BREAKING NEWS
latest

ΕΠΙΒΙΩΣΗ

ΕΠΙΒΙΩΣΗ

Το λεξικό του εγκεφάλου μας


Ερευνητές εξηγούν τι είναι το «οπτικό λεξικό»

Όταν μαθαίνουμε γραφή, ο εγκέφαλός μας δε μαθαίνει τα ξεχωριστά γράμματα των λέξεων, αλλά αντίθετα είναι έτσι προγραμματισμένος ώστε να θυμάται κάθε λέξη σαν σύνολο.

Αυτό τουλάχιστον υποστηρίζει μία νέα έρευνα, σύμφωνα με την οποία οι νευρώνες ανταποκρίνονται διαφορετικά στις πραγματικές λέξεις.

Κατά τη διάρκεια πειραμάτων, οι σαρώσεις του εγκεφάλου των εθελοντών αποκάλυψαν ότι οι νέες λέξεις εμφανίζονται σαν σχήματα, αντί σαν μια ομάδα γραμμάτων, κάνοντας τους ερευνητές να μιλούν για ένα «οπτικό λεξικό».

Η έρευνα που διεξήχθη από μια ομάδα ερευνητών στο Georgetown University Medical Centre, υποστηρίζει ότι ο εγκέφαλος είναι «ολιστικά συντονισμένος» να αναγνωρίζει ολόκληρες λέξεις.

Ο επικεφαλής της μελέτης, Dr Maximilian Riesenhuber, από το εργαστήριο υπολογιστικής, γνωστικής νευροεπιστήμης δήλωσε σχετικά: «Δεν αναγνωρίζουμε λέξεις συλλαβίζοντάς τες γρήγορα ή αναγνωρίζοντας τμήματα των λέξεων, όπως έχουν υποστηρίξει ορισμένοι ερευνητές. Αντίθετα, οι νευρώνες σε ένα μικρό τμήμα του εγκεφάλου θυμούνται πώς δείχνουν οι λέξεις σαν σύνολο, χρησιμοποιώντας κάτι που θα μπορούσε να χαρακτηριστεί ως ‘οπτικό λεξικό’».

Η μικρή αυτή περιοχή του εγκεφάλου βρίσκεται στην αριστερή πλευρά του οπτικού φλοιού, απέναντι από την ατρακτοειδή περιοχή προσώπου στη δεξιά πλευρά, η οποία είναι υπεύθυνη για την επεξεργασία πληροφοριών που αφορούν τα πρόσωπα.

«Η μία περιοχή είναι υπεύθυνη για να θυμάται ολόκληρα πρόσωπα, επιτρέποντάς μας να αναγνωρίζουμε γρήγορα τους ανθρώπους, και η άλλη είναι επιλεκτική σε ό,τι αφορά ολόκληρες λέξεις, βοηθώντας μας να διαβάζουμε γρήγορα» εξήγησε ο Dr Riesenhuber, σύμφωνα με όσα αναφέρει δημοσίευμα της βρετανικής εφημερίδας Daily Mail.

«Η περιοχή αυτή δεν ενδιαφέρεται για το πώς ακούγονται οι λέξεις, αλλά για το πώς δείχνουν μαζί τα γράμματα των λέξεων. Το γεγονός ότι αυτό το είδος της μάθησης συμβαίνει μόνο σε ένα πολύ μικρό μέρος του εγκεφάλου αποτελεί ένα ωραίο παράδειγμα της επιλεκτικής πλαστικότητας του εγκεφάλου» κατέληξε ο ίδιος.

Τα συμπεράσματα των ερευνητών δημοσιεύτηκαν στο επιστημονικό περιοδικό Journal of Neuroscience.

Το είδαμε εδώ

Ενας στους τέσσερις δεν κατανοεί τους κινδύνους των mobile ψηφιακών απειλών


4/2015. Οι φορητές συσκευές είναι πλέον πιο δημοφιλείς από ποτέ, αλλά οι ιδιοκτήτες τους εξακολουθούν να υποτιμούν τους κινδύνους που ενδέχεται να συναντήσουν. 

Σύμφωνα με έρευνα της Kaspersky Lab και της B2B International, το 28% των χρηστών δεν γνωρίζει τίποτα ή γνωρίζει ελάχιστα για το mobile κακόβουλο λογισμικό. Και η άγνοια αυτή γίνεται «παιχνίδι» στα χέρια των ψηφιακών εγκληματιών.

Τα στοιχεία της έρευνας για την Ευρώπη δείχνουν ότι το 47% των Android smartphone και το 61% των Android tablet προστατεύονται από μία λύση antivirus. Στο σύνολο μάλιστα των συσκευών (ανεξαρτήτως λειτουργικού συστήματος), το 26% των smartphone και το 43% των tablet δεν προστατεύονται καν με κωδικό πρόσβασης. Η επικίνδυνη συμπεριφορά των χρηστών ενδέχεται να προκύπτει από το γεγονός ότι το 27% των Ευρωπαίων δεν γνωρίζει την ύπαρξη ψηφιακών απειλών με στόχο φορητές συσκευές και το 26% των ερωτηθέντων δήλωσε ότι γνωρίζει γι’ αυτές, αλλά δεν του προκαλούν ανησυχία.

Ακόμη χειρότερο είναι το γεγονός ότι το 18% των απροστάτευτων Android smartphone περιέχει ακριβώς τις πληροφορίες που οι επιτιθέμενοι επιθυμούν να βρουν, δηλαδή κωδικούς ΡΙΝ για τραπεζικές κάρτες, κωδικούς πρόσβασης σε ηλεκτρονικά τραπεζικά συστήματα και άλλα οικονομικά στοιχεία. Το 24% αποθηκεύει κωδικούς πρόσβασης σε κοινωνικά δίκτυα, προσωπικά και επαγγελματικά email, VPN δίκτυα και άλλους ευαίσθητους πόρους. Ακόμα κι αν οι χρήστες δεν ασχολούνται με τον ορισμό κωδικού πρόσβασης για να σταματήσουν τη μη εξουσιοδοτημένη πρόσβαση στις συσκευές τους, εξακολουθούν να αποθηκεύουν στα smartphone τους προσωπικά email (49%), επαγγελματικά email (18%), καθώς και «δεδομένα που δεν θα ήθελαν να δει κανείς» (10%).

Σύμφωνα με την έρευνα, οι χρήστες Android συσκευών αντιμετωπίζουν απειλές πιο συχνά από τους χρήστες Windows συσκευών. Επίσης, οι τελευταίοι φαίνεται ότι γνωρίζουν περισσότερα για τις mobile απειλές και τείνουν να προστατεύουν τις συσκευές τους σε 9 από τις 10 περιπτώσεις. Έτσι, η έρευνα διαπίστωσε ότι σε περίοδο 12 μηνών, το 41% των χρηστών Android smartphone και το 36% των χρηστών Android tablet αντιμετώπισαν κακόβουλες εφαρμογές. Αντίστοιχα, παραβιάστηκαν οι λογαριασμοί online υπηρεσιών του 18% των χρηστών Android smartphone και του 24% των χρηστών Android tablet, ενώ οι οικονομικές ψηφιακές επιθέσεις επηρέασαν το 43% των χρηστών smartphone και το 50% των χρηστών tablet με αυτό το λειτουργικό σύστημα. 

Σε γενικό επίπεδο, τα αντίστοιχα ποσοστά για όλες τις φορητές συσκευές (ανεξαρτήτως λειτουργικού συστήματος) διαμορφώθηκαν κατά μέσο όρο σε 31% (κακόβουλο λογισμικό), 14% (παραβίαση λογαριασμών online υπηρεσιών) και 43% (οικονομικές ψηφιακές επιθέσεις). 

