BREAKING NEWS
latest

ΕΠΙΒΙΩΣΗ

ΕΠΙΒΙΩΣΗ

Το πιο διάσημο όπλο στην ιστορία του κινηματογράφου


Χρησιμοποιήθηκε από τον Κλιντ Ίστγουντ στις ταινίες Dirty Harry (1971) και Magnum Force (1973).

Το πιο διάσημο όπλο στην ιστορία του κινηματογράφου είναι ένα περίστροφο, το μοντέλο S&W 29, το οποίο εμφανίστηκε στα χέρια του Κλιντ Ίστγουντ και ενέπνευσε μια γενιά θαυμαστών, ανεβάζοντας σε ένα τεράστιο αριθμό τις πωλήσεις της εταιρείας Smith&Wesson

Ο Επιθεωρητής Κάλαχαν (πρωτότυπος τίτλος: Dirty Harry) ήταν μία αμερικανική αστυνομική ταινία θρίλερ παραγωγής και σκηνοθεσίας Nτον Σίγκελ, του 1971.

Πρωταγωνιστούσαν οι Κλιντ Ίστγουντ και Xάρι Γκαρντίνο. Υπήρξε η πρώτη ταινία που εισήγαγε το χαρακτήρα του επιθεωρητή του Αστυνομικού Τμήματος του Σαν Φρανσίσκο Κάλαχαν, τον οποίο υποδύθηκε ο Ίστγουντ σε μία σειρά ταινιών.

Ο Επιθεωρητής Κάλαχαν ήταν μια κριτική και εμπορική επιτυχία και όρισε το στυλ για ένα ολόκληρο είδος αστυνομικών ταινιών.

Την ταινία ακολούθησαν τέσσερις συνέχειες: Magnum Force το 1973, The Enforcer το 1976, Sudden Impact το 1983 (σε σκηνοθεσία του ίδιου του Ίστγουντ), και The Dead Pool το 1988.

Το 2012, επιλέχθηκε να φυλαχθεί για διατήρηση στο Εθνικό Αρχείο Κινηματογράφου των ΗΠΑ από την Βιβλιοθήκη του Κογκρέσου, με αιτιολόγηση πως είναι «πολιτιστικά, ιστορικά και αισθητικά σημαντική»


Το όπλο το οποίο εμφανίστηκε στα χέρια του Κλιντ Ίστγουντ και ενέπνευσε μια γενιά θαυμαστών βρίσκεται στο Εθνικό Μουσείο Πυροβόλων Όπλων, Fairfax, Βιρτζίνια, Ηνωμένες Πολιτείες

Το είδαμε εδώ

Τι σημαίνει να κατέχεις την δύναμή σου – Του Martin Brofman


Το να κατέχεις τη δύναμή σου, την δύναμη να είσαι αληθινός, να είσαι αυτό που πραγματικά είσαι, είναι στην πραγματικότητα το να κατέχεις την ελευθερία σου. 

Σκεφτείτε ότι οι αιτίες για το να μην είσαι ο εαυτός σου μπορεί να είναι να κερδίσετε την αγάπη ή την αποδοχή των άλλων. Τότε, έχεις δώσει στους άλλους την δύναμη να αποφασίζουν για τον τρόπο ύπαρξης σου, και επομένως σε εμποδίζουν να είσαι ελεύθερος. Με πολλούς τρόπους έχεις δώσει την δύναμη/ελευθερία με τους τρόπους που μιλάς και σκέφτεσαι και είσαι.

Για παράδειγμα, όταν λες ή σκέφτεσαι κάτι όπως «Αυτό το άτομο με κάνει να θυμώνω» έχεις δώσει την δύναμη/ελευθερία σου να αποφασίζεις εάν θα είσαι θυμωμένος ή όχι σε αυτό το πρόσωπο. Έχεις πει ότι είσαι αδύναμος και ότι αυτό το άτομο έχει τη δύναμη να αποφασίσει πότε θα είσαι θυμωμένος.

Μπορείς να αποφασίσεις να μην το κάνεις αυτό πια.

Θα ήταν πιο κατάλληλο να πεις κάτι όπως «Θυμώνω όταν αυτό το άτομο κάνει αυτό». Με αυτόν τον τρόπο, καταλαβαίνεις ότι εσύ είσαι αυτός που σε κάνει να θυμώνεις και επίσης ότι μπορείς να αποφασίσεις να αισθανθείς αυτό ή κάτι άλλο.

Κανείς εκτός από εσένα δεν «σε κάνει» να αισθάνεσαι θυμωμένος ή λυπημένος ή μελαγχολικός ή χαρούμενος ή σέξυ ή βαριεστημένος κλπ. Αφού τώρα είσαι στη διαδικασία να αποφασίσεις από μόνος σου για την ζωή σου και τις επιλογές σου και τις πράξεις σου και τα συναισθήματά σου και αυτά που βλέπεις, γιατί να μην κατέχεις την δύναμη του να παίρνεις αποφάσεις σε όλα τα επίπεδα;

Πρόσεχε τις λέξεις που χρησιμοποιείς επειδή σχηματίζουν την βάση των προτύπων της σκέψης σου. Άκουσε τις λέξεις σου και παρατήρησε αν αντανακλούν την ελευθερία να αποφασίζεις για τον εαυτό σου τι αισθάνεσαι ή πράττεις.

Λες «Επέτρεψε μου να κάνω αυτό» ζητώντας την άδεια ή εκφράζεις τις επιθυμίες σου λέγοντας «Θα ήθελα να κάνω αυτό» ή ακόμα «Πρόκειται να κάνω αυτό»; Λες «Αυτό το άτομο με χειραγώγησε» ή «άφησα τον εαυτό μου να χειραγωγηθεί»; Οτιδήποτε και αν έκανες που δεν λειτουργεί για σένα μπορείς να επιλέξεις να μην το κάνεις πια.

Έχεις περιορίσει τον εαυτό σου να εκφράσει αυτό που πραγματικά ήθελες λόγω αυτού που σκέφτηκες ότι θα σκεφτεί κάποιος άλλος; Τότε, έχεις δώσει τον έλεγχο της δύναμης του λόγου σε αυτό το άτομο.

Είσαι ελεύθερος, ξέρεις. Είσαι διατεθειμένος να αποκτήσεις την ελευθερία σου;

Έχεις περιορίσει τον εαυτό σου να κοιτάξει κάτι ή κάποιον λόγω του τι μπορεί να σκεφτεί κάποιος άλλος; Τότε, έχεις δώσει την ελευθερία της επιλογής να βλέπεις αυτό που θέλεις σε αυτό το άτομο.

Έχεις περιορίσει τον εαυτό σου να κάνει αυτό που θέλει λόγω αυτού που μπορεί να σκεφτεί κάποιος άλλος; Έχεις δώσει την ελευθερία της δράσης. Έχεις περιορίσει τον εαυτό σου από το μιλάς, να δρας, να βλέπεις αυτό που είναι αληθινό για σένα. Η καθαρή όραση σχετίζεται με το να επιτρέπεις στον εαυτό σου να είναι αληθινός και να εμπιστεύεσαι σε αυτό – στην πραγματικότητα επιμένει σε αυτό.

Κατέχοντας την ελευθερία σου, πρέπει επίσης να είσαι διατεθειμένος να αναγνωρίσεις την ελευθερία των άλλων. Κανείς δεν σου δίνει την ελευθερία σου – είναι ήδη δική σου. Είναι στο χέρι σου να είσαι ελεύθερος. Με τον ίδιο τρόπο δεν δίνεις στους άλλους την ελευθερία σου. Μπορείς μόνο να αναγνωρίσεις ότι την έχουν.

Όταν κάνεις κάτι, οι άλλοι είναι ελεύθεροι να αισθάνονται για αυτό όπως επιλέγουν. Από την δική σου άποψη, όμως, είσαι απλώς αληθινός και ενεργείς με αγάπη και ελευθερία όπως και τα κίνητρά σου. Αν σε παρεξηγήσουν, μπορείς να επιλέξεις να επιλύσεις την παρεξήγηση μέσω της επικοινωνίας. Δεν είναι απαραίτητο για σένα να αλλάξεις τον τρόπο που είσαι λόγω του τρόπου που κάποιος άλλος αισθάνεται. Αν επιλέξεις να αλλάξεις, πρέπει να γίνει επειδή έχει νόημα για σένα να κάνεις τα πράγματα με κάποιον άλλο τρόπο.

Με τον ίδιο τρόπο, αν κάποιος άλλος κάνει κάτι για το οποίο επιλέγεις να μην αισθάνεσαι καλά, αυτό είναι δική σου επιλογή. Αυτό το άτομο, επίσης, είναι ελεύθερο. Αν το μη-καλό συναίσθημα είναι το αποτέλεσμα κάποιας παρεξήγησης, μπορεί να ξεκαθαριστεί μέσω επικοινωνίας. Μην υποθέτεις τίποτα. Ρώτησε, και μετά γνώριζε.

Αν το μη-καλό συναίσθημα είναι το αποτέλεσμα συνδέσεων που πρέπει να απελευθερώσεις στον δρόμο προς την διαύγεια και την ελευθερία, μπορείς να βρεις έναν άλλο τρόπο σκέψης ώστε να αισθάνεσαι αυτό που είναι καλύτερο για σένα, έναν τρόπο όπου δεν αποφασίζεις τι θα έπρεπε να κάνει διαφορετικά το άλλο άτομο, αλλά αυτό που εσύ χρειάζεται να κάνεις διαφορετικά.

