαίοι πολιτικοί άνδρες γνώριζαν πως, σε αντίθεση με τα απολυταρχικά καθεστώτα της ανατολής, όπου ο μονάρχης επέβαλλε δια της βίας στους υπηκόους του τα ήθη και τους τρόπους της αρεσκείας του, σε μια πόλη ελεύθερων πολιτών κάτι τέτοιο ήταν αδύνατο. Εδώ ο ηγέτης έπρεπε να είναι έξυπνος, ευέλικτος και ευπροσήγορος, επειδή έπρεπε να πείσει τους πολίτες να του επιτρέψουν να εφαρμόσει το οποιοδήποτε σχέδιό του.

Αν ο Θεμιστοκλής δεν είχε κατορθώσει να πείσει τους υπόλοιπους για την ορθότητα της στρατηγικής του, η Ελλάδα και πιθανότητα ολόκληρη η Ευρώπη θα είχε καταληφθεί από τους Πέρσες. Δεν ήταν κατάλληλη η ώρα να συζητηθεί η εγκυρότητα των χρησμών και η ύπαρξη των θεών, με τον θάνατο να παραμονεύει στα δύο βήματα. Ο αγώνας εναντίον της δεισιδαιμονίας μπορούσε να περιμένει. Τώρα έπρεπε να πειστούν οι Αθηναίοι με κάθε τρόπο να λάβουν μία απόφαση ζωής. Και δεν θα τους είχε πείσει αν δεν τους μιλούσε στη μόνη γλώσσα που καταλάβαιναν, αν δεν απευθυνόταν στο συναίσθημα χρησιμοποιώντας εργαλεία της λογικής! Αυτός είναι ένας από τους λόγους που ολόκληρος ο κόσμος, μέχρι σήμερα, θυμάται και θαυμάζει τον Θεμιστοκλή ως πολιτική ιδιοφυία.

Την επόμενη φορά που θα βρεθείτε στη δυσάρεστη θέση να αντιμετωπίσετε τον παραλογισμό κάποιων συνεργατών, φίλων ή συγγενών, θυμηθείτε πως σε καταστάσεις πανικού το παράλογο, που τρέφεται από το συναίσθημα, πάντα κερδίζει τη λογική, εκτός και αν καταφέρετε να παρουσιάσετε το λογικό σας σχέδιο στη γλώσσα του συναισθήματος. Δεν μπορείτε να ξεριζώσετε το παράλογο, μπορείτε όμως, σαν τον Θεμιστοκλή, να το χρησιμοποιήσετε ως φάρμακο που θα κάνει ένα αχώνευτο λογικό σχέδιο εύπεπτο για το στομάχι των παράλογων ανθρώπων.

grethexis.com

NASA: Πειραματικός φυσικός αναπτύσσει... ακτίνα έλξης? (Video)


Τεχνολογίες που φαινόταν αδύνατο και μπορούσαμε να δούμε μόνο σε ταινίες επιστημονικής φαντασίας έχουν αρχίσει να γίνονται απολύτως φυσιολογικές καθώς οι ερευνητές σε όλο τον κόσμο μειώνουν τη γραμμή που χωρίζει την επιστημονική φαντασία από την πραγματική επιστήμη.

Τώρα, ένας πειραματικός φυσικός από το Πανεπιστήμιο της Νέας Υόρκης συνεργάζεται στενά με τη NASA και είναι κοντά στην ανάπτυξη μίας ακτίνας έλξης.

Ταινίες επιστημονικής φαντασίας όπως το Star Wars και το Star Trek έχουν οραματιστεί το μέλλον σε αρκετές περιπτώσεις.

Απλά φανταστείτε τι θα μπορούσε να επιτύχει η ανθρώπινη φυλή αν είχαμε κινητήρες, όπως αυτή του USS Enterprise, ή ακόμα και τηλεμεταφορά.

Η επιστήμη έχει λάβει μερικές από τις ιδέες που παρουσιάζονται στις προαναφερθείσες ταινίες και ανέπτυξε εφαρμογές στην πραγματική ζωή.