Το είδαμε εδώ

7 δισεκατομμύρια διάνοιες ή μόνο μία;


«Ένιωσα ότι δεν υπήρχε διαχωρισμός πουθενά. Ένιωσα σαν να ήμουν ενωμένος με όλα και ήταν υπέροχα!». 

Αυτή η φράση ανήκει σε έναν αναγνώστη κι αποτελεί καθολική εμπειρία των ανθρώπων που ασχολούνται με την ψυχολογική και πνευματική εξέλιξη. Αυτή η αίσθηση της σύνδεσης δεν βρίσκεται στη φαντασία τους, αλλά είναι κάτι που επιβεβαιώνεται από τις πρόσφατες εξελίξεις σε έρευνες που αφορούν τη συνείδηση.

Ωστόσο, όσον αφορά το πνεύμα μας, έχουμε ασχοληθεί περισσότερο με τον διαχωρισμό παρά με την ενότητα. Κατά τη διάρκεια του 20ου αιώνα, διαχωρίσαμε το πνεύμα μας – το συνειδητό, το ασυνείδητο, το προσυνειδητό και το υποσυνείδητο, το συλλογικό ασυνείδητο, το υπερεγώ, το εγώ, η ταυτότητα – και ούτω καθεξής. Όταν κοιτάζουμε μέσα από την άλλη μεριά του τηλεσκοπίου, βέβαια, βλέπουμε ένα διαφορετικό μοτίβο. Μπορούμε να δούμε αυτό που εγώ αποκαλώ Ενιαίο Πνεύμα – δεν πρόκειται για μια υποδιαίρεση της συνείδησης, αλλά η πρωταρχική, χωρίς συνολική διάσταση στην οποία ανήκουν όλες οι νοητικές συνιστώσες όλων των επιμέρους διανοιών του παρελθόντος, του παρόντος και του μέλλοντος. Γράφω τον όρο με κεφαλαία γράμματα για να τον ξεχωρίσω από τον νου που κάθε άτομο διαθέτει.

Αυτό δεν είναι φιλοσοφικό τέχνασμα, αλλά βασίζεται στην ανθρώπινη εμπειρία και σε αληθινά επιστημονικά πειράματα. Σκεφτείτε τις μελέτες στις οποίες οι ανθρώπινοι νευρώνες διαχωρίζονται σε 2 ομάδες και σφραγίζονται στους λεγόμενους κλωβούς Faraday που εμποδίζουν τη φυσική επικοινωνία. Όταν η μια ομάδα διεγείρεται με λέιζερ, η απομακρυσμένη ομάδα νευρώνων καταγράφει τις ίδιες αλλαγές ταυτόχρονα.

Σκεφτείτε επίσης μια τεράστια συλλογή νευρώνων, τον ανθρώπινο εγκέφαλο. Σε άτομα που βρίσκονται μακριά αλλά έχουν συναισθηματικό δέσιμο και συνδέονται με εγκεφαλογράφους που καταγράφουν τα κύματα του εγκεφάλου τους ή παρακολουθούνται μέσω λειτουργικής μαγνητικής τομογραφίας (fMRI), όταν διεγείρεται οπτικά ο εγκέφαλος του ενός καταγράφονται οι ίδιες αλλαγές και στο άλλο την ίδια ακριβώς στιγμή.

Σε πρόσφατες μελέτες που πραγματοποιήθηκαν από τον James Fowler στο Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνια στο Σαν Ντιέγκο και στη συνέχεια από τον Νικόλα Χρηστάκη στην Ιατρική Σχολή του Χάρβαρντ διαπιστώθηκε ότι «Τα συναισθήματα διαθέτουν συλλογική ύπαρξη – δεν αποτελούν απλώς ένα μεμονωμένο φαινόμενο».

Επιπλέον:

Η ευτυχία είναι μεταδοτική. Η ευτυχία σας δεν εξαρτάται μόνο από τις επιλογές και τις πράξεις σας, αλλά και από τις επιλογές και τις πράξεις των ανθρώπων που δεν γνωρίζετε καν ποιοι είναι και που βρίσκονται λίγο ή πολύ μακριά σας.

Ο Fowler και ο Χρηστάκης απέδειξαν ότι αν ένας φίλος του φίλου του φίλου σας είναι ευτυχισμένος – κάποιος που δεν έχετε ούτε συναντήσει ούτε ακούσει ποτέ – θα ασκήσει μεγαλύτερη επίδραση στην ευτυχία σας απ’ ό,τι αν κάποιος έβαζε στην τσέπη σας 5.000 δολάρια.

Υπάρχουν εκατοντάδες επιπλέον μελέτες που αποκαλύπτουν τις απεριόριστες συμπεριφορές του νου μας. Ο ερευνητής ανθρώπινης συνείδησης Stephan A. Schwartz περιγράφει αυτά τα πειράματα ως εξής: Σήμερα υπάρχουν πλέον 6 σταθερά πρωτόκολλα που χρησιμοποιούνται σε εργαστήρια σε όλο τον κόσμο εξερευνώντας αυτά τα φαινόμενα. Με αυστηρά διπλά ή τριπλά τυφλές, τυχαιοποιημένες και ελεγχόμενες συνθήκες, καθένα από τα 6 παρήγαγε χωριστά πιθανότητες εναντίον τύχης μία στο δισεκατομμύριο.

Η εικόνα που προκύπτει για τον νου είναι ότι δεν μπορεί να τοποθετηθεί σε ένα κουτί (ή έναν εγκέφαλο) ξεχωριστά από όλες τις υπόλοιπες διάνοιες. Αν ο νους είναι απεριόριστος και χωρίς όρια, όπως φαίνεται από τα στοιχεία, ο νους όλων των ανθρώπων κατά κάποιο τρόπο συνδέεται.

Στην ιστορία, πολλοί διακεκριμένοι επιστήμονες έχουν εξετάσει αυτό το φαινόμενο. Σε αυτούς περιλαμβάνεται και ο Νομπελίστας φυσικός Erwin Schrödinger, ο οποίος διακήρυξε ότι «Ο συνολικός αριθμός όλων των διανοιών είναι μόνο ένας…Στην πραγματικότητα υπάρχει μόνο ένας νους». Επίσης, ο διακεκριμένος φυσικός David Bohm υποστήριξε ότι «Κατά βάθος η συνείδηση της ανθρωπότητας είναι μία».

Ούτε η πειραματική απόδειξη γι’ αυτή τη σύνδεση ούτε η εμπειρία των ανθρώπων εδώ και χιλιετίες φαίνεται να έχει επίδραση στους σκεπτικιστές που υποστηρίζουν σθεναρά το τυχαίο, τις στατιστικές και τις συμπτώσεις ενώ ταυτόχρονα πάσχουν από ένα είδος «Ιδεοψυχαναγκαστικής Διαταραχής Απομυθοποίησης». Δεν έχει σημασία όμως. Οι σκεπτικιστές μπορούν να αγνοούν τα αποδεικτικά στοιχεία, αλλά δεν μπορούν να παραστήσουν ότι δεν υπάρχουν. Όπως είπε κάποτε ο φυσικός Max Planck «Μια νέα αλήθεια στην επιστήμη δεν επιβάλλεται επειδή οι εχθροί της πείσθηκαν και εξέφρασαν την αλλαγή της γνώμης τους, αλλά κυρίως επειδή οι εχθροί της σιγά-σιγά πεθαίνουν και η νεότερη γενιά διδάσκεται τη νέα αλήθεια από την αρχή».