Αν περιμένεις από το άλλο άτομο να αλλάξει τον τρόπο ύπαρξής του λόγω του τρόπου που αισθάνεσαι, τότε θέλεις να ελέγξεις αυτό το άτομο. Αν δεν θέλεις να σε ελέγχουν, είσαι διατεθειμένος να σταματήσεις να ελέγχεις;

Ίσως στο παρελθόν, όταν κοίταξες μια κατάσταση την οποία δεν θεωρούσες βέλτιστη, αποφάσισες ότι κάποιος άλλος θα έπρεπε να κάνει κάτι διαφορετικά, ή θα έπρεπε να κάνει κάτι διαφορετικά στο μέλλον. Όταν πραγματικά κατέχεις τη δύναμή σου και την ελευθερία σου, δεν το κάνεις αυτό πλέον – απλώς αποφασίζεις τι θα μπορούσες να έχεις κάνει διαφορετικά τότε και τι μπορείς να κάνεις διαφορετικά από δω κι εμπρός, στο μέλλον. Όταν είσαι ειλικρινής γι’ αυτό, οι σκέψεις σου περιλαμβάνονται σε αυτή τη διαδικασία επίσης. Όσο πιάνεις τον εαυτό σου να σκέφτεται τι θα έπρεπε οι άλλοι να κάνουν ή να σκέφτονται ή να αισθάνονται δεν κατέχεις ολοκληρωτικά τη δύναμη ή την ελευθερία σου.

Αν θέλεις να κατέχεις την ελευθερία σου, είσαι επίσης διατεθειμένος να αναγνωρίσεις την ελευθερία των άλλων; Τότε, βλέπεις επίσης ότι δεν κάνεις τους άλλους λυπημένους, αλλά αυτοί μπορεί να αποφασίσουν να αισθάνονται έτσι όταν κάνεις κάτι. Ούτε τους κάνεις εσύ ευτυχισμένους, επιλέγουν να αισθάνονται έτσι όταν κάνεις κάτι.

Δεν έχει σημασία τι κάνεις ή λες κάποιοι άνθρωποι θα το αποδεχτούν και άλλοι όχι. Εσύ έχεις την ελευθερία να αποφασίσεις με ποιους ανθρώπους θα είσαι μαζί. Αν επιλέξεις να είσαι με αυτούς σε κρίνουν ίσως αισθάνεσαι σαν αγριόχορτο σε έναν κήπο, αισθανόμενος συνεχώς σαν να χρειάζεται να υπεραμυνθείς του εαυτού σου και του τρόπου ύπαρξής σου.

Αντί αυτού μπορείς να επιλέξεις ότι είναι εντάξει να σε κρίνουν, ξέροντας ότι είσαι απλώς αυτός που είσαι και ότι οι άλλοι είναι ελεύθεροι να αισθάνονται ότι τους αρέσει γι’ αυτό. Μπορεί να σε κρίνουν με βάση τα δικά τους πρότυπα αλλά εσύ ζεις με βάση τα δικά σου πρότυπα. Μπορείς επίσης να επιλέξεις να είσαι με αυτούς τους ανθρώπους που δεν σε κρίνουν αλλά αντίθετα σε εκτιμούν για αυτό που είσαι. Μπορείς τότε να αισθάνεσαι πιο ελεύθερος και πιο χαλαρός με το να είσαι αληθινός, να είσαι αυτός που είσαι. Θα δεις ότι δεν ήσουν ένα αγριόχορτο αλλά αντίθετα ένα λουλούδι στον λάθος κήπο.

Ίσως στο παρελθόν έτεινες να αλλάζεις τον εαυτό σου, να είσαι κάποιος διαφορετικός από αυτόν που πραγματικά είσαι, ώστε να είσαι αγαπητός, να δέχεσαι αγάπη. Αν θα ήθελες να ξέρεις ότι σε αγαπούν για αυτό που είσαι, τότε πρέπει να είσαι αυτός που πραγματικά είσαι και να αφήσεις αυτή να είναι η εικόνα που αγαπούν.

Η αγάπη δεν μπορεί να παραγγελθεί. Πρέπει ν ρέει ελεύθερα και να δίνεται ελεύθερα. Τότε, ξέρεις ότι είναι αληθινή. Αν δημιουργείς μια εικόνα ώστε να σε αγαπούν και οι άνθρωποι αγαπούν την εικόνα συνεχίζεις να μην αισθάνεσαι αγάπη για αυτό που πραγματικά είσαι.

Αν οι εκφράσεις της αγάπης παραγγέλνονται ή ζητούνται, τότε δεν ξέρεις πραγματικά αν θα βρίσκονται εκεί αν δεν τις ζητάς. Θα εξακολουθείς να μην είσαι σίγουρος για την αγάπη. Παρατήρησε όταν οι εκφράσεις της αγάπης έρχονται ελευθέρα από τους άλλους, όταν είσαι αληθινός. Τότε, θα ξέρεις ότι έρχονται επειδή οι άλλοι επιλέγουν να εκφράσουν την αγάπη τους και θα ξέρεις ότι είναι αληθινή. Όταν ξέρεις ότι η αγάπη είναι εκεί, άνοιξε και νιώσε την.

Μερικές φορές, εκφράσεις αγάπης παρεξηγούνται, επειδή όλοι έχουμε διδαχθεί διαφορετικούς τρόπου να εκφράζουμε την αγάπη που αισθανόμαστε. Ο τρόπος που μερικοί άνθρωποι εκφράζουν την αγάπη τους παρεξηγείται μερικές φορές ως αγάπη που αφαιρείται. Ωστόσο, οι παρεξηγήσεις μπορούν να επιλυθούν με την επικοινωνία, ώστε μετά οι εκφράσεις της αγάπης να μπορούν να είναι αυτές οι οποίες ενισχύουν την εμπειρία του ατόμου που τις λαμβάνει, κάτι με το οποίο αισθάνονται καλά.

Θυμήσου να εκφράζεις την αγάπη σου με αυτόν τον τρόπο επίσης. Εξέφρασε την αγάπη σου με τον τρόπο που θα ήθελες οι άλλοι να εκφράσουν την αγάπη τους σε σένα, με έναν τρόπο που καταλήγει εκείνοι να αισθάνονται καλύτερα, με έναν τρόπο με τον οποίο θα ήσουν ευτυχισμένος αν την λάμβανες εσύ.

Έχεις τη δύναμη/ελευθερία να είσαι αυτός που πραγματικά είσαι, να είσαι όπου πραγματικά θέλεις να είσαι, με αυτόν που πραγματικά θέλεις να είσαι (εφόσον πραγματικά θα ήθελαν να είναι μαζί σου), να κάνεις αυτό που πραγματικά θα ήθελες να κάνεις. Οι άλλοι επίσης έχουν την ίδια δύναμη/ελευθερία.

Αν δεν μπορείτε να πείτε ειλικρινά «αγαπώ εκεί που είμαι. Αγαπώ αυτόν που είμαι μαζί. Αγαπώ αυτό που κάνω», τότε κάτι πρέπει να αλλάξει. Εσύ έχεις τη δύναμη/ελευθερία να πραγματοποιήσεις αυτή την αλλαγή.

Αν βρίσκεσαι σε μια κατάσταση που δεν αισθάνεσαι ευτυχισμένος, έχεις τρεις επιλογές:

• Άλλαξε την κατάσταση. Αναδιοργάνωσε την.
• Άλλαξε τον τρόπο που αντιλαμβάνεσαι την κατάσταση.
• Βγες από την κατάσταση και βρες κάποια άλλη.

Για παράδειγμα, αν η κατάσταση είναι η δουλειά σου μπορείς να την αλλάξεις και να κάνεις κάτι άλλο που έχει περισσότερο νόημα για σένα. Ή μπορείς να την δεις υπό άλλη οπτική με το οποίο αισθάνεσαι καλύτερα ώστε να αισθάνεσαι ευτυχισμένος σε αυτή (αλλά θα πρέπει να είναι αληθινή για σένα). Αν δεν κάνεις τίποτα από τα δύο, τότε ίσως χρειάζεται να κάνεις κάτι διαφορετικά, σε μια διαφορετική δουλειά, ώστε να προσβλέπεις κάθε μέρα να περνάς χρόνο και να δίνεις ενέργεια εκεί.

Αν πρόκειται για το σπίτι σου, το αισθάνεσαι σαν σπίτι σου; Αν όχι, αναδιοργάνωσέ το ώστε να είναι (το σπίτι σου). Αλλιώς, επέλεξε να το δεις ως πραγματικά τέλειο για σένα τώρα. Αλλιώς, μετακόμισε.

Αν στην πραγματικότητα πιστεύεις ότι αυτές οι αλλαγές είναι πολύ μεγάλες για σένα, ότι δεν «μπορείς» να τις κάνεις, τότε έχεις παραχωρήσει την δύναμη/ελευθερία σου. Δεν είναι ότι δεν μπορείς να κάνεις τις αλλαγές, όσο το ότι έχεις επιλέξει να μην τις κάνεις. Ακόμα έχεις την δύναμη να φτιάξεις τη ζωή σου όπως πραγματικά θα ήθελες να είναι. Εσύ έχεις τη δύναμη/ελευθερία να αλλάξεις αυτό που δεν λειτουργεί για σένα, να αλλάξεις αυτό που δεν καταλήγει στο να είσαι τόσο ευτυχισμένος όσο θα ήθελες να είναι.