Τώρα, οι ερευνητές αναπτύσσουν μια «ακτίνα έλξης» που έχει ως στόχο να αναπτύξει μια τεχνολογία, όπως έχουμε δει στο Star Wars, όταν «Η αυτοκρατορία» συλλαμβάνει το άπιαστο Millennium Falcon.

Οι φυσικοί πιστεύουν ακράδαντα ότι είναι κοντά να συλλάβουν, να κατέχουν, να ωθήσουν ακόμα και να τραβήξουν αντικείμενα στο χώρο χρησιμοποιώντας «ακτίνες φωτός» σε αποστάσεις έως 1 εκατοστό. Δεν είναι πολύ χρήσιμο αυτή τη στιγμή, αλλά η πρόοδος γίνεται από κάπου, έτσι δεν είναι;

Επί του παρόντος, οι επιστήμονες εργάζονται σε μικρότερα αντικείμενα με μέγεθος μόνο ένα κλάσμα του ενός χιλιοστού, αλλά αυτή η τεχνολογία θα μπορούσε να αναπτυχθεί στο μέλλον, και να μας επιτρέπει να συλλάβουμε διαστημόπλοια και άλλα αντικείμενα.

Ο David Grier είναι πειραματικός φυσικός στο Πανεπιστήμιο της Νέας Υόρκης που οδηγεί το φουτουριστικό έργο, και εξηγεί πώς ο ίδιος και η ομάδα του εργάζονται με τους επιστήμονες στο Κέντρο Goddard Space της NASA στο Μέριλαντ, προκειμένου να αναπτυχθεί μία μεγάλης εμβέλειας ακτίνα που θα μπορούσε να λειτουργήσει σε μεγάλες αποστάσεις.

«Όταν για πρώτη φορά το δοκιμάσαμε στο εργαστήριο ήταν να μετακινήσουμε πραγματικά μικροσκοπικά πράγματα σε πολύ, πολύ μικρές αποστάσεις – μόλις πάνω από ένα εκατομμυριοστό του μέτρου. Αλλά στη συνέχεια, αυτό έγινε εκατοστά (cm) και το επόμενο βήμα είναι μέτρα και χιλιόμετρα. Εργαζόμαστε προς αυτήν την κατεύθυνση τώρα », είπε ο Grier.

«Στην εξερεύνηση του διαστήματος, αυτό θα ήταν μια πολύ μεγάλη υπόθεση», προσθέτει.



Υagrek: Το ελληνικό Facebook!


 Είμαι Έλληνας "βροντοφωνάζει" στα...ρωσικά, το νέο μέσο κοινωνικής δικτύωσης "Υagrek", που έκανε την εμφάνισή του τον περασμένο μήνα, στη Μόσχα.

Εμπνευστής και δημιουργός της νέας πλατφόρμας επικοινωνίας των Ελλήνων και των φιλελλήνων ανά τον κόσμο, είναι ο 34χρονος Γιάννης Πολίτοφ, ηθοποιός, σκηνοθέτης και performer, που ζει και εργάζεται στη Μόσχα και «εγκέφαλος» και προγραμματιστής του νέου μέσου, ο 37χρονος Ίγκορ Πετρένκο.

Ποια ήταν όμως η αφορμή και, παράλληλα, η έμπνευση που οδήγησε τους δύο νέους στην υλοποίηση αυτής της ιδέας;

«Φιλοδοξούμε να φέρουμε κοντά τους Έλληνες που "σκορπίστηκαν" σε όλον τον πλανήτη και έχουν την επιθυμία να επικοινωνήσουν μεταξύ τους» υπογράμμισε ο κ. Πετρένκο, μιλώντας στην εκπομπή «Με σπαστά ελληνικά», στον ραδιοφωνικό σταθμό του Αθηναϊκού - Μακεδονικού Πρακτορείου Ειδήσεων «Πρακτορείο 104,9 FM».