Η έννοια του συλλογικού Νου με τον οποίο κάθε άτομο συνδέεται με τους άλλους συνιστά μια συλλογή πληροφοριών που θα αξιοποιηθεί από δημιουργικά άτομα. Ο μεγάλος εφευρέτης της Αμερικής, Thomas Edison, δήλωσε τα εξής: «Οι άνθρωποι ισχυρίζονται ότι έχω δημιουργήσει πολλά πράγματα. Ποτέ δεν έχω δημιουργήσει τίποτα. Παίρνω εικόνες από το Σύμπαν στο σύνολό του και τις επεξεργάζομαι, αλλά δεν είμαι παρά μόνο ένας δίσκος εγγραφής ή μια συσκευή λήψης – πείτε το όπως θέλετε. Οι σκέψεις είναι στην πραγματικότητα οι εντυπώσεις που λαμβάνουμε από το εξωτερικό περιβάλλον».

Ο διαπρεπής Γερμανός φυσικός και φιλόσοφος Baron Carl Friedrich von Weizsäcker συμφωνεί. Λέει λοιπόν τα εξής: «Σε κάθε μεγάλη ανακάλυψη συναντάμε μια συχνά ενοχλητική κι ευχάριστη εμπειρία: δεν είμαι εγώ που κατάφερα να κάνω κάτι. Κατά κάποιο τρόπο είμαι εγώ – αλλά όχι με την έννοια του Εγώ…αλλά…με την έννοια ενός πιο ολοκληρωμένου εαυτού».

Η ενότητα και η συνεκτικότητα που έχουμε ως άνθρωποι περνά σε δεύτερη μοίρα συγκριτικά με την εμμονή μας με την ατομικότητα. Η ατομικότητα πρέπει να τηρηθεί. Σε γενικές γραμμές, ένα πλάσμα χωρίς ισχυρή αίσθηση της ατομικότητας δεν καταφέρνει να επιβιώσει πολύ σε αυτόν τον πλανήτη. Η ατομικότητα όμως αποτελεί μόνο τη μία πλευρά του νομίσματος. Η παραμέληση της άλλης πλευράς του νομίσματος όμως, δηλαδή της συλλογικής μας ενότητας, οδηγεί στην καταστροφή σε εθνικό και παγκόσμιο επίπεδο, διότι η επιδημία του εγωισμού και της απληστίας που έχει προκύψει από την παρούσα μη ισορροπημένη άποψη για την ανθρώπινη φύση απειλεί όχι μόνο τις κοινωνικές μας δομές, αλλά και τον ευρύτερο οικολογικό-περιβαλλοντικό ιστό και τα συστήματα που μας στηρίζουν.

Οι ηθικές επιπτώσεις της θεμελιώδους συνεκτικότητάς μας είναι βαθιές. Λόγω της εγγενούς μας ενότητας, η υγεία μας δεν μπορεί ποτέ να αποτελεί απλώς μια προσωπική υπόθεση, ούτε η αρρώστια, η φτώχεια ή η πείνα. Η ενότητα που μοιραζόμαστε απαιτεί μια εκ νέου ρύθμιση του Χρυσού Κανόνα που θα ξεκινά από το, «Να φέρεσαι στους άλλους όπως θα ήθελες να φερθούν σε σένα» και θα φτάνει μέχρι το «Να φέρεσαι καλά στους άλλους, γιατί κατά κάποιο τρόπο εκείνοι είσαι εσύ». Το μέλλον μας στη Γη μπορεί να εξαρτάται από αυτήν ακριβώς τη συνειδητοποίηση.

Αυτό το άρθρο βασίζεται στο βιβλίο του δρος Larry Dossey «ONE MIND: How Our Individual Mind Is Part of a Greater Consciousness and Why It Matters», 2013

Το είδαμε εδώ

10 σημαντικές βιβλιοθήκες των Αθηνών

Εθνική Βιβλιοθήκη της Ελλάδος 

ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ ΜΕΓΑΡΟΥ ΜΟΥΣΙΚΗΣ «ΛΙΛΙΑΝ ΒΟΥΔΟΥΡΗ»: Εδώ θα βρούμε ό,τι χρειαζόμαστε για τη μουσική και τις τέχνες. Χιλιάδες βιβλία και παρτιτούρες, τόμοι και μικροφίλμ, περιοδικά και ηλεκτρονικές εκδόσεις, χιλιάδες ηχογραφήσεις και σπάνιες εκδόσεις, όλα μπορούμε να τα μελετήσουμε στα αναγνωστήρια, ή να τα φωτοτυπήσουμε με την ειδική κάρτα μέλους. Οι επισκέπτες έχουν πρόσβαση στο διαδίκτυο και σε online βάσες δεδομένων, στις οποίες η Βιβλιοθήκη έχει συνδρομή, όπως μουσικολογικά λεξικά (Grove Music Online), βιβλιογραφικές πηγές (RILM, Proquest) κ.ά. Πληροφορίες για τις κάρτες και τρόποι δανεισμού, όλα εδώ. Info: Μεγάλη Μουσική Βιβλιοθήκη της Ελλάδος «Λίλιαν Βουδούρη», Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, Βασ. Σοφίας & Κόκκαλη, τηλ. 210 7282.778.

ΙΔΡΥΜΑ ΕΥΓΕΝΙΔΟΥ: Εδώ ανακαλύπτουμε κυρίως ό,τι έχει να κάνει με επιστήμη και τεχνολογική γνώση. Τρεις όροφοι με έντυπες, οπτικοακουστικές και ψηφιακές συλλογές μάς περιμένουν για να μελετήσουμε εκεί, να φωτοτυπήσουμε ή να δανειστούμε, αν γίνουμε μέλη. Μπορούμε επίσης να χρησιμοποιήσουμε τους υπολογιστές για αναζήτηση πληροφοριών στο ίντερνετ, σε βάσεις δεδομένων, ηλεκτρονικά περιοδικά και βιβλία, DVD/CD-ROM. Info: Ίδρυμα Ευγενίδου, Λεωφ. Συγγρού 387, Παλαιό Φάληρο, τηλ. 210 9469.600.

ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ ΔΗΜΟΥ ΑΘΗΝΑΙΩΝ: Από τις μεγαλύτερες και περιεκτικότερες βιβλιοθήκες. Εδώ μας περιμένουν εξήντα χιλιάδες τόμοι λογοτεχνίας, ιστορίας, βιβλιογραφίας κ.ά., αλλά και αρχείο εφημερίδων, ΦΕΚ και περιοδικών. Η είσοδος είναι ελεύθερη για το αναγνωστήριο και ο δανεισμός μόνο για μέλη (γινόμαστε μέλη δωρεάν, με αστυνομική ταυτότητα και μια απόδειξη λογαριασμού ΟΤΕ). Το όριο δανεισμού είναι μέχρι δύο βιβλία για 15 ημέρες. Info: Βιβλιοθήκη Δήμου Αθηναίων, Δομοκού 2, Σταθμός Λαρίσης, τηλ. 210 8846.011.

ΕΘΝΙΚΗ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ: Στεγάζεται στο εμβληματικό κτίριο της αθηναϊκής τριλογίας επί της Πανεπιστημίου, που σχεδιάστηκε από τον Θεόφιλο Χάνσεν. Στεγάζεται και σε δύο άλλα κτίρια, στην Αγία Παρασκευή και τη Νέα Χαλκηδόνα. Kατέχει μια από τις μεγαλύτερες συλλογές ελληνικών χειρόγραφων κωδίκων διεθνώς (4.500 περίπου χειρόγραφους κώδικες, ιστορικά έγγραφα και ανεκτίμητα τεκμήρια του ελληνικού πολιτισμού). Η Βιβλιοθήκη είναι ανοιχτή στους αναγνώστες, είτε με την έκδοση Δελτίου Αναγνώστη είτε με την έκδοση Προσωρινής άδειας εισόδου. Δείτε τα απαιτούμενα δικαιολογητικά εδώ. Info: Εθνική Βιβλιοθήκη της Ελλάδας, Κεντρικό Αναγνωστήριο, Πανεπιστημίου 32, τηλ. 210 3382.541.

ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ ΟΚΤΑΒΙΟΣ ΜΕΡΛΙΕ: Στο Γαλλικό Ινστιτούτο της Αθήνας υπάρχει η βιβλιοθήκη OCTAVE – MERLIER. Εδώ οι γαλλομαθείς μπορούν να βρουν πάνω από 60.000 τίτλους σε βιβλία, περιοδικά, CD και DVD στα γαλλικά. Η βιβλιοθήκη λειτουργεί με ελεύθερη είσοδο, χωρίς εγγραφή. Οι κάτοχοι κάρτας εγγραφής της βιβλιοθήκης ή της κάρτας CLUB IFA μπορούν να δανείζονται υλικό (για τρεις εβδομάδες, μη ανανεώσιμες). Info: Βιβλιοθήκη Οκτάβιος Μερλιέ, Σίνα 31, τηλ. 210 3398.650.

ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ ΙΔΡΥΜΑΤΟΣ ΔΕΣΤΕ: Εξειδικεύεται στις εικαστικές τέχνες, με προσανατολισμό στη σύγχρονη τέχνη -από εκδόσεις αρχιτεκτονικής και βιβλία για το ντιζάιν μέχρι περιοδικά και artists’ books. Η βιβλιοθήκη δεν είναι δανειστική, μπορούμε όμως να μελετήσουμε ό,τι θέλουμε εδώ καθώς και να έχουμε πρόσβαση σε οπτικοακουστικό υλικό και βίντεο καλλιτεχνών. Info: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος ΔΕΣΤΕ, Φιλελλήνων 11 & Εμμ. Παππά, Ν. Ιωνία, τηλ. 210 2758.490.

ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ ΕΚΕΒΙ: Λειτουργεί από το 1996 ως αναπόσπαστο τμήμα των δραστηριοτήτων του Εθνικού Κέντρου Βιβλίου. Η βιβλιοθήκη καλύπτει με το υλικό της θέματα που σχετίζονται με το βιβλίο και την ανάγνωση και είναι δανειστική. Απευθύνεται σε ερευνητές, φοιτητές, επαγγελματίες του χώρου του βιβλίου, πολιτιστικά και εκπαιδευτικά ιδρύματα αλλά και σε κάθε αναγνώστη τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό. Υπάρχουν εύχρηστοι κατάλογοι αναζήτησης για να βρούμε αυτό που ψάχνουμε. Info: Βιβλιοθήκη EKEBI, Αθανασίου Διάκου 4, Κουκάκι, τηλ. 210 9200.306-8.

ΓΕΝΝΑΔΕΙΟΣ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ: Το Α και το Ω των ερευνητών. Η Γεννάδειος είναι μη δανειστική βιβλιοθήκη που κατέχει μια μοναδική ερευνητική συλλογή, με περισσότερους από 120.000 τόμους βιβλίων, σπάνιες βιβλιοδεσίες, αρχεία, χειρόγραφα και έργα τέχνης που αναφέρονται στην ελληνική παράδοση και τους γείτονες πολιτισμούς. Προσφέρεται για επιτόπια ανάγνωση στο Αναγνωστήριο, σύμφωνα με τους κανονισμούς της βιβλιοθήκης. Info: Γεννάδειος Βιβλιοθήκη, Σουηδίας 61, Αθήνα, τηλ. 210 7210.536.

ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ ΑΝΩΤΑΤΗΣ ΣΧΟΛΗΣ ΚΑΛΩΝ ΤΕΧΝΩΝ: Είναι η αρχαιότερη και μεγαλύτερη βιβλιοθήκη εικαστικών τεχνών στην Ελλάδα. Η συλλογή της περιλαμβάνει 57.000 τόμους βιβλίων, 412 τίτλους ελληνικών και ξένων περιοδικών, 550 χαρακτικά, 2.700 διαφάνειες και περίπου 3.000 CD ROM και DVD. Η πρόσβαση στις συλλογές της Bιβλιοθήκης είναι ελεύθερη σε όλους. Εξαιρούνται οι συλλογές των παλαιών και πολύτιμων βιβλίων καθώς και εκείνες του οπτικοακουστικού-ηλεκτρονικού υλικού (βιντεοκασέτες, CD-ROM), στις οποίες η πρόσβαση παρέχεται μέσω του προσωπικού της Βιβλιοθήκης. Info: Βιβλιοθήκη ΑΣΚΤ, Πειραιώς 256, Αγ. Ι. Ρέντης, τηλ. 210 4801.204.

ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ ΤΗΣ ΒΟΥΛΗΣ: Εδώ θα βρούμε ό,τι χρειαζόμαστε για τις πολιτικές και οικονομικές επιστήμες, την ιστορία, τη νομική, την κοινωνιολογία, τη φιλολογία κ.ά., περιοδικά, εφημερίδες, καθώς και την πλήρη σειρά των πρακτικών της Βουλής και της Γερουσίας. Στην Αίθουσα Πολυτίμων φυλάσσονται σπάνια βιβλία της περιόδου 1471-1800 και τα πρωτότυπα των ελληνικών συνταγμάτων. Η είσοδος επιτρέπεται αυστηρά και μόνο με ταυτότητα. Info: Βιβλιοθήκη της Βουλής των Ελλήνων, Μέγαρο Βουλής, Λ. Βασιλίσσης Σοφίας 2, Αθήνα, τηλ. 210 3707.227.

Το είδαμε εδώ

Η αξία του να διαφέρεις


«Είναι αυτοί που ο κόσµος δεν τους φαντάζεται ικανούς για κάτι, που κατορθώνουν συχνά αυτό, που κανείς δεν φανταζόταν ότι µπορεί να γίνει…»

«Είναι κάποιοι που µπορεί να επηρεάσουν, να εµπνεύσουν, να κάνουν καλύτερο τον κόσµο, έστω µια στάλα», έλεγε ο ήρωας της ταινίας στη σύντροφό του… Από τα σχολικά του χρόνια έδειχνε διαφορετικός, πολύ ευφυής µα κλεισµένος στον εαυτό του. Είχε µάθει, έδειχνε η ταινία, ότι -χωρίς κανέναν να τον υποστηρίζει- ο τρόπος για να σταµατούν πιο σύντοµα τα πειράγµατα των συµµαθητών του, ήταν να τους στερήσει την ευχαρίστηση που ένιωθαν, µε την προσπάθειά του να τους ξεφεύγει.

Η παραίτησή του αυτή, τέλειωνε τα πειράγµατα πιο γρήγορα. Γιατί δεν έβρισκαν ικανοποίηση στο να επιβάλλουν τη δύναµή τους. Μια τεχνική που ανακάλυψε µόνος του, αφού δεν ένιωθε να υπάρχει κανείς σύµµαχός του, να τον προστατεύσει. Ωσπου βρέθηκε ένας καλός φίλος κοντά του… Ο άνθρωπος αυτός, που τόσο διαφορετικός έδειχνε σαν παιδί, έµελλε να γίνει ο εµπνευστής της τεχνητής νοηµοσύνης. Αυτός που θα «έσπαγε» τον κωδικό κρυπτογράφησης Ενίγκµα, του Γ’ Ράιχ, κάτι που τότε έµοιαζε αδιανόητο να γίνει.