Βρίσκετε τον εαυτό σας με ανθρώπους με τους οποίους δεν απολαμβάνετε να είστε μαζί; Αν είναι έτσι, έχετε παραχωρήσει την δύναμη να είστε ευτυχισμένοι σε αυτούς.

Δεν χρειάζεται να το κάνεις αυτό πια.

Αν έχεις παραχωρήσει τη δύναμή σου, μπορείς να την πάρεις πίσω. Είναι ακόμα δική σου. Κάνε την δική σου.

Η δύναμη/ελευθερία σου περιλαμβάνει, επίσης, την επιλογή να αλλάζεις αυτά τα μοτίβα στον εαυτό σου που αναγνωρίζεις ότι δεν είναι βέλτιστα, ότι είναι το αποτέλεσμα λανθασμένων αντιλήψεων, περιορισμένων τρόπων αντίληψης.

Οι εμμονές και οι εθισμοί στέκονται ανάμεσα σε σένα και την ελευθερία σου. Όταν είσαι ελεύθερος, είσαι ικανός να αποφασίζεις κάθε λεπτό τι θα ήθελες να κάνεις και τι έχει νόημα να κάνεις. Δεν αφήνεις τον εαυτό σου να ελέγχεται από παλιά προγράμματα.

Όταν έχεις εθιστεί σε κάτι και δεν το έχεις αισθάνεσαι άσχημα. Ο βαθμός του μη-καλού συναισθήματος δείχνει τον βαθμό της εμμονής ή του εθισμού. Μπορείς να επιλέξεις να μην παραχωρήσεις τη δύναμή σου στις εμμονές σου ή στα αντικείμενα των προσκολλήσεων. Η μη-εμμονή είναι ελευθερία.

Δεν είναι αδιαφορία. Αδιαφορία είναι η απομάκρυνση όλων των συναισθημάτων. Η μη-εμμονή επιτρέπει θετικά συναισθήματα χαράς όταν τα έχεις. Όταν πρόκειται για κάτι που δεν έχεις, είσαι ικανός να εστιάσεις την προσοχή σου σε αυτό που έχεις.

Αν για παράδειγμα, έχεις εμμονή για δείπνο με αστακό, και δεν το έχεις, δεν είσαι ελεύθερος να απολαύσεις αυτό που έχεις. Όταν δεν έχεις εμμονές μπορείς να απολαύσεις μια σαλάτα ή μια μπριζόλα και αν φας αστακό να τον απολαύσεις πραγματικά, επίσης.

Αν έχεις εμμονή ή είσαι εθισμένος με ένα άτομο, όταν είσαι μαζί του, περνάς τον χρόνο σου να ανησυχείς για το όταν δεν θα είσαι μαζί του και όταν δεν είναι εκεί περνάς τον χρόνο σου με το να σου λείπουν και δεν είσαι παρών με τους ανθρώπους που είναι μαζί σου. Αυτό δεν είναι ελευθερία.

Έχεις τη δύναμη και την ελευθερία να είσαι ολοκληρωτικά παρών όπου κι αν είσαι, να απολαμβάνεις οτιδήποτε συμβαίνει.

Οι άλλοι δεν χρειάζεται να αλλάξουν τον τρόπο ύπαρξής τους λόγω των εμμονών σου και εσύ δεν χρειάζεται να αλλάξεις τον τρόπο ύπαρξής σου λόγω των εθισμών των άλλων.

Έχεις εξ ολοκλήρου την ευθύνη του εαυτού σου, και οτιδήποτε σκέφτεσαι, κάνεις και λες – και αναγνωρίζεις ότι οι άλλοι έχουν την ευθύνη για οτιδήποτε επιλέγουν να σκεφτούν, κάνουν ή πουν.

Μην αποφασίζεις τι σκέφτονται οι άλλοι, ή τι θα κάνουν σε μια δεδομένη κατάσταση, επειδή στην πραγματικότητα, δεν ξέρεις – αυτό είναι δική τους ευθύνη. Απλώς πρέπει να εξετάσεις τη δική σου συνειδητότητα και τι συμβαίνει σε αυτήν.

Οι άλλοι είναι ελεύθεροι να θέλουν ότι θέλουν και εσύ είσαι ελεύθερος να πεις ναι ή όχι σε αυτό. Είναι εντάξει για αυτούς να θέλουν και είναι εντάξει για σένα να μην θέλεις. Με τον ίδιο τρόπο, εσύ είσαι ελεύθερος να θέλεις αυτό που θέλεις και αυτοί είναι ελεύθεροι να μην θέλουν το ίδιο πράγμα. Όταν και οι δυο θέλετε το ίδιο πράγμα, υπάρχει ελεύθερη συμφωνία και τότε κάτι μπορεί να συμβεί. Αλλιώς, μπορεί να συμφωνήσετε να διαφωνήσετε και ο καθένας από εσάς να βρει την ευτυχία και την ικανοποίηση με τους δικούς σας, αντίστοιχα, τρόπους.

Ο καθένας δικαιούται να έχει την δική του γνώμη και τις δικές του σκέψεις και επιθυμίες – και εσύ είσαι ελεύθερος.

Ξαναδές την ταινία σου, αυτήν στην οποία δεν είσαι μόνο ο πρωταγωνιστής αλλά κα ο σκηνοθέτης. Γίνε επίσης και το κοινό. Ποιες ήταν οι συνέπειες των πράξεων και των λόγων σου; Θα μπορούσες να είχες γράψει ένα καλύτερο σενάριο για τον εαυτό σου; Εάν ναι τι θα είχες κάνει διαφορετικά; Θα μπορούσες να έχεις δράσει με περισσότερη αγάπη, περισσότερη κατανόηση; 

Ξαναπαίξε την κατάσταση στο μυαλό σου, πράττοντας διαφορετικά και δες το διαφορετικό τέλος. Αποφάσισε ότι αν η κατάσταση παρουσιαστεί ξανά θα της ξαναπαίξεις με τον νέο τρόπο. Αφιέρωσε τον εαυτό σου σε αυτή την απόφαση. Έτσι, έχεις αλλάξει τον εαυτό σου προς το καλύτερο, γιατί ήταν δική σου επιλογή και έχεις μάθει τι χρειαζόταν να κάνεις.

Επίσης, πρέπει να συνειδητοποιήσεις λοτι τα πράγματα έγιναν με τον τρόπο που έπρεπε, με την χημεία των ανθρώπων που εμπλέκονται ώστε να έχουμε το αποτέλεσμα που απαιτείτο να έρθει. Την επόμενη φορά, όμως, θα είσαι ικανός να πετύχεις το ίδιο αποτέλεσμα πιο αρμονικά.

Συνέχισε να το κάνεις αυτό μέχρι που θα είσαι ικανός να κάνεις στον εαυτό σου ειλικρινείς καλές κριτικές. Αν είδες την ταινία σε μια αίθουσα, θα την σκεφτόσουν ως μια καταπληκτική ταινία, με έναν εμπνευσμένο πρωταγωνιστή – εσένα! Θα είχες προτείνει την ταινία στους φίλους σου και θα ήθελες να την ξαναδείς.

Παρατήρησε ποιες είναι οι αιτίες για τις οποίες κάνεις πράγματα. Ποια είναι τα κίνητρά σου; Σε μια δεδομένη κατάσταση, κάνεις την επιλογή του φόβου ή την επιλογή της ελευθερίας; Κάνεις πράγματα επειδή αυτό είναι που πραγματικά επιλέγεις να κάνεις ή κάνεις πράγματα (ή δεν κάνεις πράγματα) εξαιτίας του φόβου; Εμπιστεύσου το ένστικτό σου, και αυτό που είναι αληθινό για σένα και αυτό που πραγματικά θέλεις να κάνεις.

Έχεις περιορίσει τον εαυτό σου από το να είναι αυτός που πραγματικά είσαι επειδή νόμισες ότι έπρεπε και ανακάλυψες μετά ότι στην πραγματικότητα δεν έπρεπε; Τότε, η βάση των αποφάσεων και των πράξεών σου είναι ο φόβος. Πάρε την απόφαση ότι δεν χρειάζεται να το κάνεις αυτό πια. Μπορείς να είσαι αυτός που πραγματικά είσαι και οι άνθρωποι θα ευχαριστιούνται μαζί σου ακόμα περισσότερο. Όταν κάνεις αυτό που πραγματικά θέλεις κάτι υπέροχο συμβαίνει πάντα.

Είναι η αγάπη το κίνητρό σου ή η ενοχή; Κάνεις πράγματα για να αποφύγεις να νιώσεις ένοχος, επειδή θα ένιωθες ένοχος αν δεν τα έκανες; Ή ενεργείς καθαρά, κάνοντας αυτό που πραγματικά θέλεις ως μια έκφραση αγάπης;

Αν έχεις τον φόβο ή την ενοχή ως κίνητρά σου θέλεις να συνεχίσεις έτσι; Δεν χρειάζεται, ξέρεις.