Ο ίδιος, μιλώντας άπταιστα και όχι...σπαστά ελληνικά, αφού όταν ήταν μικρός πέρασε ένα μεγάλο διάστημα της ζωής του στην Ελλάδα, σημείωσε ότι χρειάστηκε ένας χρόνος σκληρής και δημιουργικής δουλειάς προκειμένου το yagrek να πάρει «σάρκα και οστά».

Για την ίδια ιδέα, το yagrek, είχε μιλήσει πριν ένα χρόνο, τον Δεκαπενταύγουστο και ο Γιάννης Πολίτοφ, αναπτύσσοντας το «όραμά» του για τη δημιουργία μιας πλατφόρμας κοινωνικής δικτύωσης για τους Έλληνες της πρώην Σοβιετικής Ένωσης, αλλά και για τον απανταχού Ελληνισμό.

Μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, ο κ. Πολίτοφ υπογράμμισε ότι πίσω από το yagrek υπάρχει η αγάπη του ιδίου και του Ίγκορ, καθώς -όπως τόνισε- δεν υπήρξε κρατική ή ιδιωτική χρηματοδότηση.

Ο ίδιος σημείωσε πως το yagrek είναι το «αριστούργημα» της ζωής του, αφού, όπως είπε, σ' αυτό μετουσιώνεται το όνειρό του να γίνουν όλοι οι Έλληνες «μία παρέα, να γνωρίζονται και να επικοινωνούν, να έχουν την ευκαιρία να συνεργαστούν σε διάφορους τομείς».

Στο yagrek, ελληνικής καταγωγής νέοι μπορούν να γνωριστούν, να ανταλλάξουν απόψεις, να μάθουν ο ένας για τη ζωή του άλλου, να δουν πως ο Ελληνισμός δεν χάνεται ποτέ, είπε ο κ. Πολίτοφ.

Λίγα λόγια για το yagrek

Το yagrek είναι μια εφαρμογή κοινωνικής δικτύωσης, όπου μπορεί κανείς να επικοινωνήσει σε έξι γλώσσες (ρωσική, ελληνική, γερμανική, αγγλική, ισπανική και πορτογαλική). Το yagrek συνδέει τους χρήστες με τους φίλους τους και με άλλα άτομα που δουλεύουν, σπουδάζουν και ταξιδεύουν. Η χρήση του yagrek περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, τη δυνατότητα αναρτήσεων με οπτικοακουστικό υλικό και με κείμενο.

ΠΗΓΗ: ΑΠΕ-ΜΠΕ

Οδοιπορικό στην Κρήτη του 1935 (Video)


Εντυπωσιακές εικόνες καταγράφει το σπάνιο βίντεο γαλλικής παραγωγής με τίτλο " Η Κρήτη χωρίς Θεούς".

Ένα οδοιπορικό στην Κρήτη του 1935 που καταγράφει, τοπία και στιγμιότυπα της καθημερινής ζωής στο νησί από αγροτικές εργασίες μέχρι την ιεροτελεστία του κρητικού γάμου έτσι όπως συνέβαιναν πριν από 90 χρόνια.

Στιγμιότυπα από τις παραλίες και τους ορεινούς όγκους της Κρήτης αλλά και λήψεις από την Σπιναλόγκα που "ξυπνούν" αναμνήσεις άλλων εποχών.



Εσείς φορτίσατε τα γονίδιά σας?


Αντί να λέμε ότι «φορτίσαμε τις μπαταρίες μας» στις διακοπές, ίσως θα έπρεπε να προτιμούμε τη φράση «φορτίσαμε τα γονίδιά μας».

Μια νέα αμερικανική επιστημονική έρευνα, η πρώτη του είδους της, διαπίστωσε ότι οι διακοπές κάνουν καλό όχι μόνο στην ψυχική αλλά και στη σωματική υγεία μας, ενεργοποιώντας τα ίδια τα γονίδιά μας, έτσι ώστε να μειώνεται το στρες και να βελτιώνεται το ανοσοποιητικό μας σύστημα.