ΟΙ «ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΟΙ»

Άνθρωποι ευαίσθητοι, ευφυείς, συχνά νιώθουν ότι µειονεκτούν, γιατί µεγάλωσαν σε ένα δύσκολο περιβάλλον, µε πράγµατα που έκαναν ταπεινή την αυτοεκτίµησή τους. Ετσι, φέρονται διαφορετικά από τους πολλούς και ξεχωρίζουν από την οµοιοµορφία. Κάτι που κάνει καµιά φορά τους πολλούς να τους κοιτάζουν µε περιέργεια, θα ᾽λεγε κανείς αρνητικά… Ισως γιατί οι ευαίσθητοι άνθρωποι δεν νιώθουν πάντα εύκολο να ακολουθήσουν τους τύπους κοινωνικής συµπεριφοράς κι έτσι δείχνουν συνεσταλµένοι, «διαφορετικοί»!

Από διάφορα τυχαία περιστατικά µπορεί να χαρακτηριστούν «παράξενοι»… Ποιος έχει την υποµονή να αναλύσει σε βάθος τη συµπεριφορά τους; Οι άνθρωποι αυτοί φέρονται διαφορετικά, ίσως όχι πάντα «άνετα», µα πιο γνήσια στην πραγµατικότητα. 

Μπορεί να µην πηγαίνουν στην κηδεία κάποιου συγγενούς τους, όχι γιατί δεν νιώθουν πόνο, µα διότι πονούν περισσότερο και δεν θέλουν να δουν αυτόν που έχασαν από τη ζωή τους… 

Μπορεί να αποφεύγουν τις κοσµικές συγκεντρώσεις γιατί ντρέπονται, και η αίσθηση ότι µειονεκτούν στην άνετη κοινωνική συµπεριφορά, τραβάει -σαν το µέλι- την προσοχή κάποιων… Αυτών που θέλουν να φανούν δυνατοί στο πλήθος, σαρκάζοντας τη διαφορά τους από την οµοιόµορφη συµπεριφορά.

Η ΕΥΑΙΣΘΗΣΙΑ ΕΙΝΑΙ ΔΥΝΑΜΗ

Είναι εύκολο κάποιες φορές να ξεχνάµε ή να κρύβουµε τα προβλήµατά µας, γελώντας µε τα προβλήµατα των άλλων. Θέλει δύναµη και γνώση για να το αποφύγεις αυτό. Ο άνθρωπος µαθαίνει να είναι ανθρώπινος ή όχι. Είναι πιο εύκολο να προσέξουµε τη διαφορά κάποιων ευαίσθητων ανθρώπων από την οµοιοµορφία, παρά να εστιάσουµε στο πρόβληµα αυτών που τη χλευάζουν µε µένος… Η σκληρότητα λανθασµένα θεωρείται ως δύναµη και η ευαισθησία ως πρόβληµα, ενώ στην ουσία ισχύει το αντίστροφο!

Κι έτσι, η -κάποιες φορές- λειψή από την οικογένεια, αυτοεκτίµηση των ευαίσθητων ανθρώπων, τραυµατίζεται ακόµη περισσότερο από τον υπόλοιπο άγνωστο κόσµο…

Πολύ συχνά, γνωρίζεις τέτοιους ανθρώπους στην καθηµερινότητά σου… Νοµίζουν λανθασµένα ότι είναι αδυναµία η ευαισθησία, το να σκέφτεσαι διαφορετικά, αφού δεν το κάνουν πολλοί. ∆εν τους είναι εύκολο να καταλάβουν τη σηµασία των ικανοτήτων τους, γιατί δεν βλέπουν τις αξίες να είναι δηµοφιλείς. Και πόσο δύσκολο είναι να πιστέψουν ότι η κακία των άλλων συχνά προέρχεται από το φθόνο των ικανοτήτων τους. Οι ίδιοι νοµίζουν ότι χλευάζεται η διαφορετικότητά τους. Οµως, όταν βρεθεί κάποιος που θα τους αναγνωρίσει την αξία τους, αντιδρούν µε ένα πλατύ χαµόγελο. Και αρχίζει η µεταµόρφωσή τους από φαινοµενικό άνθρακα κοινωνικά, σε διαµάντι…

Τότε µπορεί να καταλάβουν ότι ο άνθρωπος, µε σιγουριά για τον εαυτό του, δεν εκφράζει κακία ή φθόνο προς τους άλλους. Ότι αυτοί που τους πείραζαν µε κακία, εξέφραζαν σε κάποιον άλλον τη δυσφορία µε το δικό τους εαυτό… Τότε καταλαβαίνουν ότι η επίδραση της οµορφιάς και της οµοιογένειας είναι παροδική και γρήγορα ξεθωριάζει… Και ότι το διαφορετικό γίνεται στο τέλος το αντικείµενο του θαυµασµού.

«Η οµορφιά είναι ανώτερη από την ευφυΐα, γιατί δεν χρειάζεται απόδειξη», είπε κάποτε ο Ουµπέρτο Εκο, θέλοντας να δείξει ότι ότι το ανθρώπινο µάτι προσελκύεται πρώτα από την οµορφιά, και ότι θέλει περισσότερο χρόνο για να εκτιµήσει άλλα χαρίσµατα… αν δώσει αυτό το χρόνο και την ευκαιρία!

Νικόλαος Γ. Βακόνδιος (Ψυχολόγος)

Το είδαμε εδώ

Τι τροφές πρέπει να αποφεύγει κάποιος που παίρνει φάρμακα για το θυρεοειδή


Ο θυρεοειδής αδένας σχετίζεται με μεγάλο αριθμό φυσιολογικών διεργασιών του οργανισμού όπως, ο μεταβολισμός υδατανθράκων και λιπιδίων, η θερμορύθμιση, η αναπνοή, τα επίπεδα λιπιδίων του αίματος, το καρδιαγγειακό και νευρικό σύστημα, τα επίπεδα ασβεστίου, ο έμμηνος κύκλος για τις γυναίκες και πολλές ακόμη λειτουργίες. 

Η συμμετοχή του θυρεοειδούς αδένα στις εν λόγω διεργασίες διαμεσολαβείται από την έκκριση των ορμονών θυροξίνη (Τ4) και τριιωδοθυρονίνη (Τ3), για τη σύνθεση των οποίων είναι απαραίτητο το ιώδιο.

Τα τελευταία χρόνια παρατηρείται αύξηση της συχνότητας εμφάνισης θυρεοειδοπαθειών, - αυτοάνοσων και μη-, οι οποίες χαρακτηρίζονται είτε από αυξημένη είτε από ελαττωμένη έκκριση ορμονών του θυρεοειδούς, με αποτέλεσμα ένα σημαντικό ποσοστό του πληθυσμού να λαμβάνει αντίστοιχη αγωγή. 

Τόσο η ανεπαρκής όσο και η υπερβολική πρόσληψη ιωδίου, μπορεί να προκαλέσουν διαταραχές του θυρεοειδούς. Μάλιστα, σε πολλές αναπτυσσόμενες χώρες, η ανεπάρκεια ιωδίου αποτελεί την κύρια αιτία εμφάνισης βρογχοκήλης και υποθυρεοειδισμού. Από την άλλη, σε χώρες όπου η χρήση ιωδιούχου αλατιού είναι διαδεδομένη, η ανεπάρκεια ιωδίου είναι λιγότερο συχνή και η εμφάνιση θυρεοειδοπαθειών οφείλεται συνήθως σε άλλους αιτιολογικούς παράγοντες.