Μπορείς να κάνεις μια συνειδητή επιλογή, να πάρεις μια σοβαρή απόφαση, να μην αφήνεις τον φόβο ή την ενοχή ή τον θυμό να ελέγχει τη ζωή σου, αλλά να δρας ως ένα ελεύθερο συνειδητό Ον. Όταν το κάνεις αυτό, από εκείνη τη στιγμή και μετά, αν καταλάβεις ότι η απόφαση να δρας με συγκεκριμένο τρόπο, ή να κάνεις (ή να μην κάνεις) κάτι συγκεκριμένο βασίζεται στον φόβο, την ενοχή ή τον θυμό επιβάλλεις στον εαυτό σου στο να πάρει μια διαφορετική απόφαση. Έτσι, δεν επιτρέπεις στον εαυτό σου να ελέγχεται από παρελθόντα μοτίβα ύπαρξης ή δράσης αλλά αντίθετα θα ζεις την ελευθερία σου.

Είσαι πραγματικά ελεύθερος. Απλά πρέπει να κατέχεις την ελευθερία σου και να ζεις ελεύθερα. Όχι μόνο θα νιώσεις καλύτερα και θα ευχαριστιέσαι τη ζωή σου περισσότερο, αλλά επίσης θα απελευθερώνεις μοτίβα που σχετίζονταν με την διαταραγμένη όραση. Θα επιστρέφεις πραγματικά στην καθαρότητα.

Είσαι ελεύθερος να σκέφτεσαι με τον τρόπο που επιλέγεις και να αγαπάς με τον τρόπο που επιλέγεις και να ενεργείς με τον τρόπο που επιλέγεις.

Στους ανθρώπους που σε αγαπούν αρέσει να σε βλέπουν ευτυχισμένο, με τον τρόπο που πραγματικά θέλεις να είσαι ευτυχισμένος, που είναι η πληρέστερη έκφραση της Ύπαρξης σου, που είναι πραγματική, που είναι όλα που μπορείς να είσαι. Οι άνθρωποι που σε αγαπούν πραγματικά θέλουν να σε βλέπουν επιτυχημένο.

Από σένα εξαρτάται, πάντως.

Έχεις τη δύναμη και την ελευθερία να είσαι αληθινός, να είσαι ευτυχής, να είσαι επιτυχημένος, να είσαι πλήρης.

Δες πραγματικά αυτό που είναι αληθινό για σένα.

Και ζήσε το.

Καθώς έχουμε διδαχτεί ότι είναι καλό να είμαστε ο εαυτός μας – στην πραγματικότητα, απαραίτητο – έχουμε επίσης διδαχθεί με πολλούς τρόπους ότι πρέπει να μην είμαστε ο εαυτός μας ώστε να ευχαριστούμε άλλους ανθρώπους και ότι είναι καλό πράγμα να ευχαριστείς τους άλλους ανθρώπους, να κάνεις τους άλλους ανθρώπους ευτυχισμένους.

Τότε, φαίνεται ότι είναι μια επιλογή μεταξύ να κάνεις τους άλλους ανθρώπους ευτυχισμένους, από την μια μεριά, και να είμαστε οι εαυτοί μας, να κάνουμε τους εαυτούς μας ευτυχισμένους από την άλλη μεριά.

Αν θέλεις να επιλέξεις να μην είσαι ο εαυτός σου ώστε οι άλλοι να είναι ευτυχισμένοι, έχεις αποφασίσει ότι το να ευχαριστείς τους άλλους είναι σπουδαιότερο από το να είσαι πραγματικά ο εαυτός σου. Αυτό είναι μια καθαρή έκφραση της αγάπης σου, αλλά με υψηλό κόστος για σένα, και την ευκολία της Ύπαρξής σου και της υγείας σου. Η ευκολία της Ύπαρξης σχετίζεται με την υγεία σου. Το να μην είσαι ο εαυτός σου απαιτεί μια επένδυση στην ενέργεια, η οποία είναι επίσης γνωστή ως ένταση, ένα νοσηρό στοιχείο από την άποψη του οποιουδήποτε.

Αυτό που έχει περισσότερο νόημα είναι να αλλάξεις τις προτεραιότητές σου έτσι ώστε το να είσαι αληθινός να είναι σπουδαιότερο – και, στην πραγματικότητα ένα απαραίτητο τμήμα κάθε θεραπευτικής διαδικασίας.

Μπορείς ακόμα να απολαμβάνεις να εκφράζεις την αγάπη σου με όποιον τρόπο λειτουργεί για σένα, και παράλληλα να γνωρίζεις την σπουδαιότητα του να είσαι αληθινός. Να είσαι ο εαυτός σου. Συνεχώς.

Με διαύγεια και αγάπη.

Από το βιβλίο Βελτιώστε την Όρασή σας του Martin Brofman.

Το είδαμε εδώ

Αντιγήρανση- «γυρνάει ο χρόνος πίσω;»


Ακούγοντας τον όρο «Αντιγήρανση» οι περισσότεροι σκέφτονται την ομορφιά, το λαμπερό δέρμα , την εξωτερική εμφάνιση ίσως επειδή αυτό που τρομάζει περισσότερο είναι ένα πρόσωπο με ρυτίδες και η όψη του ηλικιωμένου ανθρώπου.

Η επιστήμη όμως της αντιγήρανσης είναι πολλά περισσότερα από αυτό. Στοχεύει όχι στην επιμήκυνση του χρόνου ζωής, αλλά στην ποιότητα ζωής. Σημασία έχει μέχρι το πέρας της ζωής μας να είμαστε υγιείς στο σώμα και στο πνεύμα και δυνατοί και όχι να φτάσουμε 100 χρονών κλινήρεις, στα νοσοκομεία και ζώντας με χάπια.

Ουσιαστικά στοχεύει στην πρόληψη των χρονικών παθήσεων όπως καρδιαγγειακών , Alzheimer, σακχαρώδους διαβήτη, οστεοαρθρίτιδας, αυτοάνοσων και άλλων πολλών νόσων, που τα τελευταία χρόνια είναι σε έξαρση..

Οι ιατρικές θεωρίες για την Αντιγήρανση πολλές, οι επικρατέστερες και πλέον τεκμηριωμένες όμως είναι δύο: 1)Το μήκος των τελομερών. Τελομερή είναι τα άκρα των χρωμοσωμάτων που όσο μεγαλώνουμε μικραίνουν και γερνάμε και 2)Η θεωρία των ελευθέρων ριζών. Το σώμα "σκουριάζει" όπως το σίδερο στη βροχή. Η ακτινοβολία ηλιακή και χημική, το άγχος, η κακή διατροφή, το κάπνισμα, είναι οι βασικότεροι παράγοντες που μας οξειδώνουν. Άμυνά μας η σωστή διατροφή, ο υγιεινός τρόπος ζωής και ίσως η χρήση αντιοξειδωτικών σκευασμάτων.

Τα βασικά βήματα για να προλάβουμε τον χρόνο είναι:

1. Πάθος για ζωή, δημιουργία, αγάπη για αυτό που κάνουμε. Δεν υπάρχει τίποτα χειρότερο από το να ξυπνάμε το πρωί και να αγκομαχούμε για τη δουλειά μας. Αντισταθείτε στα "πρέπει" και βάλτε τα "θέλω" σας μπροστά. Ο οργανισμός διαισθάνεται την καθημερινή πάλη και αυξάνει τις ορμόνες του στρες, οι οποίες μας γερνάνε.

2. Εσωτερική ηρεμία. Όσο παράξενο και αν μας φανεί, η βάση της αντιγήρανσης είναι η «ηρεμία της ψυχής» και γι΄αυτό σε όλα τα κέντρα αντιγήρανσης υπάρχουν τεχνικές εκμάθησης «διαχείρισης του στρες». Είναι δύσκολο να το πετύχετε. Θέλει πιθανά ανθεώρηση της ζωής και εστίαση στα βασικότερα σημεία της. Δεν ασχολούμαστε με μικροπράγματα.

Είναι βασικό να εκτονώνετε το άγχος και την πίεση της καθημερινότητας ειδικά στη δύσκολη αυτή περίοδο της οικονομικής κρίσης που βιώνουμε.

Η γυμναστική, ο περίπατος στη φύση , η βόλτα ,με τους φίλους, ένα καλό φαγητό , η πίστη σε κάτι ανώτερο, ο χορός , είναι μερικού μόνο από τους τρόπους.Αφιερώστε 10 λεπτά δύο φορές την ημέρα στο να ηρεμήσετε. Κλείστε τα μάτια και σκεφτείτε κάτι όμορφο, κάντε γιόγκα, τάε τσι, διαλογισμό. Αναπνεύστε σωστά. Η σωστή αναπνοή διατηρεί την ισορροπία συμπαθητικού και παρασυμπαθητικού νευρικού συστήματος.