Οι ερευνητές, με επικεφαλής τον καθηγητή γενετικής Έρικ Σαντ της Ιατρικής Σχολής Icahn του Όρους Σινά της Νέας Υόρκης, που έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό ψυχιατρικής "Translational Psychiatry", μελέτησαν 94 υγιείς γυναίκες ηλικίας 30 έως 60 ετών που αποσύρθηκαν για μια εβδομάδα σε κατάλυμα της Καλιφόρνια, όπου απλώς χαλάρωναν ή έκαναν διαλογισμό και γιόγκα.

Οι επιστήμονες συνέλεξαν δείγματα αίματος και έκαναν γενετικές αναλύσεις για τη δραστηριότητα 20.000 γονιδίων πριν και μετά τις διακοπές.

Αν και προηγούμενες μελέτες έχουν επιβεβαιώσει τη θετική επίπτωση των διακοπών στην ψυχολογία των ανθρώπων (παρόλο που η κατάθλιψη μετά το τέλος τους δύσκολα αποφεύγεται...), η νέα έρευνα δείχνει ότι οι διακοπές μεταβάλλουν προς το καλύτερο τη λειτουργία των γονιδίων. Η θετική αυτή επίδραση των διακοπών μπορεί να διαρκέσει επί ένα μήνα ή και πολύ περισσότερο, ακόμη και έως δέκα μήνες, αν κανείς στη διάρκεια των διακοπών του έκανε επίσης διαλογισμό ή γιόγκα (ή και τα δύο).

Η μελέτη διαπίστωσε ότι αρκεί μια εβδομάδα χαλάρωσης για να «πυροδοτηθούν» αλλαγές στο DNA, οι οποίες έχουν ως αποτέλεσμα να μειώνεται το στρες, να τονώνεται το ανοσοποιητικό σύστημα και να μειώνεται το επίπεδο των τοξικών πρωτεϊνών που σχετίζονται με την κατάθλιψη και την άγνοια.

«Είναι εντυπωσιακό να βλέπουμε τις μεγάλες αλλαγές που συμβαίνουν στην έκφραση των γονιδίων χάρη στις διακοπές, όταν κανείς φεύγει μακριά από τον πολυάσχολο ρυθμό της ζωής, ζώντας σε ένα χαλαρωτικό περιβάλλον και μάλιστα για τόσο μικρό χρονικό διάστημα. Τα ευρήματά μας δείχνουν μια σημαντική θετική επίδραση των διακοπών και μια καταστολή των αντιδράσεων του στρες», δήλωσε η βασική ερευνήτρια, καθηγήτρια ψυχιατρικής Ελίσα Έπελ του Πανεπιστημίου της Καλιφόρνια-Σαν Φρανσίσκο, σύμφωνα με τη βρετανική «Τέλεγκραφ».

Ο σκύλος είναι ο καλύτερος φίλος του ανθρώπου (Video)


Ο σκύλος είναι ο καλύτερος φίλος του ανθρώπου. Στην περίπτωση όμως της Μάγια, ένος ιαπωνικού Ακίτα μόλις δύο ετών, αξίζει να το επαναλάβουμε.

Η Μάγια περίμενε το αφεντικό της για 6 ημέρες έξω από το νοσοκομείο στην πόλη Elda στην Ισπανία. Η 22χρονη Σάντρα Ινιέστα έπρεπε να χειρουργηθεί εσπευσμένα. Όπως η 22χρονη δήλωσε στην The Telegraph «Όποτε πηγαίνω κάπου, το σκυλάκι με περιμένει πάντοτε στην πόρτα».

Τα ιαπωνικά ακίτα είναι μία ράτσα η οποία είναι πολύ πιστή στους ιδιοκτήτες. Ο πατέρας της 22χρονης μάλιστα προσπάθησε πολλές φορές να πάρει τον σκύλο σπίτι αλλά εκείνος δεν έφευγε από το κατώφλι του νοσοκομείου. Το προσωπικό του νοσοκομείου έχοντας ενημερωθεί σχετικά φρόντισε τη Μάγια ενώ εκείνη περίμενε την Σάντρα.

Δείτε το σχετικό βίντεο: 


huffingtonpost.gr