Σε κάθε περίπτωση, τόσο η υπερκατανάλωση όσο και ο αποκλεισμός του ιωδίου από τη διατροφή δε συστήνονται σε άτομα που λαμβάνουν αγωγή για την αντιμετώπιση διαταραχών του θυρεοειδούς.

Οι κύριες πηγές πρόσληψης ιωδίου από τη διατροφή είναι το ιωδιούχο αλάτι, τα ψάρια και τα θαλασσινά, ενώ σε μικρότερες ποσότητες περιέχεται στα γαλακτοκομικά προϊόντα και το αυγό.

 Συνεπώς, εάν εμφανίζετε κάποιου είδους διαταραχή της λειτουργίας του θυρεοειδούς και λαμβάνετε αντίστοιχη αγωγή, μια ισορροπημένη διατροφή σε συνδυασμό με τη χρήση ιωδιούχου αλατιού και την κατανάλωση ψαριού ή/και θαλασσινών 1-2 φορές ανά εβδομάδα, μπορεί να καλύψει τις ανάγκες του οργανισμού σας σε ιώδιο, χωρίς να προκαλέσει κάποιο περαιτέρω πρόβλημα.

Ωστόσο, καλό θα ήταν να αποφεύγεται η κατανάλωση τροφίμων όπως τα διάφορα φύκια, ή φαγητά που τα περιέχουν, καθώς ανάλογα με την προέλευση τους, ενδεχομένως να περιέχουν αυξημένη ποσότητα ιωδίου. 

Επιπλέον, ορισμένα τρόφιμα, όπως η σόγια και τα κραμβοειδή λαχανικά, δηλαδή μπρόκολο, κουνουπίδι, λάχανο και λαχανάκια Βρυξελλών, περιέχουν συστατικά που επηρεάζουν τη σύνθεση των θυρεοειδικών ορμονών. Αν και τα συστατικά αυτά «εξουδετερώνονται» κατά το μαγείρεμα, προτείνεται άτομα που εμφανίζουν διαταραγμένη λειτουργία του θυρεοειδούς να μην υπερκαταναλώνουν τα συγκεκριμένα τρόφιμα.

 Ιδιαίτερη προσοχή απαιτείται επίσης στη λήψη πολυβιταμινούχων συμπληρωμάτων, τα περισσότερα από τα οποία περιέχουν ιώδιο, σε συγκεντρώσεις που μπορεί να ποικίλουν ανάλογα με το σκεύασμα. Τέλος, αυξημένες ποσότητες ιωδίου υπάρχουν και σε ορισμένα φάρμακα και σκιαγραφικές ουσίες που χρησιμοποιούνται σε διαγνωστικές εξετάσεις. 

Σε περίπτωση λήψης των παραπάνω, θα πρέπει να προηγείται επικοινωνία με το θεράποντα ιατρό/ενδοκρινολόγο, προκειμένου να αποφευχθούν ανεπιθύμητες ενέργειες.

Το είδαμε εδώ

Βιταμίνη D και αντιγήρανση


Γνωρίζουμε σήμερα ότι η βιταμίνη D είναι μια πολύ σημαντική για τον οργανισμό βιταμίνη και έχει σημαντικό ρόλο τόσο στην πρόληψη όσο και στη θεραπεία ασθενειών που σχετίζονται με τη γήρανση. 

Σύμφωνα με μια νέα μελέτη που δημοσιεύτηκε στο έγκριτο επιστημονικό περιοδικό Journal of Aging and Gerontology, οι ερευνητές ασχολήθηκαν με τη σύνδεση μεταξύ της βιταμίνης D και χρόνιων παθήσεων που συνδέονται με την γήρανση, όπως είναι η γνωστική γήρανση, η κατάθλιψη, η οστεοπόρωση, η καρδιαγγειακή νόσος, η υψηλή αρτηριακή πίεση κ.α. Σύμφωνα με την υπεύθυνη, η ανεπάρκεια της βιταμίνης D επηρεάζει σημαντικά την υγεία και την ευημερία των ηλικιωμένων.

Οι ηλικιωμένοι έχουν μεγαλύτερο κίνδυνο ανεπάρκειας της βιταμίνης λόγω δίαιτας, μειωμένου χρόνου σε εξωτερικούς χώρους και μειωμένης απορρόφηση της. Καθώς ο πληθυσμός των ηλικιωμένων αυξάνεται, είναι απαραίτητη η αύξηση της καθημερινής πρόσληψης βιταμίνης D, μέσα από πηγές όπως το συκώτι, το βοδινό, το μοσχάρι, τα αυγά, και γαλακτοκομικά προϊόντα. 

Επιπλέον σε ειδικές κατηγορίες πληθυσμού θα πρέπει να ερευνηθούν και να εξεταστούν και οι σωστές δοσολογίες συμπληρωμάτων βιταμίνης D, που θα είναι απαραίτητες για την πρόληψη των χρόνιων ασθενειών , της γήρανσης και θα έχουν σημαντικό όφελος για τις επόμενες γενιές.

Το είδαμε εδώ

Νέο βραχιόλι θα προστατεύει από τα ηλιακά εγκαύματα


3/2015. Όποιος έχει πάθει ηλιακό έγκαυμα γνωρίζει καλά ότι δεν είναι καθόλου ευχάριστη εμπειρία, είναι πολύ επίπονο και φυσικά ελλοχεύει σοβαρούς κινδύνους για την υγεία, όπως για παράδειγμα η εμφάνιση καρκίνου του δέρματος.

Μια ομάδα ερευνητών από το πανεπιστήμιο Queens University του Μπέλφαστ έχει εφεύρει ένα μπρασελέ, το οποίο αλλάζει χρώμα κάθε φορά που ο χρήστης κινδυνεύει από την υπερέκθεση στον ήλιο.

Το μπρασελέ ειδοποιεί το χρήστη πότε έχει έρθει η ώρα να… μαζέψει την πετσέτα του και να καθίσει σε ένα σκιερό μέρος, αποφεύγοντας την περαιτέρω έκθεση στον ήλιο.

Τα ειδικά αυτά μπρασελέ, όπως αναφέρει η Daily Mail, θα είναι μιας χρήσης και έχουν σχεδιαστεί έτσι ώστε να μπορούν να φορεθούν και μετά από χρήση αντηλιακού, ενώ αναμένεται να κυκλοφορήσουν στην αγορά την επόμενη χρονιά.

Το είδαμε εδώ

Το κέρμα του ενός σεντ που αξίζει πάνω από ένα εκατομμύριο δολάρια


3/2015. Το 223 ετών «Birch Cent» είναι ένα από τα δέκα σχεδιαστικά νομίσματα του πρώτου αμερικανικού δολαρίου που διασώζονται μέχρι σήμερα

Το ποσό του 1,2 εκατομμυρίων δολαρίων κατάφερε να αποσπάσει η δημοπρασία του συλλεκτικού πρώτου αμερικανικού κέρματος του ενός cent, που πραγματοποιήθηκε στην Βαλτιμόρη από τον οίκο δημοπρασιών Stack’s Bowers.

Το ηλικίας 223 ετών κέρμα, γνωστό και με το όνομα «Birch Cent» κόπηκε το 1792, λίγους μήνες μετά την απόφαση του Κογκρέσου να καθιερώσει επίσημα το δολάριο ως το νέο νόμισμα των Ηνωμένων Πολιτειών και να δημιουργήσει εθνικό νομισματοκοπείο στις αρχές Απριλίου εκείνης της χρονιάς (Coinage Act of 1792).