3. Σωστή διατροφή. «Είμαστε ότι τρώμε». Αν δε πάρουμε τα σωστά θρεπτικά στοιχεία (βιταμίνες, μέταλλα, αμινοξέα), ο οργανισμός φθείρεται. Το κεντρικό νευρικό σύστημα αποδυναμώνεται, ο ρυθμός του μεταβολισμού επιβραδύνεται, το συκώτι και το έντερο- τα βασικότερα όργανα αποτοξίνωσης, υπολειτουργούν. Συχνά, μικρά γεύματα, που δεν αυξομειώνουν το σάκχαρο του αίματος, με τα απαραίτητα αμινοξέα και ωφέλιμα λιπαρά, είναι η συνταγή της επιτυχίας. Φρούτα, λαχανικά καθημερινά, με τα χρώματα "του ουράνιου τόξου", οργανικά ή πλυμένα καλά με εκχύλισμα σπόρων γκρέιπφρουτ.

Λιπαρά ψάρια, κρέατα από ζώα που τρέφονται με γρασίδι και αυγά από κότες ελευθέρας βοσκής. Από τις βασικότερες θεωρίες για αντιγήρανση είναι "ο θερμιδικός περιορισμός" (caloric restriction).

4. Καλός ύπνος. Είναι απαραίτητες τουλάχιστον 6 ώρες ποιοτικού ύπνου, οι οποίες να περιλαμβάνουν το διάστημα 12-4 το πρωί όπου εκκρίνεται η ορμόνη της αντιγήρανσης. Ιδανικά θα ήταν και 10-30 λεπτά σιέστα το μεσημέρι. Αναπλάθονται τα κύτταρα του εγκεφάλου και μειώνεται ο κίνδυνος για καρδιαγγειακά νοσήματα, σακχαρώδη διαβήτη και Αλτσχάιμερ.

5. Άσκηση. Σωστή και ποιοτική όμως, και όχι υπεράθληση. Μπορεί να είναι το γυμναστήριο, το γρήγορο περπάτημα, το κολύμπι, οι δουλειές του σπιτιού, η βόλτα με το σκύλο. 20-30 λεπτά καθημερινά πρέπει να είναι η βάση. Προσέξτε τη σωστή αναπνοή. Η διαφραγματική αναπνοή, αυτή των τραγουδιστών, είναι η ιδανική. Η γιόγκα μπορεί να σας το διδάξει αυτό.

6. Ιατρικές εξετάσεις και χορήγηση συμπληρωμάτων διατροφής. Ένα εξειδικευμένο πρόγραμμα περιλαμβάνει βιοχημικές και ορμονολογικές εξετάσεις αίματος, ούρων, σάλιου, μετρηση βιταμινών, μετάλλων, αμινοξέων και λιπαρών οξέων. Μόνο ένας εξειδικευμένος ιατρός, με εμπειρία, μπορεί να τις εκτιμήσει και να προχωρήσει σε θεραπεία και σχεδιασμό ολοκληρωμένου προγράμματος.

Μαρία Ψωμά  
Ιατρός -Βιοπαθολόγος, Ιατρική της Παχυσαρκίας(Paris VI) Βoard Certified στην Ιατρική Αντιγήρανσης



Ο έρωτας με την πρώτη ματιά δεν είναι παραμύθι!


Συναισθήματα αγάπης ξυπνούν όταν το βλέμμα μας επικεντρώνεται στο πρόσωπο του απέναντι, και όχι στο σώμα, υποστηρίζει νέα αμερικανική μελέτη. 

Στο πρόσωπο των αγνώστων εστίαζαν το βλέμμα τους οι εθελοντές όταν τους πυροδοτούσαν συναισθήματα αγάπης, εξηγούν οι αμερικανοί επιστήμονες

Ο έρωτας με την πρώτη ματιά δεν είναι παραμύθι, υποστηρίζουν αμερικανοί ερευνητές από το Πανεπιστήμιο του Σικάγου. Σύμφωνα με μελέτη τους, η ματιά που ρίχνουμε στο άτομο το οποίο έχουμε απέναντί μας είναι ικανή να «ξεδιπλώσει» τα πραγματικά μας συναισθήματα.

Οι επιστήμονες ανακάλυψαν ότι όταν το βλέμμα των εθελοντών επικεντρωνόταν στο πρόσωπο αγνώστων, οι ίδιοι ένιωθαν συναισθήματα αγάπης και έβλεπαν τους απέναντί τους ως πιθανούς συντρόφους. Αντίθετα, η περιπλάνηση του βλέμματος στο σώμα των αγνώστων υποδήλωνε σεξουαλική επιθυμία.

«Παρά το γεγονός ότι γνωρίζουμε λίγα γύρω από την επιστήμη του κεραυνοβόλου έρωτα, ή γύρω από τη διαδικασία του πώς ερωτευόμαστε γενικότερα, τα συγκεκριμένα μοτίβα οπτικής επικοινωνίας θα μπορούσαν να προσφέρουν σημαντικά στοιχεία σχετικά με αυτοματοποιημένες διαδικασίες προσοχής, όπως π.χ. το βλέμμα, και το πώς αυτό διαφοροποιείται ανάλογα με τα συναισθήματα που νιώθουμε για τον απέναντί μας» εξηγεί η επικεφαλής της μελέτης δρ Στέφανι Κατσιόπο.

Εξετάζοντας αναλυτικά την όλη διαδικασία, οι ερευνητές κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι η αυτοματοποιημένη απόφαση περί αγάπης ή σεξουαλικής επιθυμίας, λαμβάνεται μέσα σε μόλις μισό δευτερόλεπτο, δίνοντας διαφορετικό «δρομολόγιο» κάθε φορά στο βλέμμα.

Προηγούμενη μελέτη με επικεφαλής τη δρα Κατσιόπο είχε δείξει ότι αγάπη και πόθος ενεργοποιούν διαφορετικές περιοχές του εγκεφάλου.

Το «βλέμμα» της καρδιάς

Στο πλαίσιο της μελέτης τους, οι ειδικοί πραγματοποίησαν δύο πειράματα με σκοπό να εξετάσουν τις δύο διαφορετικές συναισθηματικές καταστάσεις - της αγάπης και του πόθου - που εμφανίζονται ιδιαίτερα «μπερδεμένες» μεταξύ τους.

Στις δοκιμές έλαβαν μέρος φοιτητές (άνδρες και γυναίκες) από το Πανεπιστήμιο της Γενεύης, από τους οποίους ζητήθηκε να δουν μια σειρά από ασπρόμαυρες φωτογραφίες αγνώστων.

Στο πρώτο μέρος της μελέτης, οι ερευνητές έδειξαν στους συμμετέχοντες φωτογραφίες νέων, ενηλίκων αμφιφυλόφιλων ζευγαριών που κοιτάζονταν μεταξύ τους.

Στο δεύτερο μέρος, τους έδειξαν φωτογραφίες προφίλ εμφανίσιμων ατόμων του αντίθετου φίλου. Καμία από τις φωτογραφίες δεν εμφάνιζε γύμνια ή είχε σεξουαλικά υπονοούμενα.

Και στις δύο δοκιμές, οι εθελοντές βρίσκονταν καθισμένοι μπροστά σε μια οθόνη ηλεκτρονικού υπολογιστή. Οι ερευνητές τους ζήτησαν να κοιτάξουν τα διαφορετικά άτομα που εμφανίζονταν στην οθόνη και να δηλώσουν όσο ταχύτερα μπορούσαν, κατά πόσο οι εικονιζόμενοι τους ξυπνούσαν συναισθήματα πόθου ή αγάπης.

Η αγάπη «γράφεται»

Βάσει των ευρημάτων, φάνηκε ότι δεν υπήρχε σημαντική διαφορά ανάμεσα στον χρόνο που χρειάζονταν οι εθελοντές για να προσδιορίσουν την αγάπη ή τον πόθο. Κάτι τέτοιο, κατά τους επιστήμονες, υποδεικνύει ότι ο εγκέφαλος είναι σε θέση να επεξεργάζεται και τις δύο συναισθηματικές καταστάσεις το ίδιο γρήγορα.

Ωστόσο, αναλύοντας τα μοτίβα της οπτικής τους επικοινωνίας με τη βοήθεια τεχνολογίας ανίχνευσης του βλέμματος, οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι η συναισθηματική κατάσταση των συμμετεχόντων καταγραφόταν στα… μάτια τους.

Στις περιπτώσεις κατά τις οποίες οι εθελοντές δήλωναν ότι ένιωθαν συναισθήματα αγάπης απέναντι στο άτομο που έβλεπαν κάθε φορά, έτειναν να επικεντρώνονται στο πρόσωπό του. Στις περιπτώσεις του πόθου από την άλλη πλευρά, έτειναν να επικεντρώνουν το βλέμμα τους σε κάποιο σημείο του σώματος του εικονιζόμενου. Το ίδιο φάνηκε να ισχύει και στους άνδρες και στις γυναίκες.

«Προσδιορίζοντας τα μοτίβα οπτικής επικοινωνίας γύρω από συγκεκριμένα ερεθίσματα που σχετίζονται με συναισθήματα αγάπης, η μελέτη θα μπορούσε ενδεχομένως να συμβάλλει στην ανάπτυξη ενός βιοδείκτη που να υποδεικνύει τη διαφοροποίηση των συναισθημάτων ανάμεσα στην αγάπη και στη σεξουαλική επιθυμία» τονίζει ο Τζον Κατσιόπο, διευθυντής του Κέντρου Γνωστικής και Κοινωνικής Νευροεπιστήμης του πανεπιστημίου και ένας εκ των συγγραφέων της μελέτης.