Το Birch Cent δημιουργήθηκε κατά τη διάρκεια μιας δοκιμαστικής εκτύπωσης. Διασώζεται, μάλιστα, αλληλογραφία από τον Αύγουστο του 1792 μεταξύ του Τόμας Τζέφερσον και του Τζορτζ Ουάσινγκτον, στην οποία οι δύο άνδρες συζητούν τον σχεδιασμό του νέου νομίσματος πριν παρουσιαστεί στο Κογκρέσο ως μια από τις προτεινόμενες επιλογές.

Το νόμισμα φέρει στη μπροστινή του όψη αναπαράσταση της Lady Liberty. Σήμερα διασώζονται μόλις 10 παρόμοια νομίσματα, αν και θεωρείται αρκετά πιθανό να δημιουργήθηκαν περισσότερα εκείνη την εποχή.

Το συγκεκριμένο κέρμα είχε πουληθεί ξανά σε δημοπρασία το 1959. Ο οίκος Stack’s Bowers δεν αποκάλυψε την ταυτότητα του νέου ιδιοκτήτη του.

Στην ίδια δημοπρασία παρουσιάστηκε κι ένα κέρμα των 50 cents από το 1861, της εποχής των Συνομόσπονδων Πολιτειών της Αμερικής (C.S.A.). Το κέρμα αυτό πουλήθηκε έναντι 646.250 δολαρίων.

Το είδαμε εδώ

Ευάγγελος Κατσιούλης: Αυτός είναι ο Έλληνας με το μεγαλύτερο IQ!


3/2015. Ο Ευάγγελος Κατσιούλης φιγουράρει στις κορυφαίες θέσεις σε όλες τις λίστες παγκοσμίως με τους πιο έξυπνους ανθρώπους. Πώς είναι να αντιλαμβάνεσαι με ευκολία τα πάντα; Είναι ευλογία ή κατάρα;

Πώς θα σου φαινόταν αν στην παρέα σου καθόταν ένας από τους πιο έξυπνους ανθρώπους; Θα σε άγχωνε αν σου έλεγαν ότι ο Ευάγγελος Κατσιούλης είναι ο εξυπνότερος άνθρωπος του κόσμου, ο οποίος έχει κατακτήσει  τα υψηλότερα σκορ στα τεστ IQ; Πώς νιώθει εκείνος; Προσπαθώντας να μπούμε στον «κόσμο» του διδάκτορα της Ιατρικής Σχολής του ΑΠΘ με ειδίκευση στην Ψυχοφαρμακολογία, θελήσαμε να μάθουμε από το πόσο «γήινα» είναι τα προβλήματα που μπορεί να τον απασχολούν, μέχρι τα θέματα που αντιμετωπίζει με το γυναικείο φύλο. 

Πτυχιούχος της Ιατρικής Πληροφορικής και της Φιλοσοφίας, ο Ευάγγελος Κατσιούλης ασχολείται με την ψυχιατρική, κινείται ανάμεσα στη Θεσσαλονίκη και το Λονδίνο, του αρέσει το μπάσκετ και το κολύμπι, φυσικά το διάβασμα, αλλά πιο πολύ τον γοητεύει το αχαρτογράφητο του ανθρώπινου μυαλού. Εκεί όπου, εντελώς ερασιτεχνικά και ρομαντικά, προσπαθήσαμε να μπούμε κι εμείς. Στο μυαλό του πιο έξυπνου ανθρώπου παγκοσμίως.

Πότε συνειδητοποίησες πως διαθέτεις αυτό το «ταλέντο»;

Δεν το έχω συνειδητοποιήσει ακόμη. Είναι πολύ φυσιολογικός ο τρόπος που αντιδρώ. Κάποιοι μπορεί να τον θεωρούν περίεργο ή πολύπλοκο ή λίγο περισσότερο αναλυτικό σε σχέση με το αναμενόμενο. Είχα μερικές πολύ υψηλές επιδόσεις στο σχολείο, ένεκα της προσήλωσης, της αυτοπειθαρχίας και μερικές φορές του ενδιαφέροντος για κάποια γνωστικά θέματα. Είχα ειδικό ενδιαφέρον στα μαθηματικά και μια διάκριση σε διαγωνισμό της Μαθηματικής Εταιρείας όταν ήμουν στο Γυμνάσιο. 

Με τη φυσική ασχολήθηκα λίγο περισσότερο, ενώ διάβαζα και μόνος μου. Αυτό φάνηκε και αργότερα, αφού στις Πανελλήνιες του 1993, όπου υπήρχαν πολλές ασκήσεις, πήγα αρκετά καλά. Είχα περάσει στην Ιατρική, σε μια χρονιά που δεν έμπαιναν άτομα με την πρώτη, λόγω των δυσκολιών στο μάθημα της φυσικής. Στο πανεπιστήμιο δεν αντιμετώπισα κάποια δυσκολία. Γύρω στο 2000, άρχισα να κάνω κάποια τεστ, πιο πολύ για διασκέδαση. Ήμουν εκείνο το χειμώνα αγροτικός γιατρός στην Κέρκυρα. Είχα αγοράσει ένα laptop τότε, μπήκα στο Διαδίκτυο κι έπεσα πάνω σε διαφημίσεις που είχαν κάποιες πολύ απλές ερωτήσεις νοημοσύνης. Δελεάστηκα και, μετά τα πρώτα πολύ καλά αποτελέσματα, μπήκα σε κάποιες «κοινότητες» και ίδρυσα ένα δικό μου οργανισμό. Τα αποτελέσματα ήταν πολύ ενθαρρυντικά για τη συνέχεια. Η αλήθεια είναι πως πέρασα αρκετές «δοκιμασίες νοημοσύνης», γιατί με ενδιέφερε εκείνη την περίοδο. Και από το 2003 και έπειτα, έχω εξεταστεί μόνο μία φορά, το 2009, από μια γαλλική κοινότητα, όπου τα πήγα πολύ καλά.

Σου έχει προξενήσει εντύπωση η αντίδραση ενός άλλου;

Υπήρχαν και θετικές και αρνητικές εντυπώσεις σε σχόλια. Θετικές από άτομα που περίμεναν από εμένα το διαφορετικό αποτέλεσμα, ίσως το πιο αναλυτικό και βαθύ. Σε γνωστικά αντικείμενα, σε επιδόσεις, ίσως και στην έρευνα. Όπως και στη δουλειά μου, ως ψυχοθεραπευτής, όπου αυτό βγαίνει με την επαφή που έχω με τον κάθε ασθενή μου. Στο διαπροσωπικό επίπεδο, με την αναλυτική ικανότητα, όσο πιο πολύ το ψειρίσεις, τόσο πιο πολλές ψείρες βρίσκεις. Μπορεί καμιά φορά να δημιουργεί προβλήματα αυτό. Και οι ανθρώπινες σχέσεις είναι αρκετά πιεσμένες.

Θα περίμενε κανείς να δουλεύεις για τη NASA ή κάποιον άλλον τεχνολογικό κολοσσό. Είχες τέτοιες προτάσεις;

Σε ένα γενικό επίπεδο υπήρξαν προτάσεις ποικίλλων τύπων, στον κοινωνικό, στον ακαδημαϊκό, στον πολιτικό στίβο. Επέλεξα αυτό που με γεμίζει και αυτό ίσως να φανεί εγωιστικό, αλλά νομίζω πως έτσι πρέπει να λειτουργεί κάποιος. Να κοιτάζει τον εαυτό του και πώς μπορεί ο ίδιος να είναι καλά, να βρίσκει νόημα σε αυτό που κάνει και πώς εκτιμάει ότι πρέπει να περνάει το χρόνο του. Και αυτό είναι πολύ πιο σημαντικό από οποιαδήποτε υψηλού προφίλ δουλειά ή θέση. 