«Η παρακολούθηση του βλέμματος θα μπορούσε να αποτελέσει ένα νέο εργαλείο διάγνωσης στον τομέα της ψυχιατρικής ή της θεραπείας και της συμβουλευτικής ζευγαριών» καταλήγει ο ειδικός.

Τα ευρήματα των αμερικανών ερευνητών παρουσιάστηκαν στο επιστημονικό έντυπο «Psychological Science».

Το είδαμε εδώ

Ποιοι είναι οι «Κακοί Άνθρωποι»; Μια ενδιαφέρουσα μελέτη


Γιατί ορισμένοι άνθρωποι είναι ιδιαίτερα εγωιστές, χειριστικοί και αγενείς; Ο David Robson ζητά από έναν επιστήμονα να μιλήσει για τις πιο σκοτεινές πλευρές της ανθρώπινης διάνοιας.

Αυτά είναι μόνο μερικά από τα πειράματα που εφαρμόζει ο καθηγητής Ψυχολογίας Delroy Paulhus με σκοπό να κατανοήσει τις «σκοτεινές προσωπικότητες» που υπάρχουν γύρω μας. Ουσιαστικά, προσπαθεί να δώσει απάντηση σε μια ερώτηση που όλοι ίσως θέλουμε να κάνουμε: γιατί ορισμένοι άνθρωποι ευχαριστιούνται όταν φέρονται με σκληρότητα;

Και δεν αναφερόμαστε μόνο σε ψυχοπαθείς δολοφόνους, αλλά και σε άτομα που επιδίδονται σε σχολικό εκφοβισμό και διαδικτυακό τρολάρισμα, ακόμη και σε φαινομενικά έντιμα μέλη της κοινωνίας, όπως είναι οι πολιτικοί και οι αστυνομικοί.

Ο καθηγητής από το Βρετανικό Πανεπιστήμιο της Κολούμπια στον Καναδά αναφέρει ότι είναι εύκολο να βγάλουμε γρήγορα και απλοϊκά συμπεράσματα σχετικά με αυτούς τους ανθρώπους: «Έχουμε την τάση να χαρακτηρίζουμε «άγγελο» ή «διάβολο» το κάθε άτομο που συναντάμε, διότι θέλουμε να απλοποιήσουμε τον κόσμο μας σε καλούς ή κακούς ανθρώπους».

Αν και ο Paulhus δεν δικαιολογεί τη σκληρότητα, η προσέγγισή του είναι πιο αποστασιοποιημένη, όπως θα έκανε ένας ζωολόγος που μελετά δηλητηριώδη έντομα, επιτρέποντάς του να δημιουργήσει μια «ταξινόμηση», όπως την αποκαλεί, με διαφορετικά είδη από τη σκοτεινή πλευρά της καθημερινότητας.

Αυτοεκτίμηση

Το ενδιαφέρον του Paulhus ξεκίνησε με τους ναρκισσιστές, δηλαδή τους απίστευτα εγωιστές και φιλάρεσκους ανθρώπους, οι οποίοι μπορεί να επιτεθούν με σκοπό να προστατεύσουν τη δική τους αίσθηση αυτοαξίας.

Στη συνέχεια, περισσότερο από μια δεκαετία πριν, ο απόφοιτος Kevin Williams του πρότεινε να διερευνήσουν κατά πόσον αυτές οι εγωκεντρικές τάσεις συνδέονται με δύο άλλα αρνητικά χαρακτηριστικά: τον μακιαβελισμό (ψύχραιμη χειραγώγηση των άλλων) και την ψυχοπάθεια (αναισθησία και απάθεια για τα συναισθήματα των άλλων).

Μαζί ανακάλυψαν ότι αυτά τα τρία χαρακτηριστικά ήταν σε μεγάλο βαθμό ανεξάρτητα, αν και μερικές φορές συνέπιπταν δημιουργώντας μια «σκοτεινή τριάδα» – ένα τριπλό χτύπημα αγριότητας.

Είναι εκπληκτικό το πόσο ειλικρινείς μπορεί συχνά να είναι οι συμμετέχοντες στα πειράματά του. Στα ερωτηματολόγιά του ζητά συνήθως από τους συμμετέχοντες να συμφωνήσουν με δηλώσεις όπως «Μου αρέσει να ενοχλώ τα πιο αδύναμα άτομα» ή «Είναι προτιμότερο να μην μου αποκαλύψετε τα μυστικά σας».

Θα φανταζόσασταν ίσως ότι αυτά τα χαρακτηριστικά θα ήταν πολύ δυσάρεστο να τα παραδεχτεί κανείς, αλλά τουλάχιστον στο εργαστήριο οι άνθρωποι ανοίγονται και οι απαντήσεις τους φαίνεται ότι σχετίζονται με τη χρήση εκφοβισμού στην πραγματική ζωή τους τόσο κατά την εφηβεία όσο και στην ενήλικη ζωή.

Επίσης, έχουν περισσότερες πιθανότητες να απατήσουν τους/τις συζύγους τους (ιδιαίτερα εκείνοι που έχουν μακιαβελικές και ψυχοπαθητικές τάσεις) και να αντιγράψουν στις εξετάσεις. Ο Paulhus επικεντρώνεται κυρίως σε άτομα της καθημερινότητας παρά σε εγκληματικά ή ψυχιατρικά περιστατικά.

Τα γνωρίσματα αυτά λοιπόν δεν είναι με κανένα τρόπο εμφανή από την πρώτη συνάντηση. «Οι άνθρωποι αυτοί ζουν μέσα στην κοινωνία κι έτσι διατηρούν τον έλεγχο προκειμένου να μην έχουν οι ίδιοι μπλεξίματα. Μπορεί όμως να τραβούν την προσοχή σας πότε πότε».

Οι άνθρωποι που παρουσιάζουν ιδιαίτερα υψηλό ναρκισσισμό, για παράδειγμα, εμφανίζουν γρήγορα την τάση τους να υπερβάλλουν για τον εαυτό τους, γεγονός που αποτελεί μια από τις στρατηγικές που τους βοηθά να ενισχύουν τον εγωισμό τους.

Σε μερικά πειράματα, ο Paulhus τους παρουσίασε ένα θέμα που είχε επινοήσει ο ίδιος και εκείνοι προσπάθησαν γρήγορα να δείξουν ότι γνώριζαν τα πάντα – μόνο και μόνο για να θυμώσουν όταν στη συνέχεια τους αμφισβήτησε. «Προκαλεί έκπληξη το γεγονός ότι αυτό εντάσσεται σε μια αντίληψη που τους επιτρέπει να ζουν με μια διαστρεβλωμένη θετική άποψη για τον εαυτό τους».

Οι άνθρωποι γεννιούνται κακοί;

Μόλις ο Paulhus άρχισε να ερευνά τις σκοτεινές προσωπικότητες, σύντομα υπήρξαν κι άλλοι που ήθελαν να βρουν απαντήσεις σε μερικές βασικές ερωτήσεις σχετικά με τον άνθρωπο. Για παράδειγμα, οι άνθρωποι γεννιούνται κακοί; Μελέτες στις οποίες έγινε σύγκριση σε πανομοιότυπα και διζυγωτικά δίδυμα, έδειξαν μια σχετικά μεγάλη γενετική συνιστώσα τόσο για τον ναρκισσισμό όσο και για την ψυχοπάθεια.

Ο μακιαβελισμός φαίνεται ότι οφείλεται περισσότερο στο περιβάλλον, δηλαδή είναι δυνατόν να μάθει κανείς από τους άλλους πώς να χειραγωγεί. Πάντως, οτιδήποτε και αν έχουμε κληρονομήσει, δεν απομακρύνει την προσωπική μας ευθύνη.

Η Minna Lyons από το Πανεπιστήμιο του Λίβερπουλ ισχυρίζεται ότι κανείς δεν γεννιέται με γονίδια ψυχοπάθειας ώστε να μην μπορεί να γίνει τίποτα γι’ αυτό. Το μόνο που πρέπει να κάνετε είναι να σκεφτείτε τους αντιήρωες της λαϊκής κουλτούρας – τον James Bond, τον Don Draper από την τηλεοπτική σειρά Mad Men ή τον Jordan Belfort από την κινηματογραφική ταινία Wolf of Wall Street για να συνειδητοποιήσετε ότι οι σκοτεινές προσωπικότητες έχουν σεξαπίλ, κάτι που υποστηρίζεται από πολλές επιστημονικές μελέτες.

Περαιτέρω ενδείξεις μπορεί να προέλθουν από ένα άλλο βασικό χαρακτηριστικό του ανθρώπου: από το γεγονός του αν είστε πρωινοί ή βραδινοί τύποι. Η Lyons και η φοιτήτριά της Amy Jones διαπίστωσαν ότι τα «νυχτοπούλια», οι άνθρωποι που μένουν ξύπνιοι μέχρι αργά αλλά δεν μπορούν να σηκωθούν το πρωί, έχουν μεγαλύτερες πιθανότητες να διαθέτουν κάποια από τα παραπάνω αρνητικά χαρακτηριστικά.