Όλα αυτά έχουν να κάνουν με μια κοινωνική αναγνώριση, αλλά δεν σημαίνει απαραίτητα και ατομική αναγνώριση. Αν κάποιος εγκρίνει τον εαυτό του και όσα κάνει, αυτό είναι, νομίζω, λίγο πιο σημαντικό από το τι θα πει οποιοσδήποτε άλλος για εκείνον. Όπως και οτιδήποτε μπορεί να πει κάποιος για ένα άλλο άτομο μπορεί να υποκαταστήσει μια κακή γνώμη που έχει για τον εαυτό του και τις επιλογές του. Προτιμώ να μην υπάρχουν κενά σε θέματα αυτοεκτίμησης και αυτοπεποίθησης από μια ετεροεκτίμηση και ετεροπεποίθηση. Από την άλλη, ασχολούμαι ιδιαίτερα με το θέμα της ψυχιατρικής, με ενδιαφέρει η έρευνα ακόμη και σε ψυχοθεραπευτικό επίπεδο. 

Διαμορφώνω και κάποιες δικές μου μεθόδους, τις οποίες εφαρμόζω ακόμη πειραματικά και ερευνητικά – αργότερα πιστεύω να τις εφαρμόζω σε επίπεδο πρωτοκόλλου. Η ψυχιατρική είναι ένα ανοιχτό πεδίο, όπου υπάρχουν πολλά πράγματα να γίνουν και να μάθουμε. Δεν γνωρίζουμε ακόμη βασικές παθογενέσεις, κλινικά σύνδρομα, των οποίων θεραπεύουμε τα συμπτώματα. Οπότε η αποτελεσματικότητα των φαρμάκων είναι αρκετά χαμηλή σε σχέση με την υπόλοιπη ιατρική. Υπάρχουν πάρα πολλά που δεν ξέρουμε.

Έχεις κάνει τεστ για τη συναισθηματική νοημοσύνη;

Δελεάστηκα στο παρελθόν να κάνω αυτά τα τεστ, που συνδέονται με τις κοινωνικές δεξιότητες, τη διαχείριση των συναισθημάτων. Κι εκεί είχα κάποια καλά αποτελέσματα, αλλά όχι τόσο υψηλά όσο στο κομμάτι στο οποίο λείπουν τα συναισθήματα. Αυτό έγινε, βέβαια, πριν αρκετά χρόνια.

Στο σχολείο ένιωθες ξεχωριστός; Ποια ήταν η αντιμετώπιση από τους συμμαθητές σου;

Με ενδιέφεραν κάποια μαθήματα πιο πολύ, όπως τα μαθηματικά και η φυσική. Εκεί φαινόταν ο ζήλος και το ενδιαφέρον μου. Στα υπόλοιπα μαθήματα ήμουν εξίσου καλός, αλλά αυτό ήταν αποτέλεσμα αυτοπειθαρχίας και της πρόθεσής μου να έχω καλούς βαθμούς. Είμαι και γόνος καθηγητών. Αλλά δεν είχα κάποια διαφοροποίηση που να μην μπορείς να εντοπίσεις σε άλλα παιδιά, ώστε να μπορεί κάποιος να πει πως είναι μια ένδειξη για κάτι περαιτέρω. 

Άλλωστε, έτσι όπως είναι δομημένη η σχολική εκπαίδευση, δεν δίνει τις δυνατότητες σε παιδιά με διαφοροποιημένες κλίσεις να αξιοποιηθούν. Οπότε μέχρι το 1992, που ήμουν στο σχολείο, τα πράγματα ήταν στερεότυπα. Στο σπίτι έκανα βεβαίως άλλα πράγματα, αφού ήμουν συνέχεια με βιβλία στα χέρια, προσπαθούσα να κάνω παζλ. Ήμουν και πιο εσωστρεφής τότε.


Θα περιέγραφες τον εαυτό σου ως –όπως λένε οι Αμερικανοί– «nerd», αυτό που ονομάζουμε εδώ «φυτό»;

Νομίζω πως οι άνθρωποι είναι πιο πολύ ζώα από φυτά. Και αφού πιάσαμε τη βιολογία, θα έλεγα πως ήμουν ένας πολύ καλός μαθητής, φορούσα γυαλιά, διάβαζα πολύ, με όποια κοινωνικότητα μπορούσαμε να είχαμε στις δεκαετίες του ’80 και του ’90. Αλλά ναι, θα μπορούσε κάποιος να με σχολιάσει και αρνητικά. Αλλά δεν είχα και καμία ιδιαίτερη απόκλιση. Για να καταλάβεις, εγώ ήμουν ο καλύτερος μαθητής και έκανα παρέα με το χειρότερο, ο οποίος ήταν ο πιο ψηλός και ο πιο δυνατός. Οπότε εγώ τον βοηθούσα στα μαθήματα και εκείνος με κάλυπτε σε οποιοδήποτε θέμα ασφάλειας μπορεί να είχα.

Με τις γυναίκες είχες θέματα; Είναι οι σχέσεις τόσο δύσκολες όσο και των άλλων αντρών;

Κοίταξε, δεν τους έχω γνωρίσει και όλους για να μπορώ να απαντήσω. Δεν είμαι των συγκρίσεων, γιατί ο καθένας έχει το δικό του τρόπο ζωής. Οι συγκρίσεις καταλήγουν σε ένα μέσο όρο που μπορεί να είναι στατιστικό μέγεθος, αλλά δεν σημαίνει τίποτε για τη ζωή του καθενός. Όποιος μπαίνει στη διαδικασία να συγκρίνει τη ζωή του με ένα μέσο όρο μάλλον αποφεύγει να δει τι θέλει να κάνει ο ίδιος και πώς θέλει τη ζωή του. Έχω προσωπικούς στόχους να επιτύχω στην προσωπική μου ζωή. Ενίοτε δημιουργεί θέμα σε μια σχέση το ποιος είναι ο καθένας, αλλά ποτέ δεν μένω στους τίτλους. Ενίοτε έχω αντιμετωπίσει δυσκολίες, ενίοτε τα πράγματα ήταν πιο εύκολα λόγω των τίτλων και λόγω ενός ονόματος που προηγείται της εμφάνισής μου. 

Θεωρώ όμως πως, αν ένας άνθρωπος είναι γνήσιος, γελαστός και ειλικρινής και αν υπάρχουν οι συνθήκες για να δημιουργηθεί και να διαμορφωθεί μια ειλικρινής ανθρώπινη σχέση, έστω και στο απλό, φιλικό επίπεδο, αυτή η σχέση θα λάβει σάρκα και οστά. Αν κάποιος συνεχίσει να κολλάει και να αναφέρεται σε εκείνα που τον απομακρύνουν από τον άνθρωπο που έχει απέναντί του, τότε μάλλον δεν υπήρχαν οι προοπτικές για να προχωρήσει η σχέση. Δεν ξέρω αν σε κάλυψα.

Μου έδωσες ένα γενικό πλαίσιο.

Είναι ακριβώς το ίδιο με μια όμορφη γυναίκα. Άλλοι την πλησιάζουν και σε άλλους βγαίνει μια ανασφάλεια. Οτιδήποτε είναι δέλεαρ για κάποιον μπορεί να είναι αιτία φόβου για κάποιον άλλο. Τα έχω ζήσει και τα δύο, χωρίς να έχω φορέσει ένα μπλουζάκι που να λέει «κοίτα να δεις, πριν μου μιλήσεις, έχεις να κάνεις με αυτό και με αυτό».

Το είδαμε εδώ