Συχνά είναι ριψοκίνδυνοι, είναι πιο χειριστικοί (μακιαβελικό χαρακτηριστικό) και ως ναρκισσιστές τείνουν να εκμεταλλεύονται τους άλλους ανθρώπους. Αυτό θα μπορούσε να βγάζει νόημα, αν σκεφτεί κανείς την εξέλιξή μας: ίσως οι σκοτεινές προσωπικότητες έχουν περισσότερες πιθανότητες να κλέψουν, να χειρίζονται τους άλλους και να έχουν παράνομες σεξουαλικές σχέσεις όταν όλοι οι άλλοι κοιμούνται, κι έτσι εξελίχθηκαν σε πλάσματα της νύχτας.

Όποια και αν είναι η αλήθεια αυτής της θεωρίας, ο Paulhus συμφωνεί ότι πάντα θα υπάρχει χώρος γι’ αυτούς να εκμεταλλευτούν τους άλλους: «Οι ανθρώπινες κοινωνίες είναι τόσο περίπλοκες που υπάρχουν πολλοί διαφορετικοί τρόποι για την ενίσχυση της επιτυχίας – ορισμένοι απαιτούν να φερόμαστε ευγενικά και άλλοι να φερόμαστε άσχημα».

Σκοτεινές πλευρές

Πρόσφατα, ο ερευνητής άρχισε να εξετάζει ακόμη περισσότερο τις πιο σκοτεινές πτυχές της ανθρώπινης ψυχής. Το ερωτηματολόγιό του περιελάμβανε ακόμα πιο ακραίες ερωτήσεις, όταν ανακάλυψε ότι μερικοί άνθρωποι παραδέχονταν εύκολα ότι προξενούσαν πόνο στους άλλους μόνο και μόνο για δική τους ευχαρίστηση.

Αυτές οι τάσεις δεν είναι απλώς μια αντανάκλαση του ναρκισσισμού, της ψυχοπάθειας ή του μακιαβελισμού, αλλά φαίνεται ότι σχηματίζουν τον δικό τους υπότυπο – τον «καθημερινό σαδισμό». Για τον λόγο αυτό, ο Paulhus τον ονομάζει «σκοτεινή τετράδα».

Το «μηχάνημα σύνθλιψης εντόμων» προσέφερε τον ιδανικό τρόπο στον Paulhus και τους συναδέλφους να ελέγξουν αν αυτό αντανακλά τη συμπεριφορά τους στην πραγματική τους ζωή. Αν και οι συμμετέχοντες δεν το γνώριζαν, ο μύλος διέθετε μια οδό διαφυγής για τα έντομα, αλλά το μηχάνημα εξακολουθούσε να παράγει έναν ήχο που μιμούνταν το κέλυφος τον εντόμων όταν συνθλίβεται.

Μερικοί ένιωθαν αηδία κι αρνήθηκαν να πάρουν μέρος, ενώ άλλοι απολάμβαναν τη διαδικασία. Ο Paulhus σχολιάζει: «Ήταν πρόθυμοι όχι μόνο να κάνουν κάτι κακό στα έντομα, αλλά ζητούσαν ακόμα περισσότερα, ενώ άλλοι θεώρησαν ότι ήταν τόσο αηδιαστικό που δεν ήθελαν καν να βρίσκονται στο ίδιο δωμάτιο. Αυτά τα άτομα παρουσίασαν επίσης υψηλό ποσοστό στα τεστ που αφορούσαν τον καθημερινό σαδισμό».

Αναμφισβήτητα, ένα λογικό ανθρώπινο ον δεν πρέπει να ενδιαφέρεται ιδιαίτερα για τα συναισθήματα των εντόμων. Στη συνέχεια, η ομάδα δημιούργησε ένα παιχνίδι στον υπολογιστή που επέτρεπε στους συμμετέχοντες να «τιμωρήσουν» τον ανταγωνιστή τους διοχετεύοντας έναν δυνατό θόρυβο στα ακουστικά τους.

Αυτό δεν ήταν υποχρεωτικό. Στην πραγματικότητα, οι εθελοντές έπρεπε να εκτελέσουν μια κουραστική λεκτική εργασία προκειμένου να κερδίσουν το δικαίωμα να τιμωρήσουν τον ανταγωνιστή τους.

Προς έκπληξη του Paulhus, όσοι παρουσίαζαν σαδιστική συμπεριφορά στην καθημερινότητά τους ήταν κάτι παραπάνω από πρόθυμοι να κάνουν όλο αυτό τον κόπο: «Δεν ήταν απλώς πρόθυμοι να το κάνουν, αλλά είχαν ένα κίνητρο για απόλαυση, να κάνουν μια επιπλέον προσπάθεια με σκοπό να έχουν την ευκαιρία να βλάψουν άλλα άτομα».

Ακόμα μεγαλύτερη σημασία έχει το γεγονός ότι δεν υπήρξε καμία πρόκληση ή προσωπικό κέρδος από αυτή τη σκληρή συμπεριφορά, το έκαναν μόνο και μόνο για λόγους απόλαυσης.

Εντοπισμός των τρολ

Ο ερευνητής πιστεύει ότι αυτό έχει άμεση σχέση με το διαδικτυακό τρολάρισμα: «Φαίνεται ότι αποτελούν τη διαδικτυακή έκδοση των καθημερινών σαδιστών, αφού ξοδεύουν χρόνο ψάχνοντας να βλάψουν κάποιους ανθρώπους».

Σε μια ανώνυμη έρευνα σχετικά με τους σχολιαστές τρολ, ανακαλύφθηκε ότι είχαν πολλά σκοτεινά χαρακτηριστικά. Κυρίως όμως, ο καθημερινός σαδισμός καθώς και η απόλαυση ήταν το πρωταρχικό κίνητρό τους.

Πράγματι, το πείραμα με τη σύνθλιψη των εντόμων απέδειξε ότι όσοι είχαν σαδιστική συμπεριφορά στην καθημερινότητά τους μπορεί να έχουν πιο συγκρατημένες συναισθηματικές αντιδράσεις σε όλα τα είδη των ευχάριστων δραστηριοτήτων.

Έτσι, ίσως, οι τυχαίες πράξεις σκληρότητας αποτελούν προσπάθειες να ξεφύγουν από το συναισθηματικό τους κενό. Οι ανακαλύψεις του προσέλκυσαν την προσοχή των αστυνομικών και των στρατιωτικών φορέων, οι οποίοι θέλησαν να συνεργαστούν με τον Paulhus για να δουν αν οι απόψεις του θα μπορούσαν να εξηγήσουν τον λόγο που μερικοί άνθρωποι καταχρώνται τη θέση τους.

«Το πρόβλημα είναι ότι αυτοί οι άνθρωποι μπορούν να επιλέξουν συνειδητά θέσεις εργασίας όπου τους δίνεται η ευκαιρία να βλάψουν άλλα άτομα», λέει ο Paulhus. Αν ναι, περαιτέρω έρευνες θα μπορούσαν να προτείνουν τρόπους με σκοπό να ελέγξουν τις σκοτεινές προσωπικότητες κατά τη διάρκεια προσλήψεων.

Είναι επίσης ενθουσιασμένος για το νέο του έργο όσον αφορά τον «ηθικό μακιαβελισμό» και τους «κοινούς ναρκισσιστές» – ανθρώπους που ίσως διαθέτουν σκοτεινά χαρακτηριστικά, αλλά τα χρησιμοποιούν για το καλό (τουλάχιστον όπως το βλέπουν οι ίδιοι). Σε ορισμένες περιπτώσεις, η σκληρότητα μπορεί να είναι απαραίτητη.

«Για να γίνει κάποιος πρωθυπουργός, δεν μπορεί να είναι μαλθακός, θα πρέπει να έχει πυγμή και ίσως να χρειαστεί να πληγώνει τους ανθρώπους, ακόμη και να γίνεται κακός προκειμένου να επιτύχει τους ηθικούς σκοπούς του», λέει ο Paulhus.

«Εξάλλου, οι σκοτεινές προσωπικότητες έχουν συχνά και την παρόρμηση και την αυτοπεποίθηση για να πραγματοποιήσουν τον σκοπό τους – ακόμη και η Μητέρα Τερέζα διέθετε προφανώς μια σκληρή πλευρά. Δεν πρόκειται να προσφέρετε καμιά βοήθεια στην κοινωνία αν απλώς κάθεστε μέσα στο σπίτι και φέρεστε ευγενικά».

Όλα αυτά υπογραμμίζουν την ψευδή διχοτόμηση του καλού και του κακού που ο Paulhus θέλησε να εξετάσει. Κατά μία έννοια, αυτό είναι κάτι προσωπικό όσο κι ένα επαγγελματικό ζήτημα. Ο ίδιος παραδέχεται ότι διαθέτει μια σκοτεινή πτυχή στη συμπεριφορά του: για παράδειγμα, του αρέσει να βλέπει βίαια αθλήματα, όπως οι Μεικτές Πολεμικές Τέχνες.

«Δεν χρειάστηκε πολύς χρόνος για να δούμε ότι βρισκόμουν πάνω από τον μέσο όρο όσον αφορά αυτά τα σκοτεινά χαρακτηριστικά», λέει ο ίδιος. «Αλλά δεδομένου ότι διέθετα περιέργεια ως επιστήμονας και απολάμβανα την ερεύνα σε τέτοιου είδους πράγματα, σκέφτηκα ότι ίσως θα ήμουν στην καταλληλότερη θέση για να ρίξω μια πιο προσεκτική ματιά στη σκοτεινή πλευρά του ανθρώπου».

Άρθρο του David Robson στο BBC

Το είδαμε εδώ

20 πράγματα που γνωρίζουν οι άνθρωποι που έχουν αυτογνωσία


Εάν κάνουμε μια περίληψη όλων όσων έχουμε ακούσει και διαβάσει από την αρχαιότητα έως σήμερα, από όλους τους σοφούς, δασκάλους, πνευματικούς ανθρώπους αλλά και από αυτά που συνειδητοποιούν όσοι ακολουθούν τον δρόμο της αυτογνωσίας, μπορούμε να καταλήξουμε σε αυτά τα συμπεράσματα τα οποία φυσικά ο καθένας μπορεί να αντιλαμβάνεται με διαφορετικούς τρόπους, ανάλογα με το δρόμο του και το νοητικό του περιεχόμενο.

Εξάλλου, η βασικότερη αρχή της αυτογνωσίας είναι ότι κάθε άνθρωπος είναι ένα μονοπάτι ή τουλάχιστον αυτό καλείται να γίνει.

1. Υπεύθυνοι για τη ζωή μας είμαστε μόνο εμείς. Όσο πιο γρήγορα το συνειδητοποιήσουμε, τόσο πιο σύντομα θα πάρουμε τη ζωή μας στα χέρια μας.

2. Δεν υπάρχουν λάθη. Υπάρχουν μόνο ευκαιρίες για ανάπτυξη. Κάθε λάθος μας οδηγεί στη συνειδητοποίηση ότι κάτι πρέπει να γίνει καλύτερα από πριν.

3. Ο τρόπος σκέψης μας καθορίζει την πραγματικότητα και ως εκ τούτου τη ζωή μας. Ένας άνθρωπος που σκέφτεται αρνητικά δεν μπορεί παρά να ζει σε έναν αρνητικό κόσμο και το αντίθετο. Εάν θέλουμε να αλλάξει η ζωή μας, το πρώτο πράγμα που χρειάζεται να κάνουμε είναι να αλλάξουμε τον τρόπο που σκεφτόμαστε.

4. Η ζωή θα μας φέρνει τις ίδιες δυσκολίες ξανά και ξανά μέχρι να πάρουμε το μάθημα και να προχωρήσουμε. Δεν έχει νόημα να προσπαθούμε να δραπετεύουμε από τις δυσκολίες.

5. Τα συμπτώματα εξαφανίζονται όταν αντικρίσουμε τις αιτίες τους και λάβουμε το μάθημα που έχουν να μας προσφέρουν.

6. Οι άλλοι αποτελούν καθρέφτες μας. Αυτά που αποζητάμε από αυτούς είναι πολλές φορές τα ίδια που αποζητάμε από τον εαυτό μας. Ενώ αυτά που μας ενοχλούν, είναι πολλές φορές προβληματικά στοιχεία του χαρακτήρα μας.

7. Η αποστασιοποίηση είναι απαραίτητη όταν χρειάζεται να δούμε τα πράγματα ξεκάθαρα.

8. Αυτά που πιστεύουμε για τον εαυτό μας τελικά θα γίνουν η πραγματικότητά μας.

9. Όσο περισσότερο αγαπάμε τον εαυτό μας, τόσο λιγότερο έχουμε την ανάγκη της αποδοχής των άλλων.

10. Δεν υπάρχουν προβλήματα, αρρώστιες, δυσκολίες. Υπάρχουν μόνο μονοπάτια.

11. Τίποτα δεν είναι τυχαίο. Τα πράγματα δεν συμβαίνουν τυχαία, συμβαίνουν για εμάς και έχουν κάτι να μας πουν.

12. Όσο μεγαλύτερη η σοφία, τόσο μεγαλύτερη η επίγνωση της άγνοιας… και όσο μεγαλύτερη η άγνοια τόσο περισσότερα πιστεύουμε ότι γνωρίζουμε.

13. Δεν υπάρχει κάπου να φτάσεις. Είναι ένα ταξίδι χωρίς τέλος.

14. Ο μόνος αληθινός χρόνος είναι το ΤΩΡΑ

15. Όλα συνδέονται μεταξύ τους. Όσο μεγαλύτερη η σοφία, τόσο πιο εμφανής η σύνδεση. Όσο μεγαλύτερη η άγνοια, τόσο πιο τυχαία και μεμονωμένα, φαντάζουν τα πράγματα.

16. Αυτό που δίνουμε είναι τελικά αυτό που θα λάβουμε

17. Αυτά που δεν δίνουμε στον εαυτό μας δεν θα μας τα δώσει κανένας άλλος στον κόσμο.

18. Λαμβάνουμε πάντα αυτό που χρειαζόμαστε. Όχι πάντα αυτό που θέλουμε, αλλά πάντα αυτό που χρειαζόμαστε.

19. Ο κάθε άνθρωπος έχει την αλήθεια του, το μονοπάτι του, τον τρόπο να αντιλαμβάνεται τα πράγματα και είναι το σωστό για εκείνον την εκάστοτε στιγμή. Μια επόμενη στιγμή μπορεί να μην είναι πια.

20. Όσο πιο σύντομα αναγνωρίσουμε τις αδυναμίες μας τόσο πιο γρήγορα θα πάψουν να μας πληγώνουν.

Το είδαμε εδώ

Ποια λιπαρή ύλη να προτιμάτε στο μαγείρεμα


Ποιο έλαιο να προτιμήσουμε στην κουζίνα μας

Είναι γνωστό ότι το ελαιόλαδο είναι η καλύτερη επιλογή ελαίου όταν προστίθεται ωμό στις σαλάτες, όμως ποια λιπαρή ύλη είναι καλύτερη για χρήση στη μαγειρική; Ποιους παράγοντες πρέπει να λάβουμε υπ’ όψη;

Κατά το μαγείρεμα, όλες οι λιπαρές ύλες που χρησιμοποιούμε υφίστανται αλλαγές στη χημική τους δομή, λόγω της αυξημένης θερμοκρασίας και της αντίδρασής τους με το οξυγόνο. 

Για το λόγο αυτό, είναι σημαντικό να διαλέγουμε τη λιπαρή ύλη που θα χρησιμοποιήσουμε ανάλογα με τη θερμοκρασία που θα φτάσουμε στο μαγείρεμα, τη διάρκεια του μαγειρέματος, το πόσες φορές πρόκειται να χρησιμοποιήσουμε αυτό το λάδι και φυσικά από τη γεύση που θέλουμε να δώσουμε στο φαγητό ή στο γλυκό μας. 

Ας δούμε τα πιο δημοφιλή έλαια στην Ελλάδα:

Το ελαιόλαδο είναι η πρώτη μας επιλογή, τόσο στο μαγείρεμα όσο και στο τηγάνισμα, καθώς η περιεκτικότητά του σε μονοακόρεστα λιπαρά οξέα το καθιστά πιο ανθεκτικό στις υψηλές θερμοκρασίες. Η διάρκεια του μαγειρέματος παίζει σημαντικό ρόλο, καθώς όσο περισσότερη ώρα το ελαιόλαδο παραμένει σε υψηλή θερμοκρασία, τόσο περισσότερο αλλοιώνεται.

Τα σπορέλαια (ηλιέλαιο, σογιέλαιο κ.ά.), έχοντας περισσότερα πολυακόρεστα λιπαρά οξέα, είναι λιγότερα ανθεκτικά από το ελαιόλαδο, αλλά μπορούν να χρησιμοποιηθούν για μαγείρεμα και τηγάνισμα έως 160-180 βαθμούς Κελσίου. Καλό είναι να χρησιμοποιούνται μόνο μία φορά για τηγάνισμα, ενώ η ανανέωση ενός ήδη τηγανισμένου σπορελαίου με προσθήκη επιπλέον λιπαρής ύλης ως «συμπλήρωμα», δεν προτείνεται καθώς η οξείδωση έχει ήδη συμβεί.

Οι υγρές μαργαρίνες αποτελούν άλλη μια επιλογή για τηγάνισμα, καθώς αποτελούνται συνήθως από περισσότερα μονοακόρεστα λιπαρά οξέα, σε σχέση με τις στέρεες μαργαρίνες και είναι επομένως πιο ανθεκτικές.

Το φοινικέλαιο, που συχνά χρησιμοποιείται στο γρήγορο φαγητό είναι καλό να αποφεύγεται για το τηγάνισμα καθώς η μεγαλύτερη περιεκτικότητά του σε κορεσμένα λιπαρά το καθιστά πιο ευάλωτο σε ανεπιθύμητες αλλοιώσεις.

Το ελαιόλαδο είναι η πρώτη επιλογή στο μαγείρεμα, όπου χρειάζεται λάδι. Καλό είναι να το προσθέσετε στο τέλος του μαγειρέματος και μην το χρησιμοποιείτε στο τηγάνισμα περισσότερες από 3 φορές. Καλύτερες εναλλακτικές μπορείτε να κάνετε και σε συνταγές που έχουν ως συστατικό αγελαδινό βούτυρο, καθώς μπορείτε να το αντικαταστήσετε με τη φυτική επιλογή, που είναι οι μαλακές μαργαρίνες.

Το είδαμε εδώ